וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי קורא להפחית את מספר הניתוחים הקיסריים

15.10.2018 / 6:43

יותר ויותר נשים בוחרות לעבור ניתוחים קיסריים בשל סיבות שאינן רפואיות. ארגון הבריאות העולמי פרסם החודש אזהרה מפני לידות קיסריות מטעמים אלה כדי לעצור את המגמה שעלולה לסכן את היולדת והתינוק

ניתוח קיסרי. ShutterStock
החשש ממקום העבודה, נזק לרצפת האגן וירידה בתפקוד המיני הפכו אותם לשכיחים מדי. ניתוח קיסרי/ShutterStock

בשל העליה הניכרת בשיעור הלידות קיסריות ברחבי העולם ארגון הבריאות העולמי פרסם בימים האחרונים גילוי דעת לפיו, בחירה בניתוחים אלה ללא סיבה רפואית טומנת בחובה סכנות לאם ולילד ויש לבלום אותה.

האזהרה מצטרפת לסדרת מאמרים שפורסמו בכתב העת הרפואי הנחשב The Lancet בתחילת החודש , שבה נערכה סקירת מגמות עולמיות של לידות ממנה עולה שמספר הלידות הקיסריות כמעט הוכפל מאז תחילת המאה - 21 אחוזים מכלל הלידות נכון לשנת 2015 לעומת 12 אחוזים מכלל הלידות בשנת 2000.

עוד בנושא:
למה ניתוח קיסרי נקרא כך?
אגן צר, ראש גדול: כך ניתוחים קיסריים משנים את האבולוציה
הגורם הלא צפוי שעלול לגרום ללידה מוקדמת

מומחים סבורים שאם לא תינקט פעולת מניעה והמגמה תימשך, נשים וילדים יהיו בסיכון מיותר. "הריון ולידה הם תהליכים נורמליים, המתקיימים באופן בטוח ברוב המקרים", נימקה המחברת הראשית של המחקר פרופ' מרלין טמרמן, גינקולוגית במרכז הרפואי באוניברסיטת אגא חאן, בקניה ומרצה באוניברסיטת גנט בבלגיה, "העליה הגדולה בניתוחים קיסריים, בעיקר בחברות עשירות יותר, בגלל סיבות לא רפואיות יסכנו את הנשים וילדיהן".

לידה. ShutterStock
בחירה בלידה קיסרית מסיבות שאינן רפואיות עשויות לסכן את היולדת והתינוק. אם ותינוק לאחר לידה/ShutterStock

לידות בניתוח קיסרי נדרשות במקרים בהם הלידה מסתבכת בשל דימום או מצוקה עוברית. כמו כל ניתוח, גם בו יש סיכונים. ההתאוששות ממנו מורכבת הרבה יותר בהשוואה ללידה טבעית, ויש מחקרים המצביעים על כך שהוא עשוי להגדיל את סיכוי התמותה של היולדת בלפחות 60 אחוזים. בנוסף, ניתוחים אלה מגדילים את הסיכוי שהיולדת תסבול לאחריהם מסיבוכים כמו הריונות חוץ רחמיים ולידות קשות יותר בעתיד.

"ניתוחים קיסריים הם סוג של ניתוח מורכב, שטומנים בחובם סיכונים שמחייבים זהירות ושיקול דעת", אומרת ג'יין סנדאל, מומחה לבריאות האישה מאוניברסיטת קינגס קולג' בלונדון, "העליה במספרם בשל סיבות לא רפואיות עלולה להוביל לסיבוכים שאפשר למנוע. אנחנו ממליצים לבחור בניתוח רק כשהוא נדרש מבחינה רפואית".

עוד באותו נושא

לידה בניתוח קיסרי מעלה את הסיכון של התינוק לסבול מאלרגיה

לכתבה המלאה
אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
נשים עשירות נוטות לבחור בהליך מסובך יותר בשל החשש מלידה טבעית. אישה בהריון מחוברת למוניטור/ShutterStock

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מעריך כי 10 עד 15 אחוזים מכלל הלידות מחייבות ניתוחים קיסריים מטעמים רפואיים. כל שיעור מעבר לכך לא מצמצם תמותת יולדות ותינוקות ורצוי שלא לחרוג ממנו. למרות ההנחיה, מדינות רבות לא מקפידות על המלצה זו.

החוקרים מצאו שב-60 אחוזים מהמדינות שנבדקו נמצאו שיעורים מופרזים של ניתוחים אלה. "במקרים בהם הלידה מסתבכת, ניתוחים קיסריים מצילים חיים ועלינו להקל את זמינותם באזורים עניים יותר ברחבי העולם", אומרת פרופ' טמרמן, "אבל אסור לנו להגיע למצב של שימוש יתר בהם".

לידה. ShutterStock
שיאניות הניתוחים הקיסריים הן הנשים הסיניות. אישה ותינוק לאחר לידה/ShutterStock

במדינות צפון אמריקה, במערב אירופה, באמריקה הלטינית ובאיים הקריביים, מספר הניתוחים עלה באופן עקבי בשני אחוזים בשנה ב-15 השנים האחרונות. במדינות מסוימות, מספר הלידות הקיסריות אפילו עולות על מספר הלידות הווגינליות. החוקרים ציינו את סין וברזיל כמדינות בהן שיעורי הניתוחים גבוהים במיוחד בהריונות בסיכון נמוך, בשל הגישה הקלה (אולי יותר מדי קלה) לשירותי בריאות.

בין הסיבות שמנו החוקרים לשכיחות לידות קיסריות ללא צורך היו: חשש ממקום העבודה, נזק לרצפת האגן ופגיעה בתפקוד המיני. החוקרים מצאו שנשים עשירות היו בעלות סיכוי גבוה פי שישה לעבור ניתוח לעומת נשים עניות יותר. סיבה נוספת לשכיחות הניתוחים הם תמריצים כספיים חזקים של אנשי הצוותים הרפואיים שמעודדים ניתוחים מאחר שהסיכוי שיתבעו אחריהם נמוך יותר.

כדי לעצור את הסחף, ארגון הבריאות העולמי פרסם את האזהרה שנועדה לצמצם את היקף לידות אלה. אבל אפילו קווים מנחים אלה עשויים לעורר מחלוקת, במיוחד אם הם מפריעים לזכותה של אישה לבחור מה קורה לגופה שלה. "מה שנותר ללא פתרון הוא המתח שנוצר בין הצורך לצמצם את הניתוח הקיסריים והחובה לכבד את זכויות הנשים לבחור את אופן הלידה", סיכמו מחברי המאמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully