וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפול שישמור לכם על חיוך יפה גם אחרי תאונה או פציעה

בשיתוף סקאלה בריאות, בשיתוף סקאלה בריאות

10.10.2018 / 7:22

יצא לכם לשמוע פעם על התאוששות דנטאלית? סביר להניח שלא, אבל במקרה של תאונה או פציעת ספורט - זה עשוי להיות חשוב מאוד. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על זה

פה ושיניים. ShutterStock
ניתן להציל שיניים שנעקרו מהפה. פה מלא שיניים/ShutterStock

תאונה בכביש, נפילה או פציעת ספורט עשויות לגרום לשברים או לאובדן של שיניים. השיניים שלנו חשופות לפגיעות כתוצאה מהתנגשות, ועם העלייה בפופולריות של ספורט מוטורי, רופאי שיניים מבחינים גם בעלייה בפגיעות בהן בדרגות חומרה שונות. הטיפול במצבים אלה תלוי בסוג הפגיעה ובעוצמתה, ולעיתים יש נזקים חיצוניים או עצביים שניתן לאתר רק לאחר אבחון מקצועי ומעמיק בחלל הפה.

למרבה המזל, עם התקדמות הטכנולוגית, בשילוב הידע והמיומנויות המקצועיות של רופאי השיניים, ניתן להציל שיניים שנעקרו מהפה באמצעות שחזורי שיניים המדמים שיניים טבעיות, הן מבחינת מראה אסתטי והן מבחינת תפקוד.

דבר ראשון: רוצו לרופא שיניים

אז מה צריך להיות הצעד הראשון לאחר פגיעה בשיניים? ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום פה וראש המחלקה לשיקום הפה בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, ממליץ לגשת לבדיקת שיניים מיד לאחר תאונה או פציעה כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

במסגרת האבחון ייבדקו הפגיעות השונות. "לעיתים, הפגיעה המקורית היא רק בשיניים הקדמיות, אבל אם לא מטפלים בהן, הכוח שמופעל בלעיסה עלול להעמיס על השיניים האחוריות ולהעמיק את מידת הנזק", מסביר ד"ר אורמינר.

כמו כן, יש לקחת בחשבון נזקים ורגישויות מוסווים וסימפטומים מושהים שמופיעים רק לאחר תקופה מהתאונה ועשויים להחמיר עם הזמן. "הבדיקה הראשונית אצל רופא השיניים נחוצה להחלמה וגם חיונית לצורך הכיסוי הביטוחי, במידה ויידרש במסגרת הזכאות לפיצוי", מוסיף המומחה.

בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
בדיקה אצל רופא מיד אחרי הפציעה תעלה את סיכויי ההצלחה. טיפול שיניים/ShutterStock

אם השיניים נעקרו מהפה במהלך התאונה ונמצאות בקרבת מקום, כדאי לאחסן אותן במיכל נקי עם מים ולהביא אותן ישירות לרופא כדי לבדוק את האפשרות להחזירן לפה במידה ולא חל נזק מהותי ברקמת השן ועדיין יש תאים חיים שיכולים להזרים דם בתעלות השורש.

לדברי ד"ר אורמינר, הפגיעות השכיחות בשיניים כתוצאה מתאונה או נפילה הן סדק או שבירת כותרת השן ועד לתלישת שיניים כאשר חלה פגיעה בשורש השן. "במקרים בהם הפגיעה היא בעצב, יהיה צורך לבצע טיפול שורש ואם השן שנעקרה נשברה או לא ניתנת לשחזור, יהיה צורך בהשתלה דנטלית שתכלול בניית עצם שעוטפת את השן. במקרה של פגיעה בכותרת השן בלבד אפשר לבצע שחזור קוסמטי עם כתר חרסינה או ציפוי חרסינה".

אצל ילדים המצב שונה

לצערנו, פגיעות בשיניים יכולות להופיע בכל גיל. ילדים מועדים יותר לפגיעות שיניים במהלך משחק ומבוגרים עשויים לחוות אובדן שיניים עקב תאונה ופציעות ספורט. קיים הבדל משמעותי בין פגיעה בשיניים בתקופת הילדות לעומת פגיעה בבגרות. "עם ילדים יש יותר סיכויים להחזיר את השן שנעקרה למקומה, כי השורש טרם נסגר ולכן היא עשויה להיקלט בהצלחה, אך אצל מבוגרים שהשורש כבר סגור, קשה מאוד להחזיר את השן שנתלשה בפתאומיות", אומר ד"ר אורמינר.

הבדל נוסף בתזמון הפגיעה במהלך החיים הוא בהשלמת השיניים באמצעות שחזורים. "השיניים שלנו לא מפסיקות לבקוע, אבל אצל ילדים בקיעת השיניים מואצת יותר ולכן כדאי לדחות השתלות ככל ששניתן אחרת השתל ייראה בולט ביחס לשיניים האחרות. לעומת זאת, אצל מבוגרים האלטרנטיבה הטובה ביותר היא השתלה של שיניים חלופיות קבועות", הוא ממליץ.

אילוסטרציה. Dmitry Kalinovsky, ShutterStock
פגיעות בשיניים יכולות להופיע בכל גיל. ילד בטיפול שיניים/ShutterStock, Dmitry Kalinovsky

איך עוזרים לילדים שאיבדו שיניים בתאונה? "קיימים שחזורים המודבקים לשיניים סמוכות ששומרים על מראה אסתטי וגם תפקוד גבוה", מסביר ד"ר אורמינר, "אם השן נשברה ונדרש כתר, הרי שבחירת הכתר - זמני או קבוע - תלויה אף היא בגיל הילד ובמיקום השן בפה. בעקבות השינויים בחניכיים שנגרמים מהבקיעה המואצת כתר קבוע ייראה פחות אסתטי ביחס לשיניים הבוקעות. לכן, בגיל צעיר יחסית כדאי לבחור בכתר זמני ולהחליף אותו בחדש בהתאם לשינויים במתאר הפה או לקחת בחשבון החלפת הכתר הקבועה לעיתים תכופות יותר".

למבוגרים מציע ד"ר אורמינר שלא לדחות השלמה של שיניים, כיוון שאובדן של שן עשויה לגרום לאובדן עצם. השתלמת שיניים בשתלים דנטאליים והרכבת כתר לקיבוע השן תשיג את התוצאה המבוקשת. לפי המלצתו, בכל מקרה של תאונה או חבלה חשוב להיוועץ ברופא שיניים משקם לגבי תכנית השיקום המותאמת.

ד"ר זאב אורמינר הוא מומחה לשיקום הפה

לקביעת תור במרפאת השיניים של ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום הפה, חייגו: 03-6124224

בשיתוף סקאלה בריאות, בשיתוף סקאלה בריאות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully