וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: איך בדיוק אפשר להבדיל בין שפעת לצינון?

17.10.2018 / 10:18

אחת מהן יכולה להרוג והשנייה סתם מעצבנת. איך יודעים אם חליתם בשפעת או בסתם צינון מעיק? האם יש תרופה אמיתית לטפל בכל אחת מהן והאם באמת יש סיבה לרוץ לרופא?

חברי מערכת וואלה מתחסנים/צילום: עידו שחם, עריכה: הדס נאור

בסרטון: חברי מערכת וואלה! מתחסנים נגד שפעת

החורף בפתח והחשש מימי מחלה לא צפויים מתלווה אליו. לצערנו חלק בלתי מבוטל מהאוכלוסייה יסבול גם החורף מגרון כואב, אף דולף, התעטשות תכופה, חום גבוה וכאבי שרירים, עייפות וחולשה שמכריעים אתכם ומפילים אתכם למשכב. ואיכשהו תמיד מקננת בראש השאלה - האם זה צינון או שפעת?

מומחים טוענים שההבדל בין צינון (דלקת בדרכי הנשימה) ושפעת חמקמקים הרבה יותר משאתם חושבים. "יש חפיפה גדולה בין שפעת לבין התסמינים של התקררות", אומר ד"ר ברוס בארט, מרצה לרפואת משפחה ובריאות הקהילה באוניברסיטת ויסקונסין, "אנשים תמיד מקשרים שפעת עם חום גבוה, אבל זה לא תמיד נכון. לא קל להבחין בין השתיים רק על בסיס סימפטומים".

עוד בנושא:
מאכלים (ומשקאות) שמומלץ לכם לאכול בזמן שפעת
בין שפעת לדלקת גרון: מדריך מחלות החורף השלם
בהריון? הנה כל הסיבות שאתן חייבות להתחסן נגד שפעת

חיסון נגד שפעת. ShutterStock
יכול להציל את חייכם ואת חיי הסובבים אתכם. חיסון נגד שפעת/ShutterStock

אחד ההבדלים המוקדמים בין שתי המחלות הוא הזמן. לצינון לוקח בדרך כלל כמה ימי דגירה בגוף לפני שהוא תוקף, בעוד ששפעת מופיעה בפתאומיות. "לפעמים חולה שפעת עובר ממצב רגיל לחולה מאוד תוך מספר דקות", מסביר ד"ר ג'פרי שטיינבאואר, מרצה לרפואת משפחה ממכללת ביילור לרפואה. ביוסטון טקסס

תסמינים של שפעת וצינון

צינון נמשך בדרך כלל בין שלושה לחמישה ימים, בעוד ששפעת נוטה לתקוף במשך זמן ארוך יותר, מסביר ד"ר שטיינבאור. כמו כן, חום גבוה נפוץ יותר בקרב חולים שפעת, וכך גם כאבי ראש, כאבי גוף ושיעול יבש. מצד שני, שיעול שמייצר ליחה, גרון כואב, נזלת והתעטשות מעידים על כך שאתם מצוננים.

עיתוי הסימפטומים יכול גם הוא להעיד על המחלה שממררת את חייכם. צינון שכיח יותר בתחילת הסתיו ובאביב. לדברי ד"ר וויליאם נורקרוס, חוקר ראשי בתחום הבריאות הציבורית באוניברסיטת בסן דייגו. "אפשר להידבק בצינון בכל עת, בעוד ששפעת תוקפת בחורף - בין נובמבר למרץ".

נגיף שפעת תחת המיקרוסקופ. ShutterStock
וירוס השפעת משתנה כל שנה. וירוס שפעת תחת המיקרוסקופ/ShutterStock

בחינת שני הווירוסים תחת המיקרוסקופ תחשוף הבדלים נוספים. שפעת מתפשטת בגלל שתי משפחות של וירוס ובתוך שתי המשפחות הללו יש וריאציה רבה. זאת הסיבה שבגללה ההרכב של החיסון נגד שפעת משנה לשנה ולא תמיד יעיל כמו שמשרד הבריאות רוצה. צינון לעומת זאת, נגרם על ידי יותר מ-200 סוגים שונים של נגיפים נשימתיים שכל אחד מהם יכול לגרום לסימפטומים שונים בחומרה אחרת.

אבל נראה שההבחנה הכי חשובה בין השתיים היא העובדה ששפעת קטלנית וצינון לא. האוכלוסייה הפגיעה ביותר הם האנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, כמו קשישים ופגים.

כיצד ניתן למנוע את התפשטותן של המחלות?

למרות הקושי להבדיל בין צינון ושפעת, מומחים ממליצים בכל מקרה לנקוט באמצעי זהירות שימנעו את התפשטותם של וירוסים אלה. "חולים בשפעת או צינון מפיצים מיליוני חלקיקים נגיפיים באמצעות הריר, הרוק וכל מה שיוצא מהגרון והריאות שלהם", אומר ד"ר נורקרוס.

גבר צעיר עושה אפצ'י. ShutterStock
כדאי שתתרחקו מאנשים אחרים עד שתחלימו. גבר מצונן/ShutterStock

אם אתם לא מרגישים טוב, הדבר הטוב ביותר שאתה יכולים לעשות הוא לבודד את עצמכם עד שהתסמינים ייעלמו. "אם לא, אתם עלולים להפיץ את המחלה בעבודה, בחנות השכונתית או ברכבת", מוסיף החוקר. כדאי לכם להימנע מלגעת בפה או באף, לשטוף את הידיים לעתים קרובות ולהשתעל או להתעטש לתוך הזרוע. חשוב כמובן גם להתחסן מפני שפעת. החיסון הזה מציל חיים, לא רק את חייכם אלא של כל מי שבא אתכם במגע.

אפשר באמת לטפל בשפעת?

תרופות אנטי-ויראליות יכולות להפחית את משך השפעת ואת חומרתה, אומר ד"ר בארט. אבל תרופות אלו צריכות להילקח מיד - תוך 36 שעות לאחר תחילת הסימפטומים, "אחרת אין בהן טעם לאחר מכן".

בדרך כלל אין צורך מיוחד ללכת לרופא במקרה של צינון או שפעת. "במקרה של צינון אין הרבה מה לעשות", מוסיף ד"ר בארט. הוא ממליץ על שתייה מרובה של נוזלים ומנוחה בבית שתמנע את הסיכוי שתדביקו אחרים. לרוב, שתי המחלות יעברו מעצמן תוך שבוע ואתם תחזרו להיות כמו חדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully