וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ביקוריו התכופים של בנה בשירותים גרמו לאמא הזאת לחשוד?

25.9.2018 / 7:04

תחושת הבטן שלכם לרוב לא תטעה אתכם וכדאי מאוד שתקשיבו לה. זה מה שהציל את בנה בן ה-6 של מאורה טרנוף שהצליחה לחסוך לבנה כאב וזמן יקר בזכות אבחון מוקדם של מחלה כרונית ששיבשה לחלוטין את החיים שהכירו קודם

ילד יושב על האסלה בשירותים. ShutterStock
ביקורים תכופים בשירותים עלולים להעיד על מחלה כרונית. ילד בשירותים/ShutterStock

לפעמים מספיקה תשומת לב של אם דואגת כדי לאתר בעיה חמורה שיכולה להשפיע בצורה משמעותית על חייהם של הילדים. שינויים קטנים בשגרת היום יעידו על קושי ממנו הם סובלים והם לא תמיד יודעים לבטא במילים.

"זה היה בשבוע האחרון של בית הספר, בדיוק חזרנו מסוף שבוע בחוף הים. בני בן ה-6 בנג'מין לא נראה חולה בשום אופן. הוא היה אנרגטי כרגיל אבל הרגשתי שמשהו לא בסדר" מספרת ד"ר מאורה טרנוף מאוניברסיטת סנטה קלרה בקליפורניה בטור מיוחד שכתבה.

עוד בנושא:
אמא, לא בא לי סוכרת יותר
מדענים הצליחו "לכבות" סוכרת נעורים במחקר פורץ דרך
זה מה שצריכת סוכר גבוהה בהריון יכולה לעשות לילדים שלכן

"בנג'מין הלך לשירותים כמה פעמים במשך הלילה ואחר כך הרטיב את מיטתו בבוקר. הרטבת לילה היא תופעה נורמלית לחלוטין בגיל 6 אבל התחושות שלי אמרו לי שמשהו לא טוב קורה", היא משחזרת.

אמא וילדה משוחחות. ShutterStock
תקשיבי לתחושת הבטן שלך, היא אף פעם לא מטעה. אם ובת משוחחות/ShutterStock

"לילה אחד, כשלא הצלחתי לחזור לישון אחרי ששמעתי את בנימין מתגלגל במסדרון לכיוון חדר האמבטיה, חיפשתי באינטרנט מידע על השתנה תכופה בלילה בקרב ילדים ונכנסתי לפאניקה כשכל מאמר שקראתי הצביע על סוכרת. הייתי נחושה בדעתי שיבדקו אותו למחרת".

האם המודאגת מיהרה לבדוק למחרת היום מה הבעיה ממנה סובל הבן. "התקשרתי למרפאה שלנו מיד עם פתיחתה ודיברתי עם אחות ששאלה אם יש סימפטומים אחרים, כמו צמא מוגזם, ירידה במשקל, עייפות, עצבנות, הקאות. שללתי הקאות ועייפות, אבל לא הייתי בטוחה אם הוא סובל מהתסמינים האחרים".

ילדים מחופשים לגיבורי על אוחזים ידיים. ShutterStock
הם לא תמיד ידעו לסביר מה מפריע להם. ילדים משחקים בגינה/ShutterStock

הסימן שעורר את חשדה לא חלף אבל תסמינים אחרים לא הופיעו. בנג'מין הקטן המשיך להיות צמא, אבל לא ירד במשקל ולא נראה עצבני במיוחד. בהעדר סימפטומים אחרים קבעה האחות במרפאה כי היא לא חושדת שמדובר בסוכרת, ובמקום זאת המליצה לאם להגביל את נוזליו לפני השינה.

"הוקל לי, אבל לא הייתי לגמרי משוכנעת", משחזרת מאורה. רציתי בדיקה נוספת ולכן התקשרתי למרפאה לרפואה דחופה של בית החולים בסטנפורד וקבעתי פגישה כבר באותו ערב. הנחתי, שכך לא אצטרך להוציא אותו מבית הספר בשביל מה שעלול להיות אזעקת שווא".

בדיקת סוכרת. ShutterStock
מדי שנה 300 ילדים מאובחנים עם סוכרת נעורים. בדיקת גלוקוז בדם/ShutterStock

תוצאות הבדיקה איששו את הבשורה ממנה חששה מאורה. "תוצאות בדיקת השתן של בנג'מין איששו שיש סוכר בשתן שלו. כדי לוודא באופן מוחלט את הדיאגנוזה ערכה הרופאה לבנג'מין בדיקת דם מהירה. רמות הגלוקוז בדם שלו עמדו על 325.

היא הביטה בי ואמרה: 'יש לו סוכרת'', שחזרה מאורה, "הרגשתי כאילו שמעתי מישהו מדבר אלי בזמן שאני טובעת מתחת למים. המילים האלה משכו אותי אל פני המים, ואני נצמדתי אליהם. סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) תלווה אותו לכל החיים".

חיבוק. ShutterStock
"הסוכרת תלווה אותו לכל החיים", אם ובנה מחובקים/ShutterStock

לולא חשה האם המודאגת שמשהו בשגרת יומו של בנה השתנה, האבחון יכול היה להידחות לשלב מאוחר יותר ולשבש בצורה בלתי הפיכה את תפקודן של מערכות חיוניות בגופו. סוכרת מסוג 1 היא מחלה אוטו-אימונית שנובעת מכך שמערכת החיסון תוקפת את תאיה וכך פוגעת בתפקודם. על-פי האגודה לסוכרת נעורים, חיים בישראל כיום כ-50 אלף איש שסובלים ממנה, בהם כ-5,000 ילדים מתחת לגיל 18. כמו במדינות רבות בעולם, גם בישראל רואים עלייה משמעותית בהופעת המחלה באוכלוסייה, ואף רואים ירידה מתמדת בגיל הופעת המחלה. מדי שנה מאובחנים מדי שנה בישראל מאות חולים עם סוכרת מסוג 1, ביניהם כ-300 ילדים.

"תפסנו את המחלה מוקדם", היא אומרת, "אחרי ביקור קצר בחדר המיון לטובת מתן נוזלים תוך ורידיים וזריקת אינסולין ראשונה לקחנו את בנג'מין הביתה לישון במיטה שלנו". עד מהרה למדו בנג'מין ובני משפחתו כיצד להתמודד עם המחלה בשגרת יומם. "כל המשפחה שלנו נפגשה עם צוות של רופאים ויועצי סוכרת במרפאת האנדוקרינולוגיה של סטנפורד שלימדו אותנו כיצד לבדוק את רמת הסוכר בדם של בנג'מין, לתת זריקות לאינסולין ולהתמודד עם כל המכשולים של חיי היומיום עם סוכרת נעורים".

ילד משחק כדורגל. ShutterStock
אפשר לחיות חיים מלאים לצד הסוכרת. ילחד משחק כדורגל/ShutterStock

חמוש בידע חזר בנג'מין לבית הספר לחגוג עם חבריו לכיתה את סיום שנת הלימודים. שבועיים אחר כך הצטרף למחנה קיץ. "הוא נעשה מומחה לספירת פחמימות, ואני שכללתי את יכולותיי בהזרקת אינסולין. מאז, בנימין הוא תלמיד שאוהב מתמטיקה, מסיבות ריקודים וכדורסל. אנחנו לומדים לחיות את 'הנורמליות החדשה' שלנו בתמיכת צוות מומחי הסוכרת שלנו, אחיות בית הספר והמורים של בנימין, בית הכנסת שלנו ורשת הולכת וגוברת של משפחות מקומיות של חולי סוכרת נעורים".

"חשוב לסמוך על האינסטינקטים שלכם ולבדוק את הילד שלכם. זה מהיר, קל וכמעט ללא כאב. אני שמחה שעשיתי זאת, לא משנה מה הייתה התוצאה", המליצה מאורה. מאז האבחון הבינה שזה לא חייב לשנות בהכרח את כל מה שהיא ובנה מכירים. "אחד מיועצי הסוכרת שיתף אותנו בעצה שעיצבה את הגישה שלי לסוכרת נעורים. הוא אמר לי: 'אל תשאלי אם בנג'מין יכול לעשות משהו, שאלי אותו איך הוא יוכל לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully