וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המקלחת שלכם מלא בחיידקים והוא ממטיר אותם ישר על הראש שלכם

7.11.2018 / 23:24

חיידקים נמצאים בכל מקום, וגם - למרבה האירוניה, במקום שאליו אתם נכנסים כדי להתנקות. האם גם בראש המקלחת שלכם יושבים מלא חיידקים ורק מחכים שתפתחו את הזרם כדי ליפול לכם על הראש כמו גשמי ברכה? כנראה שכן. סורי

האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?/מערכת וואלה! News

בסרטון: האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?

כל הפואנטה של מקלחת היא שעושים אותה כדי להיות יותר נקיים. אלא שחיידקים נמצאים בכל מקום - גם במקלחת שלכם, ויש סיכוי שהם זולגים לכם ישירות על הראש. לכן, כדאי להבין טוב יותר אילו חיידקים בדיוק חיים בתוך הצנרת שלנו בבית, ועד כמה הם מסוכנים.

צוות של חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בבולדר התמקד באוכלוסיות החיידקים שסביבת המחייה שלהם היא ראשי מקלחת. החוקרים גילו כמה הבדלים מעניינים בין החיידקים שתמצאו במקלחות אמריקאיות ובין אלו שתמצאו במקלחות באירופה. אה, והם מצאו שם גם פתוגנים שגורמים למחלות ריאה.

עוד בנושא:
אוהבים מקלחות ארוכות? הנה 5 דברים משונים שהן עושות לגוף
מקלחת במקום ציפרלקס: אמבטיה תרפא לכם את הדיכאון
מה קורה לגוף כשלא מתקלחים כמה ימים?

מקלחת קרה. ShutterStock
גשם של חיידקים. אישה מתקלחת/ShutterStock

"רוב החיידקים שמצאנו אינם מזיקים, אבל אחדים יוצאים מכלל זה", הסביר החוקר הראשי נואה פירר, אקולוג מאוניברסיטת קולורדו בבולדר. עניין מיוחד מצאו החוקרים בחיידקים ממשפחת מיקובקטריום, שעליה נמנים החיידקים שמחוללים את מחלות הצרעת והשחפת. חוץ מהשניים הידועים לשמצה הללו, המשפחה המפוקפקת הזאת כוללת גם עוד כ-200 סוגים שונים של חיידקים שמצויים דרך קבע בסביבתנו (בקרקע, באבק ובמי ברז) ומכונים non-tuberculous mycobacteria או NTM בקיצור.

ה'מיקו' שבתחילת שמם מרמז על קשר לפטריות והוא מעיד על אחד המאפיינים הייחודיים של החיידקים הללו - הם מאוד אוהבים להתרבות במושבות חלקלקות ודמויות עובש. וזה אומר שבהחלט ניתן למצוא את החיידקים הללו באזורים החלקלקים בחדרי המקלחת והשירותים שלכם - כמו סביב פתח הניקוז בכיור וכן, גם על ראש המקלחת.

פתח ניקוז באמבטיה. ShutterStock
עוד סביבת מחייה אהובה על חיידקים. פתח ניקוז/ShutterStock

רוב חברי משפחת ה-NTM אינם גורמים למחלות בבני אדם, אבל חלקם הקטן כן עלול לגרום לתחלואה. כך למשל, מסתבר שיש דבר כזה שנקרא זיהום NTM בריאות, ואחת ממטרות המחקר הנוכחי היתה לבדוק האם ראשי מקלחת באופן ספציפי, יכולים להוות סביבת מחייה שמכילה ומפזרת את החיידקים הללו.

"חשוב לנו להבין את המסלולים של התפשטות החיידקים המיקובקטריאליים, במיוחד בתוך הסביבה הביתית. אנחנו למדים הרבה מחקירת הביופילם שמצטבר בתוך ראשי המקלחת", אמר מאט גברט, מיקרוביולוג שנמנה על צוות החוקרים מקולורדו.

656 דגימות מראשי מקלחת ברחבי העולם

כדי לבצע את המחקר גייסו החוקרים עמיתים מדענים המתגוררים בארה"ב ובאירופה, ששלחו להם דגימות מראשי המקלחת שלהם. הם ניתחו בסופו של דבר דנ"א של 656 דגימות ביופילם ממקלחות ביתיות, לצד בדיקות כימיות פשוטות שנעשו לדגימות מים מאותם מקורות.

כפי שחשדו החוקרים, חיידקי NTM הופיעו שוב ושוב בבדיקות שלהם, אם כי היו הבדלים משמעותיים בין דגימות שהגיעו מאזורים שונים ושהיו קשורות למקורות מים שונים. "התרביות העצמאיות שביצענו וניתחנו חשפו שחיידקים ממשפחת המיקובקטריום היו מצויים בשפע ובעקביות בראשי מקלחת ביתיים", כתבו החוקרים בסיכום מחקרם.

אישה משתעלת ושמה יד. ShutterStock
נמצאה קורלציה בין אזורים שבהם היום ריבוי מקרים של מחלת ריאות וריכוזים גבוהים של חיידקי NTM. אישה משתעלת/ShutterStock

חיידקי המיקובקטריה היו נפוצים יותר במקלחות בארה"ב מאשר באירופה, והחוקרים משערים שעובדה זו היא תוצאה של שימוש בכימיקלים שונים לטיהור המים. בארה"ב מטהרים את המים בעזרת כלור בדרך כלל, חומר שחיידקי NTM פיתחו עמידות מפניו.

מתכת או פלסטיק - איפה יש יותר חיידקים?

עוד ממצא מעניין היה שכמות גדולה יותר של חיידקי NTM נמצאו בראשי מקלחת עשויים מתכת, בהשוואה לכאלה שעשויים מפלסטיק, שהיוו סביבת מחייה לאוכלוסייה מגוונת יותר של חיידקים (ייתכן שבשל קיומם של כימיקלים מסויימים בפלסטיק שהינם ידידותיים לחיידקים). החוקרים גילו עוד שבאזורים בארה"ב שבהם נפוצים יותר מקרים של מחלת ריאות שנגרמה מחיידקי NTM, כמו פלורידה, ניו יורק וחלקים מדרום קליפורניה - נמצאו גם יותר חיידקי NTM בראשי המקלחת.

נכון להיום, עבודתם המדעית של החוקרים מאוניברסיטת קולורדו הצליחה להוכיח קשר נסיבתי, אך לא סיבתי בין הימצאותם של חיידקי מיקובקטריום בראשי מקלחת ביתיים ובין עלייה במספר מקרי מחלות הריאה שהם מחוללים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully