וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המפתיעה שבגללה אנשים ממשיכים לאכול בשר

25.9.2018 / 6:44

סלט או המבוגר? חובבי בשר מוכנים להישבע שהם לא יזנחו את התפריט הקרניבורי שלהם מטעמי בריאות, עצלנות או חיבה לטעמו העז. אבל מחקר חדש מגלה שהסיבה לכך אחרת לגמרי

סטייק. ShutterStock
למה אתם עדיין אוכלים את זה? סטייק/ShutterStock

בשנים האחרונות נראה שאין שיחת מסדרון או ארוחת שישי שלא כוללת ויכוחים ערים בין טבעונים, צמחונים וקרניבורים על האידיאולוגיה שמאחורי הבחירות היומיומיות בתפריט האישי. אורח חיים צמחוני או טבעוני הפך לשכיח מאוד בקרב רבים, אבל עדיין לא כולם ממהרים לנטוש את התפריט הקרניבורי. יש מי שטוענים שבשר טעים להם יותר מירקות או שהם צורכים אותו בגלל יתרונותיו הבריאותיים, אך מחקר פסיכולוגי חדש מצביע על סיבה מפתיעה להעדפת תפריט בשרי. מוטיבציה תת הכרתית היא זאת שאחראית לכך.

עוד בנושא:
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?
השינוי התזונתי הזה יכול להציל את חייהם של מיליוני בני אדם בעולם
מה יקרה אם כולם יהפכו לטבעונים?

בשר נתפס באופן לא מודע כסמל סטטוס, ומי שמנסים לעלות ממעמד נמוך אל מעמד גבוה יותר יבחרו באורח חיים שכולל גם תפריט המבוסס על חלבון מהחי. כרגיל, ההיסטוריה אשמה בהכל. בתקופות קדומות יותר, כשרוב בני המעמד הנמוך עסקו בחקלאות, בשר נחשב לתוצרת יקרה יותר מירקות. לאיכרים היה מזל אם יכלו לאכול בשר כמה פעמים בשנה, ואילו אריסטוקרטים ובני מלוכה אכלו אותו באופן קבוע. בתקופות מלחמה הפך הבשר למצרך נדיר אפילו יותר, וכך המרדף והתאווה אליו גברה יותר.

כיום המצב השתנה, באירופה למשל, מי שמשתייך למעמד סוציו-אקונומי נמוך אוכל הרבה יותר בשר מאשר בעלי הכנסה גבוהה, למרות שמחירו עדיין יקר יותר מאשר חלופות צמחוניות.

המבורגר טעים. ShutterStock
יעלה אתכם למעמד גבוה יותר? המבורגר מבשר בקר/ShutterStock

כדי להבין למה אנשים בעלי הכנסה נמוכה עדיין מעדיפים בשר למרות שההבדלים בין המעמדות היטשטשו מעט, ערכו שני חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית מונאש שבסידני ניסוי בו סטודנטים היו צריכים לשתף בהעדפות הקולינריות שלהם בהתאם למצבם הכלכלי.

"ביקשנו מחלק מהמשתתפים לדמיין שהם נהנים מהכנסה חודשית בגובה 35 אלף דולר במשרה הראשונה שישיגו לאחר סיום לימודיהם ולחשוב מה היו קונים בסכום זה", הסבירו החוקרים ד"ר יוג'ין צ'אן וד"ר נטליה זלאטבסקה. הקבוצה השנייה התבקשה לחשוב על הפריטים שהם לא יכלו להרשות לעצמם עם ההכנסה הנוכחית שלהם. לאחר מכן, שתי הקבוצות נשאלו שאלות שיקבעו כיצד הם תפסו את מעמדם בחברה, והאם הם מקנאים במי שנהנים מהכנסות גבוהות יותר.

עוד באותו נושא

אחת ולתמיד: כמה חלב מומלץ לשתות ביום?

לכתבה המלאה
סלט עגבניות אילוסטרציה. ShutterStock
יש סיכוי למהפך תפיסתי. סלט עגבניות/ShutterStock

לאחר שלב השאלות הוצעה למשתתפים ארוחה שהייתה גם היא חלק מהתצפית שערכו החוקרים. הנחקרים שהשתייכו למעמד סוציו-אקונומי נמוך והביעו בתשובותיהם חרדה ממעמדם ועתידם, נטו יותר לבחור בהמבורגר בשרי על פני אופציות צמחוניות שהוגשו להם.

"מצאנו קשר סמלי בין אכילת בשר, כוח וגבריות", אמרה ד"ר זלאטבסקה, "הוא נתפס באופן מסורתי כמזון ברמה גבוהה, שהוגש במרכזם של אירועים חגיגיים ומכאן הפך לסמל סטטוס שחלחל לתת מודע שלנו".

אריאנה גרנדה. GettyImages
אולי היא תצליח לגרום לכם לוותר על אכילת בשר? אריאנה גרנדה/GettyImages

ד"ר צ'אן ייחס את הקשר להשפעות היסטוריות. "בתקופות קדומות בהן אנשים שאכלו בשר היו חזקים ובריאים יותר מאלה שלא יכלו להרשות אותו לעצמם הוא קיבע את מצב המעמדות". ד"ר צ'אן הוסיף שבימים אלה בהן דיאטות צמחוניות ודלות בבשר הפכו לשכיחות יותר בקרב סלבריטאים יש סיכוי למהפך תפיסתי כשצמחונות תהפוך לסמל סטטוס חדש. הוא אף יעץ לשוחרי סביבה, פעילים למען זכויות בעלי חיים ורופאים שמעוניינים להביא להפחתת הצריכה של מזון מהחי לגרום לאנשים לחוש שבעזרת העדפת חסה על פני שניצל הם יכולים על הדרך גם לשדרג את מעמדם החברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully