וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

19 טיפים של פסיכולוגים לגידול ילד עם ביטחון עצמי

14.8.2018 / 7:35

כולנו שואפים לגדל ילדים בטוחים בעצמם שמחזיקים בארגז הכלים שלהם את כל מה שצריך כדי להתמודד בהצלחה עם אתגרי החיים. זה מה שמומחים טוענים שאנחנו צריכים לעשות כדי להצליח בזה

ילדה עם כפפות איגרוף. ShutterStock
המתנה הכי טובה שאתם יכולים להעניק לילדכם/ShutterStock

ביטחון עצמי הוא אחת המתנות השימושיות והטובות ביותר שהורים יכולים להעניק לילדיהם. ילדים חסרי ביטחון נמנעים מלנסות דברים חדשים או נרתעים מאתגרים משום שהם מפחדים להיכשל או לאכזב אחרים, ובהמשך חייהם זה עלול לעכב אותם ולהוות מכשול בדרך להצלחה מקצועית.

הורים רבים בימינו משקיעים מחשבה ומשאבים בחיזוק תפיסת העצמי של ילדיהם ובהקניית ביטחון עצמי שיתן לילדים בסיס איתן להצלחה בעתיד מבחינה חברתית, מקצועית ואקדמית. הנה 19 טיפים מפסיכולוגים מומחים לילדים שיכולים לעזור במטרה החשובה הזאת:

עוד בנושא:
זה לא שחור ולבן: איך מגדלים ילד לא גזען?
המעבדה: כך תגדלו ילדים רגועים ומאושרים יותר
7 דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעזור לילדים שלכם להצליח בחיים

ילדה מנגנת על פסנתר. ShutterStock
עודדו אותם להשקיע זמן ולהתאמן כדי להשתפר. ילדה מנגנת בפסנתר/ShutterStock

הביעו הערכה למאמץ - בלי קשר לתוצאה
לשבח את הילד שלכם על המאמץ שהשקיע זה הרבה יותר חשוב ממה שהמאמץ הזה השיג להם. לא משנה אם הם הצליחו להבקיע גול או קיבלו ציון מעולה במבחן, העיקר הוא שהם לא ירגישו רע עם זה שניסו. בטווח הארוך, להיות עקביים ולהמשיך לנסות יתרום לביטחון של ילדכם הרבה יותר מלנצח פה ושם.

קשה באימונים, קל בקרב
עודדו את הילדים להשקיע הרבה מזמנם בתחומים שמעניינים אותם. כשהם יתחילו לראות שיפור בביצועים שלהם הביטחון שלהם יגבר. בהקשר זה, אל תעשו איפה ואיפה בין פעילויות שנחשבות "פרקטיות" כמו בניית רובוטים או תכנות, ובין פעילויות כמו נגינה או הקמת להקה, משום שזה עלול לגרום לילד להרגיש שתחומי העניין שלו 'לא מספיק חשובים'.

אל תפתרו להם את הבעיות
אם לא תתנו לילד שלכם להתמודד לבד, הוא לעולם לא יפתח את כישורי החיים והביטחון העצמי הנחוצים לפתרון בעיות בעתיד. היכולת לפתור לעצמם את הבעיות היא מקור חשוב לביטחון עצמי בילדים. לדוגמה: עדיף שהילד יקבל 75 על עבודה שהכין בעצמו, מאשר 100 על עבודה שעשיתם בשבילו.

למדו אותם שאי אפשר להיות חברים של כולם
עזרו להם להבין שיהיו אנשים שהם לא יסתדרו איתם ויהיו אפילו כאלה שלא ירצו בחברתם ושזה בסדר, כי יהיו גם רבים אחרים שכן ירצו להיות חברים שלהם ושהקשר איתם יתפתח בטבעיות ובקלות.

עוד באותו נושא

אני והחבר'ה: איך לגדל ילד חברותי

לכתבה המלאה
ילדים מתחרים בריצה באולם ספורט. ShutterStock
המאמץ יותר חשוב מהתוצאה. ילדים מתחרים בריצה/ShutterStock

עודדו סקרנות
הנטייה של ילדים לשאול מיליון שאלות בשעה יכולה להיות מתישה מאוד עבור ההורים, אבל היא גם חשובה מאוד להתפתחות שלהם. ראשית, הילד מגלה שיש דברים שהוא אינו יודע. שנית, הוא נחשף לקיומם של עולמות ידע נרחבים שלא ידע שקיימים. סקרנות נמצאה קשורה במחקרים של פסיכולוגיה התפתחותית לביטחון עצמי וכן, לתכונות נוספות כמו התמדה, שליטה עצמית ומצפוניות.

אתגרו אותם
הוכיחו לילדיכם שהם יכולים להגיע להישגים גדולים באמצעות ביצוע והצלחה במשימות קטנות.

אל תבקרו אותם
אין דבר שיפגע בביטחון העצמי של ילדיכם יותר מביקורת על המאמץ שלהם. כמובן שאתם יכולים לתת משוב בונה או לייעץ להם, אבל לעולם אל תאמרו להם שהם גרועים או לא טובים. אם הילדים שלכם מפחדים להיכשל כי הם חוששים שאתם תכעסו או תתאכזבו, הם יפסיקו לנסות דברים חדשים.

מטעויות לומדים
למידה מטעויות והפקת לקחים בונה ביטחון עצמי, אבל זה קורה רק כאשר ההורים מתייחסים לטעות כהזדמנות. אל תגוננו על הילדים שלכם יתר על המידה ותנו להם לפשל מדי פעם, כדי שידעו מה לא לעשות להבא.

ילדים רוכבים על אופניים. Alinute Silzeviciute, ShutterStock
אולי תנסו בלי גלגלי עזר? ילדה על אופניים/ShutterStock, Alinute Silzeviciute

עודדו אותם להתנסות
כהורים, יש לכם אחריות לחשוף את הילדים שלכם לחוויות חדשות שיאפשרו להם לצבור ביטחון בהתמודדות עם העולם. עשו זאת בצעדים קטנים, כמו למשל לתת להם לטעום מאכלים חדשים או לנסות לרכוב על אופניים בלי גלגלי עזר.

כישלון אינו עדות להיעדר כישרון
כאשר הילדים שלכם חווים כישלון הדגישו בפניהם שהסיבה לכך אינה שמשהו איתם לא בסדר. אם נכשלו בבחינה בחשבון, הבהירו להם שהבעיה אינה שהם "לא טובים בחשבון" או "טיפשים", אלא שלא למדו מספיק או לא תירגלו מספיק לפני הבחינה. עודדו אותם להשקיע יותר זמן ומאמץ לקראת הניסיון הבא שלהם וספקו להם את התמיכה הנחוצה לשם כך.

למדו אותם כל מה שאתם יודעים
הילדים שלכם נושאים אליכם עיניים (לפחות עד גיל ההתבגרות). נצלו את זה כדי ללמד אותם על השקפת העולם שלכם. היו דוגמה טובה עבורם ומודל לחיקוי. תנו להם לראות אתכם מצליחים, אבל גם נכשלים ומתמודדים עם אי הצלחה וטעויות.

הדריכו אותם כשהם מתקשים
החיים לא תמיד הוגנים - כל ילד יגלה את זה בשלב כלשהו. כשהיום הזה יגיע, היו שם בשבילם והסבירו להם שההתמודדות הזאת תהפוך אותם לאנשים טובים יותר בסופו של דבר. חשוב להזכיר להם שהדרך להצלחה רצופה מכשולים.

פעוט בוכה. ShutterStock
אל תגידו להם להתגבר, תעודדו אותם לדבר. ילד בוכה/ShutterStock

שבחו אותם על האומץ לנסות דברים חדשים
אתם יכולים להגיד משהו פשוט כמו: "כל הכבוד לך על האומץ לנסות את זה!".

היו סמכותיים, אך לא נוקשים
הורות נוקשה או תובענית מדי עלולה לפגוע בביטחון של הילד לעשות דברים בכוחות עצמו.

הציעו עזרה ותמיכה, אבל לא יותר מדי
תנו לילד מספיק זמן ומרחב לפתור את הבעיה בעצמו, לפני שאתם מציעים לו את עזרתכם או עצתכם.

הם לא צריכים לדעת שאתם מודאגים לגביהם
אין דבר יותר טבעי להורה מלדאוג לילדיו, אבל הם לא צריכים לדעת מזה. הדאגה שלכם יכולה בקלות להתפרש אצל הילד באופן שגוי כחוסר אמון ביכולותיו.

אל תעגלו להם פינות
אל תהיו ההורים שמתחננים בפני המורה לתת לילדם עוד הזדמנות אחת ואל תבקשו הקלות עבורו. אם תדרשו יחס מיוחד עבור הילד שלכם, הוא עלול להבין מזה שהוא אינו מסוגל לעשות הכל כמו כולם.

דברו איתם על הרגשות שלהם
ילדים עם ביטחון עצמי גבוה מרגישים בנוח עם הרגשות שלהם, הם יודעים לתקשר את מה שהם מרגישים ומבינים שזה בסדר להרגיש רע לעתים. אם הם מתפרצים בכעס או נראים נסערים, עודדו אותם לדבר על הסיבה לרגשות הללו.

תנו להם להיות ילדים
אל תצפו מהילד שלכם להתנהג כמו מבוגר וגם לא כ"בוגר לגילו". ילדים צריכים להרגיש שהציפיות מהם הולמות את גילם ואת יכולותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully