וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דרכים שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ

13.6.2018 / 7:26

הוא נחשב לאחד מגורמי המוות השכיחים במערב ואיתור מוקדם של הסימנים המקדימים שלו יכול להציל חיים. כך ניתן לנסות ולהשפיע על הופעת השבץ בכמה דרכים פשוטות

בסרטון: חוקרים הצליחו להעיר אדם מתרדמת באמצעות אולטרסאונד/מערכת וואלה!

שבץ נחשב למצב חירום רפואי שדורש טיפול רפואי מיידי ולמרות זאת לא מדובר במחלה בפני עצמה, אלא בתוצאה של מחלות רבות. מחלות אלו נקראות "גורמי סיכון" וניתן להפחית משמעותית את הסיכון לשבץ כמו גם למחלות אחרות שמתפתחות באותו מנגנון. הגורמים האלה כוללים: שבץ בעבר, מחלת לב קיימת, השמנת יתר, סגנון חיים לא פעיל, שימוש מופרז באלכוהול ובטח שימוש בסמים, נטילת גלולות למניעת הריון בשילוב עם עישון או גורמי סיכון אחרים.

עוד בנושא:
לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ
מה כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?
לתינוקות יש סיכוי של 1 ל-4,000 לחטוף שבץ, אבל זה פחות נורא ממה שזה נשמע

הנה 6 דרכים יחסית פשוטות שיכולות לצמצם את הסיכון שלכם לחטוף שבץ:

שבץ מוחי. ShutterStock
טיפול מוקדם יכול להציל חיים/ShutterStock

1. תכירו את הסימנים המוקדמים

טיפול מוקדם מונע נזק מתמשך שנע על טווח רחב שבין אובדן דיבור, דרך שיתוק בחצי פנים או גוף ועד מוות. הפירוש של אבחון מהיר של הסימנים המקדימים יביא לרוב לתוצאות טובות יותר ולנזק קל יותר. שבץ עומד במקום שלישי בסיבות המוות בעולם המערבי ולאנשים ששרדו את השלב החריף, הוא מהווה את הסיבה המובילה לנכויות קשות לכל החיים.

אלה כמה מהסימנים המקדימים שכדאי לשים אליהם לב: הופעה פתאומית של חולשת צד, חולשת גף או לעתים ארבעת הגפיים, קשיי הליכה, הופעה פתאומית של כפל ראייה, צמצום שדה ראייה או אובדן ראייה בעין אחת, קשיים בדיבור או בהבנת הדיבור, עיוות בצד אחד של פנים, חוסר דיוק בתנועה, תנועות עיניים חדות בלתי רצוניות ובלבול או שקיעה במצב ההכרה.

עוד באותו נושא

כך תדעו אם האדם שלידכם עובר אירוע מוחי

לכתבה המלאה

2. איזון ושמירה על לחץ דם תקין

הדם בגוף האדם זורם מהלב על האיברים השונים, ובעת זרימתו הוא מפעיל לחץ על דפנות כלי הדם. המצב המכונה לחץ דם גבוה, או יתר לחץ דם (באנגלית: Hypertension), מתאר מצב בו לחץ גדול מהרגיל מופעל על כלי הדם מה שעשוי לפגוע בשריר הלב, בכליות בעיניים ועוד. זהו הגורם הנפוץ למחלות קרדיווסקולריות (של כלי הדם והלב), העשויות להוביל בתורן לשבץ והתקפי לב.

לפי נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), כ-7 מכל עשרה אנשים שלוקים בהתקף לב הראשון שלהם וכל שמונה מתוך עשרה הסובלים משבץ המוחי הראשון שלהם סובלים מלחץ דם גבוה.

ישנה חשיבות רבה בשמירה על איזונו ויחסית קל לעשות כן בעזרת מדי לחץ דם פשוטים שניתן לקנות הביתה.

ירקות שורש. ShutterStock
נסו להמנע ממאכלים מעובדים/ShutterStock

3. אימוץ אורח חיים בריא

פעילות גופנית אירובית סדירה מעודדת יצירת כלי דם במוח, בלב וברחבי הגוף, היכולים לסייע באספקת דם לרקמת המוח בעת שכלי דם אחר נחסם. בין היתר מומלץ לעסוק בהליכה מהירה, ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה.

כמו כן ישנה חשיבות לאימוץ משטר תזונה בריא, הכולל צריכה מרובה של ירקות, מזון ביתי וטרי והימנעות מאוכל בעל ערך תזונתי נמוך או מעובד, צמצום בצריכת המלח במקרים של יתר לחץ דם והימנעות מחומרים משמרים, חומרי צבע ומאכל וממתיקים מלאכותיים.

4. הפסיקו לעשן

מומלץ להפסיק לעשן כדי להפחית את הסיכון ללקות באירוע מוחי, בוודאי עבור אלה עם היסטוריה משפחתית של המחלה, אבל גם עבור אלה שלא. חוקרים מצאו כי עישון מגדיל משמעותית את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, ובמחקר שפורסם בשנת 2009 נמצא כי עד כרבע ממקרי השבץ קשורים לעישון סיגריות, וכי שיעור זה עשוי להגיע לחמישים אחוזים עבור מבוגרים צעירים הלוקים בשבץ איסכמי.

מפסיקה לעשן. ShutterStock
כרבע ממקרי השבץ קשורים לעישון סיגריות shutterstock)/ShutterStock

5. סוכרת מכל סוג

סוכרת (סוג 2, הנפוצה יותר) נגרמת בגלל ירידה ביכולת הגוף לייצר אינסולין, המפרק את הסוכר שאנחנו אוכלים כדי להוריד את רמתו בדם. במקביל, הגוף מפתח עמידות לאינסולין, שלא יכול למלא את תפקידו. שבץ מוחי נגרם בגלל היווצרות קריש דם החוסם כלי דם מרכזיים במוח. כתוצאה מכך, נוצרת הפסקה פתאומית באספקת דם וחמצן לחלק מרקמת המוח ותאי העצב, שבמהלכו וכתוצאה ממנו נגרם הרס לרקמה ונזק לתפקודי המוח.

שתי המחלות הללו קשורות זו בזו, וליתר דיוק - סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון לשבץ מוחי. הסוכרת פוגעת בכלי דם וגורמת בעקיפין לטרשת (היצרות) ולחסימה של כלי דם שכאלה. מסיבה זו, סוכרת היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי, והיא שכיחה פי 3.5 עד 4 בהשוואה לאנשים ללא סוכרת.

6. עודף כולסטרול

רמות גבוהות של כולסטרול בדם עלולות לסתום את העורקים. אם מחלת לב מוקדמת או שבץ (מתחת לגיל 60) נמצאים במשפחה שלכם, ייתכן שיש לכם נטייה גנטית לרמות כולסטרול גבוהות באופן חריג, גם אם אתם מנהלים אורח חיים בריא. ניתן לבדוק זאת כמובן בעזרת בדיקת דם פשוטה.
רמות כולסטרול גבוהות ניתן להוריד על ידי ירידה במשקל, פעילות גופנית, הוצאת מאכלים עתירי כולסטרול מהתפריט, ואם יש צורך, על ידי נטילת תרופות כגון סטטינים.

  • עוד באותו נושא:
  • שבץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully