וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה המרכיב התזונתי שיקבע אם תשמינו

18.7.2018 / 7:17

חוקרים ערכו ניסוי מעבדה ארוך טווח ומדוקדק על תזונת עכברים. הם ביקשו לבדוק האם שומן, חלבון או פחמימות הם הגורמים להשמנה ומצאו ממצא חדש-ישן

בורקס ליאון ביפו. ראובן קסטרו
חלבון, פחמימה או שומן - מה פה הכי משמין? בורקס חלום/ראובן קסטרו

מחקרי תזונה מתפרסמים כמעט בכל יום, וקצת קשה לעקוב אחריהם, או אפילו למצוא עקביות, אבל הנה עוד מחקר חדש שכנראה הולך לעניין לא מעט אנשים. חוקרים מאוניברסיטת אברדין בסקוטלנד ומהאקדמיה הסינית למדעים ערכו מחקר ענק ראשון מסוגו שניסה לבדוק אילו מרכיבים בתזונה גרמו לעכברי מעבדה להשמין - פחמימות, חלבונים או שומנים?

כיוון שהמזון שאנחנו אוכלים מכיל לעיתים קרובות שילובים של מרכיבים שונים כמו סוכרים וחלבונים, קשה לשים את האצבע על המרכיב שככל הנראה גורם לעליה במשקל. בנוסף, קיים קושי לערוך את המדידות האלה על בני אדם, שכן קשה לתעד במדויק את הכמויות שאכלו ואת סוג המזון לאורך זמן. אצל חיות מעבדה למרבה הצער זה קל יותר.

המחקר שהתפרסם בכתב העת Cell Metabolism כלל 30 סוגי דיאטה שונים, ובתוכם התפלגויות שונות של המרכיבים התזונתיים: שומן, פחמימות (סוכרים) וחלבון. העכברים ניזונו מהדיאטות השונות למשך 3 חודשים, ששווי ערך לכתשע שנים אצל בני אדם. לאורך הזמן הזה נערכו עשרות אלפי מדידות של משקל וכמות השומן בגופם של העכברים.

עוד בנושא:
השומנים ששווה לכם להכניס לתפריט ולפה
מה קורה בגוף כשאנחנו שורפים שומן?
טוב שמן טוב: העדפה לשומנים היא בכלל בגנים שלכם

ליגה לשחקנים בעלי משקל עודף במקסיקו. רויטרס
שומן משמין? כנראה שכן/רויטרס

"התוצאות של המחקר הענק הזה היו חד משמעיות - הדבר היחיד שגרם לעכברים לעלות במשקל היה נוכחות מוגברת של שומן בתזונה שלהם", אמר עורך המחקר פרופסור ג'ון ספיקמן. "לפחמימות, שכשליש מהקלוריות שלהן מגיעות מסוכר לא הייתה השפעה, שילוב של סוכר עם שומן לא השפיע יותר משומן לבדו ולא נמצאו עדויות לכך שחלבון נמוך (עד 5%) עורר צריכה גדולה יותר של קלוריות. נראה כי השומן הוא היחיד שעורר את מרכזי הגמול במוח, דבר שגרם לצריכה מוגברת", הסביר.

החוקרים הבהירו כי הם מודעים למגבלה הברורה של המחקר והיא כמובן העובדה שהוא מבוסס על עכברי מעבדה ולא על בני אדם ."עם זאת, לעכברים יש דמיון רב לבני אדם בפיזיולוגיה של המטבוליזם, ואנחנו לא באמת יכולים לעשות מחקרים שבהם דיאטות של בני אדם נשלטות באותו אופן ולתקופות ארוכות כל כך, לכן הראיות שהמחקר מספק הן רמז טוב להשפעות של דיאטות שונות עשויות להיות בבני אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully