וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שאתם לא יכולים להגיד "לא" לפיצה

17.6.2018 / 12:22

חוקרים מאוניברסיטת ייל גילו ששילוב של פחמימות ושומנים הוא לא רק הדבר הטעים ביותר ביקום , אלא הוא מפעיל חלקים במוח שגורמים לסיפוק מיידי. האם יש דרך לברוח מזה?

צילום: סיפור בדקה

בווידיאו: האם פיצה יכולה להציל חיים?

תהיתם פעם למה אתם לא יכולים להגיד לא לעוד משולש של פיצה או לחתיכת עוגה. ובכן, לחוקרים אוניברסיטת ייל יש תשובה והיא לא קשורה רק ליכולות שלכם לעמוד מול פיתויים. המחקר שהתפרסם השבוע, גילה כי המוח שלנו פשוט אוהב כל מה שקשור לשילוב של פחמימה ושומן.

החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת Cell Metabolism גייסו 206 נחקרים שקיבלו סכום כסף כדי להשתתף ולתת הצעה במכירה פומבית מדומה בזמן שמוחם נסרק. החוקרים גילו כי הנחקרים נטו להציע יותר כסף עבור מאכלים שכללו שילוב של פחמימות ושומנים כמו עוגיות שוקולד צ'יפס, ובמקביל הסריקות הראו כי התקיימה פעילות מוגברת באזור במוח שקשור לתגמול ובתחושת סיפוק.

באופן אירוני, מזונות המכילים את הקומבינציה של שומן ופחמימות אינם קיימים בטבע, למעט חלב אם, המכיל 3.5 אחוזים שומן ו-7 אחוזים פחמימות. ג'אנק פוד לעומת זאת, מורכב בדרך כלל מ-25 אחוזים שומן ו-50 אחוזים פחמימות.

עוד בנושא:
החך הפשוט שלכם גורם לכם לעלות במשקל
שמנים בראש: השמנת יתר משפיעה על מבנה המוח ותפקודו
השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

פיצה במסעדת הזקן והים. דרור עינב
שילוב מושלם ולא סתם. פיצה/דרור עינב

החוקרים גילו כי שילוב של שומן ופחמימות יצר השתוקקות ותגובה ייחודית גדולה מסכום החלקים של הפחמימות והשומן לחוד. המחקר הוא אחד הראשונים להראות כי מזונות מעובדים שנוצרו בעולם המודרני משפיעים על הפיזיולוגיה שלנו באופן שונה ממזונות טבעיים.

המתנדבים התבקשו גם לנחש כמה קלוריות היו במזונות השונים. לדברי החוקרים הם הצליחו במידה רבה בהערכת קלוריות שמגיעות ממזון שומני, אבל כשלו יחסית בהערכת הקלוריות שהגיעו מהפחמימות. בשורה התחתונה טוענים החוקרים כי גוף האדם פשוט לא התפתח כדי לעכל ולהתמודד עם חטיפים כמו סופגניות, צ'יפס או חטיפי שוקולד. כתוצאה מכך מערכת התגמול במוח שלנו עלולה להמריץ את עצמה כדי לקדם אכילת יתר והשמנת יתר.

רק לפני כחצי שנה חוקרים מאוניברסיטת פלורידה גילו כי אנשים לא יכולים להפסיק לאכול שילוב של מתוק ומלוח (ראו ערך קרמל מלוח) מפני שהמוח משחרר כימיקלים דמויי הרואין הנקראים אופיואידים אנדוגניים. חומרים אלה מופרשים באופן טבעי בגוף האנושי, כשהמוכרים בהם הם האנדורפינים. על פי החוקרים, עם כל נגיסה בטעם המתוק והמלוח, המוח שלנו מזהה טעמים חדשים, מורכבים יותר ומשולבים - מה ששומר על הכמיהה שלו לעוד מהדבר הזה שאנחנו אוכלים. למצב זה קוראים "הסלמה הדונית" (Hedonic Escalation) מצב שגורם למזון להיות טעים יותר ויותר ככל שאנחנו אוכלים ממנו - מה שגורם לנו לרצות לאכול עוד ועוד. ועם תוצאות המחקרים האלה אין פלא שמגפת ההשמנה היא אחד המצבים הרפואיים שמעוררים דאגה רבה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully