וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קבע: זה מה שפרוביוטיקה עושה לבריאות של הילדים שלכם

20.9.2018 / 6:32

יכול להיות שפתרון לעמידות לאנטיביוטיקה קרוב יותר מתמיד. מחקר חדש מצא שילדים שהקפידו ליטול תוסף פרוביוטי באופן יומי חלו בכ-30% פחות במחלות שהצריכו תרופות אנטיביוטיות

פעוטה אוכלת יוגורט. ShutterStock
מנה יומית של חיידקים טובים תעביר אותם את החורף בשלום. ילדה אוכלת יוגורט/ShutterStock

על תועלתם של תוספים פרוביוטיים ופרה-ביוטיים אין צורך להכביר במילים. חיידקים חיים מצויים באופן טבעי בכל מקום בגוף האנושי. הם מייצרים חומרים אנטי-בקטריאליים שעוזרים להתמודד עם פולשים לא רצויים במעיים, הם מתחרים עם חיידקים גורמי מחלות, פטריות וטפילים אחרים על ידי ההיצמדות לדפנות המעיים ועל חומרי המזון, וכך מגבילים את תפוצתם ומעודדים תגובה חיסונית חיובית אצל המארח.

זאת הסיבה שבגללה רבים בוחרים לצרוך תוספים פרוביוטיים או פרה-ביוטיים מתוך רצון לשפר את בריאותם. כעת, בעקבות מחקר חדש נראה שהתועלת של חיידקים אלה חשובה מאוד גם לבריאותם של ילדים בטווח הרחוק. תוצאות המחקר הצביעו על כך שנטילת כדורים או מוצרי מזון מותססים יכולה לסייע במאבק נגד עמידות של ילדים ופעוטות לאנטיביוטיקה.

עוד בנושא:
האם פרוביוטיקה משפיעה באמת על החיידקים במעי?
6 מאכלים פרוביוטיים מעולים שהכי כדאי להכניס לתזונה
העולם הסודי של החיידקים: למה הם יותר חשובים מהגנים שלכם

תרופות כמוסות כדורים כמוסה בריאות פרוביוטיקה. ShutterStock
האם הפתרון לבעיית העמידות של ווירוסים טמון בבקבוק אחד קטן? כמוסות פרוביוטיות/ShutterStock

חוקרים מארה"ב, בריטניה והולנד סקרו 12 מחקרים שבחנו את ההשפעות הבריאותיות על תינוקות וילדים שקיבלו תוספים פרוביוטיים באופן יומי. החוקר הראשי בצוות האמריקאי, דניאל מרנשטיין, מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מודה שהוא וחוקריו הופתעו במקצת מ"התוצאות המובהקות שהוכיחו שאלה שנטלו פרוביוטיקה לא נזקקו לאנטיביוטיקה".

המחקר המדובר הוא אחד הראשונים לחקור את הקשר המפתיע בין השניים. ד"ר מרנשטיין ועמיתיו בקיימברידג ובאוניברסיטת אוטרכט הודה שהתרגשו מהגילוי המפתיע שיכול לסייע לקהילה הרפואית להתמודד עם ההתנגדות ההולכת וגוברת לאנטיביוטיקה.

העמידות לאנטיביוטיקה הפכה בעשורים האחרונים לאחד האתגרים הגדולים שעמודים בפני הרפואה המודרנית. שימוש יתר בתרופות אלה אפשר לווירוסים מסוכנים לפתח עמידות לתרופות. יותר ויותר חיידקים פיתחו מוטציות שקשה מאוד לסלק גם עם שילובים של תרופות אנטיביוטיות שונות.

עוד באותו נושא

איך אפשר למנוע הדבקה במחלות במסגרות חינוכיות?

לכתבה המלאה
חמוצים. ShutterStock
עוד כלי יעיל לחיידקים טובים. חמוצים/ShutterStock

ד"ר מרנשטיין, המשמש כמנהל חטיבת המחקר לרפואת משפחה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מנסה בשנים האחרונות להגיע לפריצות דרך בחקר העמידות לאנטיביוטיקה ולהציע אסטרטגיות טיפול חדשות. לאחרונה החל לבדוק את הקשר לפרוביוטיקה ולבעיה האקוטית בה הוא מתמחה.

"תמיד שואלים אותי האם גם אנשים בריאים צריכים לקחת פרוביוטיקה? כדי לענות על השאלה הזמנו אנשים שונים מכל רחבי העולם. חשבנו שזה הפתרון הראשון שצריך לבדוק, במיוחד בגלל ההתנגדות האנטיביוטית", הסביר ד"ר מרנשטיין לאחר שתוצאות מחקרו פורסמו בכתב העת European Journal of Public Health.

"ידוע שפרוביוטיקה משפיעה על מחלות מעי ומערכת הנשימה, אבל רצינו לבדוק כיצד היא תשפיע על ההתנגדות לאנטיביוטיקה". התוצאות היו מפתיעות הרבה יותר ממה שד"ר מרנשטיין ועמיתיו ציפו. הנתונים שהתבססו על 12 מחקרים הוכיחו שתינוקות וילדים שנטלו מנה יומיומית של תוספים פרוביוטים היו בסיכון נמוך ב-29 אחוזים לחלות במחלות שמחייבות טיפול בתרופות אנטיביוטיות.

אילוסטרציה: ילדה חולה. ShutterStock
שימוש יתר באנטיביוטיקה הפך לאחת הבעיות הקשות של הרפואה המודרנית. ילדה חולה במיטתה/ShutterStock

למרות ההתלהבות מהתוצאות, ד"ר מרנשטיין מציע לנקוט באופטימיות זהירה. מדובר רק במחקר ראשון, ויש צורך במחקרים נוספים. פרוביוטיקה, עדיין נתפסת בעיניי חוקרים רבים כפתרון לא מושלם שמצריך התאמה אישית. כך למשל מחקרים קודמים הוכיחו שהרכב פרוביוטי מסוים יכול להשפיע אחרת בקרב נבדקים שונים ולעיתים אפילו לא יעילים במקרים מסוימים.

"אנחנו עדיין רחוקים מאוד מפיתוח הטכניקה שתמפה את הרכב החיידקים האישי על מנת שנוכל להתאים לכל חולה הרכב פרוביוטיקה אידיאלית עבורו ונדע כמה פרוביוטיקה צריך לקחת כל יום", מסכם ד"ר מרנשטיין, "כמו דיאטה ופעילות גופנית, גם הרכב תרופתי צריך להיות אישי אבל על סמך גישה זו אנחנו בדרך לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully