וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שתפוז אחד ביום יכול לעשות לבריאות שלכם

15.7.2018 / 11:29

אנחנו יודעים שהם מחזקים את המערכת החיסונית ונזכרים בהם בעיקר בחורף בעונת הצינון, אבל אכילת תפוזים לאורך כל השנה יכולה להציל גם את העיניים שלכם ממחלה קשה ומגבילה

אישה אוכלת תפוז. ShutterStock
אל תשכחו מהם בקיץ. אישה אוכלת תפוז/ShutterStock

ככל שאנחנו מתבגרים הראייה שלנו מתחילה להפגע ואנחנו מקבלים את הדין הזה די בהכנעה, אבל לא תמיד מדובר רק בעלייה במספר המשקפיים. עם הגיל עולה גם הסיכוי ללקות במצב רפואי מאוד לא סימפטי בשם ניוון מקולרי, שעלול לגרום גם לאובדן ראייה ועיוורון. את הסיכוי הזה אתם יכולים להפחית משמעותית בעשרות אחוזים אם תאכלו תפוזים כחלק מהתפריט הקבוע שלכם. כן, תפוזים.

מחקר שנערך לאורך 15 שנים גילה שאכילה שגרתית של תפוזים יכולה להפחית את הסיכון לחלות בניוון מקולרי בעד 60 אחוזים. המידע שנאסף במחקר מצביע על כך שהפלבנואידים שמצויים בתפוזים הם האחראים להשפעה המיטיבה הזאת. הפלבנואידים הם רכיבים המצויים בפירות וירקות ומעניקים להם בין השאר את צבעיהם הייחודיים, והם גם נוגדי חמצון חזקים במיוחד.

עוד בנושא:
עיוורון הוא המצב הרפואי הגרוע ביותר שאנשים חוששים מפניו
נותנים לילדים מיץ תפוזים בבוקר? כדאי שתפסיקו עם זה
תשכחו מאבטיח: תפוז ביום מפחית משמעותית את הסיכון לדמנציה

תפוז מקולף על קרש חיתוך. ShutterStock
הבדל של עשרות אחוזים בסיכון לחלות. תפוז/ShutterStock

תפוזים הם לא בדיוק פירות שסובלים מיחסי ציבור גרועים, אבל בענייני בריאות הם נקשרו בעיקר כמי שמספקים זריקת עידוד למערכת החיסונית. אתם נזכרים בהם לרוב עם תחילת עונת השפעת והצינון, ונעזרים בהם כדי לחזק את המערכת החיסונית נגד מחלות אלה. אך המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, הוא הראשון שהצליח לקשור בין אכילת תפוזים ובין השפעה על הסיכון לחלות במחלת העיניים, שפוגעת במיליוני אנשים מעל גיל 50.

לדברי החוקרים, תפוזים יכולים להיות תרופה מניעתית פשוטה ובריאה לצמצום הסיכון לחלות בניוון מקולרי. "גילינו שאנשים שנוהגים לאכול תפוז אחד ביום לפחות נהנים מסיכון מופחת לחלות בניוון מקולרי, בהשוואה לאנשים שלא אוכלים תפוזים. אפילו אכילה של תפוז אחד בשבוע משפרת משמעותית את הסיכונים", הסביר במיני גופינת, חוקר ואפידמיולוג מאוניברסיטת סידני באוסטרליה, שבה נערך המחקר.

עוד באותו נושא

מחקר פורץ דרך עשוי למצוא את הפתרון לעיוורון

לכתבה המלאה

אפילו תפוז אחד בשבוע עושה הבדל

לצורך מחקרם ניתחו החוקרים מסידני נתונים ממחקר הראייה של בלו מאונטיינס, מחקר מבוסס אוכלוסייה מתמשך שהחל באוסטרליה בשנת 1992. לצורך המחקר נבחרו 2,037 משתתפים בני 50 ומעלה שנשאלו על הרגלי התזונה שלהם בתחילת המחקר ושוב, כעבור 15 שנה. החוקרים גילו שהמשתתפים שדיווחו כי הם נוהגים לאכול תפוזים באופן שגרתי היו בסיכון נמוך משמעותית לפתח ניוון מקולרי לאורך תקופת המחקר (בת העשור וחצי), והחוקרים סבורים שהסיבה לכך נעוצה בפלבנואידים.

"הסתכלנו על מאכלים נפוצים שמכילים פלבנואידים, כמו תה, תפוחי עץ, יין אדום ותפוזים. המחקר שלנו אל הצביע על מערכת יחסים משמעותית בין מאכלים אחרים ובין הגנה על העיניים מפני המחלה", אמר החוקר גופינת.

עיניים כחולות. ShutterStock
שכיחות המחלה בקרב בני 50 ומעלה נמצאת בעלייה בכל העולם/ShutterStock

המקולה היא חלק מהרשתית והיא אחראית על הראייה המרכזית. ניוון מקולרי גורם לחולים במחלה לא לראות את מה שנמצא מולם, במרכז שדה הראייה. אף על פי שניוון מקולרי לא גורם לעיוורון מוחלט, הוא פוגע בראייה בצורה קשה שמפריעה לתפקוד היומיומי. הסיבה להתפתחות ניוון מקולרי אינה ידועה נכון להיום, אך ברוב המקרים התסמינים מופיעים בגילאי 50-60. על פי ההערכות, בארה"ב לבדה ישנם מיליוני חולים במחלה ובאוסטרליה 1 מכל 7 אנשים מעל גיל 50 סובל ממנה. הנתונים הללו נמצאים בעלייה, היות שמדובר במצב רפואי חשוך מרפא.

ייתכן שהגילוי הנוכחי אודות ההגנה שתפוזים מספקים מפני המחלה יוכל להוות בסיס לטיפול רפואי מונע בעתיד. אף על פי שהמחקר לא מוכיח שאכילת תפוזים מחסלת את הסיכון לחלות בניוון מקולרי, אורכו של המחקר וקבוצת המדגם הגדולה יחסית שעליה הוא מתבסס מספקים ביסוס משמעותי לקשר ההדוק בין השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully