וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטילה יומיומית של אספירין עלולה להזיק לבריאותם של מבוגרים בריאים

20.9.2018 / 8:34

מיליוני מבוגרים בריאים מעל גיל 50 נוטלים מדי יום כדור אחד של אספירין בהמלצת רופאיהם ובגיבוי של מחקרים בני עשור. אלא שמחקר חדש מערער את היסודות של ההמלצה הזאת ומעלה חשש לסיכון מוגבר ומיותר

אספירין. ShutterStock
מיליונים נוטלים אותו מדי יום בהמלצת רופא. אספירין/ShutterStock

נטילה יומית של אספירין נחשבת לטיפול מונע עבור מבוגרים שעברו התקף לב, שבץ או סיבוכים דומים. לפני כעשור התפרסמו מספר מחקרים רציניים ומקיפים שמסקנותיהם גרמו לרופאים רבים ברחבי העולם להמליץ גם למבוגרים ללא היסטוריה של אירועי לב או שבץ לקחת אספירין אחד מדי יום, כדי להפחית בעשרות אחוזים את סיכון התמותה ממחלות לב ולהעלות את תוחלת החיים.

אלא שמחקר עדכני שהתפרסם בשלושה חלקים בכתב העת New England Journal of Medicine לפני כמה ימים, העלה שיש מקום לחדד את ההנחיות הללו וכי הן אינן מיטיבות עם כלל האוכלוסייה הבוגרת באופן אחיד.

עוד בנושא:
זו לא רק התרופה, אלא הזמן שאתם נוטלים אותה
האם התרופה הפופולרית שמונעת התקפי לב וסרטן מתאימה לכולם?
מחקר: תרופות נגד צרבת מעלות את הסיכון לשבץ

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
לא רק שהאספירין לא הוריד את הסיכון למחלת לב, הוא העלה את הסיכון למות מסרטן. אישה נוטלת כדור/ShutterStock

אספירין היא תרופה שפותחה במקור להורדת חום ולשימוש נגד דלקות, אך בהמשך התגלתה גם היכולת שלה לעכב את היצמדות טסיות הדם אחת לשנייה ובכך למעשה למנוע היווצרות קרישי דם. מכיוון שקרישי דם עלולים לגרום להתקפי לב ולשבץ מוחי איסכמי (חסימתי), האספירין חשוב מאוד להגנה על הלב וכלי הדם.

הטיפול באספירין ניתן לאנשים שסובלים ממחלות לב או כלי דם ידועות, או כמניעה ראשונית אצל אנשים שנמצאים בסיכון אך טרם פיתחו מחלה קלינית. נכון להיום, ההמלצות הרשמיות מדברות על כך שנטילה יומית של אספירין מיטיבה עם מבוגרים מעל גיל 50, שמצויים בסיכון למחלות לב. המלצות כוח המשימה לרפואה מונעת בארה"ב מדברות על סיכון מוערך של 10 אחוזים לפחות למחלת לב.

במחקר העדכני מציינת אחת החוקרות כי אחת מתופעות הלוואי המוכרות של אספירין היא דימום פנימי, ולכן בחלק מהמקרים ייתכן שהסיכון עולה על התועלת האפשרית בנטילת התרופה - במיוחד במקרים של מבוגרים וקשישים ללא בעיות בריאותיות. "אנחנו מצאנו שלאספירין לא היה יתרון מובחן בהארכת חיים עצמאיים ובריאים עבור קשישים", אמרה החוקרת אן מארי, שהיא גם רופאה גריאטרית ואפידמיולוגית.

עוד באותו נושא

תרופות נגד צרבת מעלות את הסיכון לסרטן הקיבה

לכתבה המלאה

סיכון מוגבר לדימום פנימי

במחקר השתתפו 19 אלף בני אדם מארה"ב ואוסטרליה, רובם מעל גיל 70. למחציתם נרשם מינון של כדור אספירין אחד ליום (100 מ"ג), ואילו למחצית השנייה ניתנה גלולה פלצבו מדי יום. כעבור 5 שנים ביצעו החוקרים בדיקות מעקב וגילו שהסיכון לחלות במחלות לב או ללקות בשבץ בקרב קבוצת הניסוי (אספירין) לא ירד בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת.

לא רק שהאספירין לא תרם לשום תועלת רפואית עבור אלה שנטלו אותו, גם נלווה לו "סיכון מוגבר לדימום משמעותי" עבור המשתתפים המבוגרים יותר - כתבו החוקרים. לממצא זה עשויה להיות משמעות חשובה עבור קשישים בריאים רבים ברחבי העולם שנוטלים אספירין מדי יום ללא סיבה רפואית מוגדרת.

איש זקן עם משקפיים מחייך. ShutterStock
הסיכונים בנטילת אספירין הולכים ועולים לאחר גיל 70. קשיש/ShutterStock

בנוסף, גילו החוקרים שלמשתתפים שנטלו אספירין מדי היום היה גם סיכון מעט יותר גבוה למות במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לקבוצת הביקורת - 5.9 אחוזים לעומת 5.2 אחוזים בהתאמה, הבדל של מחצית האחוז. מנתוני המחקר עולה שרוב מקרי המוות היו קשורים למחלת הסרטן.

"מה שמפתיע בממצאים הללו הוא העלייה המסויימת בתמותה, בעיקר מסרטן ובאופן ספציפי סרטן המעי. מחקרי עבר לא תיעדו עלייה כזאת, ולמעשה בחלקם אף היתה ירידה מסויימת בשכיחות של סרטן המעי", אמר בתגובה לממצאים סטיבן אוונס, מרצה לפרמקו-אפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה טרופית והיגיינה של לונדון.

"יתרון מוגבל מאוד, לכל היותר"

אף על פי שהועלו השערות לפיהן האספירין יצר תגובה כלשהי עם מצבים קיימים וראשוניים של סרטן, לא נמצאה במחקר סיבה מוכחת לקשר כזה. מומחים סבורים שיש להתייחס לממצא זה בזהירות לעת עתה, שכן ייתכן שתקופת המעקב הקצרה יחסית של המחקר (5 שנים) הגבילה את האפשרות של החוקרים לזהות השפעות מיטיבות של נטילת האספירין כגון, סיכון מופחת לסרטן המעי הגס.

"מחברי המחקר מדגישים בצדק שיש להתייחס בזהירות לממצאיהם המפתיעים יותר בנוגע להשלכות של נטילת אספירין, אך עם זאת הם גם הצליחו להדגים שלנטילה יומיומית של אספירין על ידי מבוגרים שמכל בחינה אחרת מצבם הבריאותי תקין יש יתרונות מוגבלים מאוד לכל היותר, וכי במקרים רבים ייתכן שמדובר בטיפול מזיק ומיותר, ושהסיכון שלו הולך ועולה לאחר גיל 73", סיכם אוונס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully