וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבולה הדור הבא: וירוס נדיר וקטלני התפרץ בהודו ואין לו תרופה

24.5.2018 / 10:59

רשויות הבריאות בעולם עוקבות בדאגה אחר התפרצות של נגיף הניפה ששיעורי התמותה שלו גבוהים מאוד ונכון להיום אין לו תרופה. גם מי ששורדים את המחלה עלולים לסבול מהשלכות לכל החיים

סופות אבק חריגות בניו דלהי, הודו - 3 במאי 2018. AP
נגיף הניפה אינו ניתן לריפוי ועובר במגע בין בני אדם. ניו דלהי/AP

וירוס נדיר מאוד וקטלני התפרץ לאחרונה וכבר גבה את חייהם של תשעה בני אדם לפחות. רשויות הבריאות בעולם עוקבות בדאגה אחר התפרצות של וירוס בשם ניפה (Nipah virus) בדרום הודו, שאין לו טיפול או תרופה נכון להיום, כך מדווח ה-BBC. ניפה נחשב לנגיף חדש יחסית והוא קטלני - העובדה שהוא יכול 'לדלג' מעטלפים למינים אחרים ולהדביק בין השאר גם בני אדם נחשבת לגילוי טרי יחסית מ-20 השנים האחרונות.

הנגיף אינו ניתן לריפוי והוא עובר במגע בין בני אדם. שיעורי התמותה שלו עדיין אינם ברורים לחלוטין אך ההערכות הן שהם גבוהים למדי ועומדים על בין 40 ל-75 אחוזים. נתונים אלה מצביעים על כך שלניפה יש פוטנציאל הרסני להפוך למגיפה קטלנית של ממש. זו גם הסיבה שארגון הבריאות העולמי (WHO) תיעדף את הנגיף גבוה בסדר העדיפויות המחקרי - לצד מגפות מדאיגות נוספות שאת שמותיהן אנחנו כבר מכירים היטב, כמו אבולה וסארס.

עוד בנושא:
התגלתה מחלה חדשה דמוית פוליו שגורמת לשיתוק ילדים
מחלת הילדים הקטלנית שעושה קאמבק
התפרצות מחודשת של נגיף אבולה בקונגו: לפחות אדם אחד מת

בית חולים בהודו. ShutterStock
25 אנשים החשודים כחולים בנגיף אושפזו בבתי החולים. בית חולים בהודו/ShutterStock

בשלושה מבין תשעת מקרי המוות שאירעו בקרלה שבדרום הודו אושרו באופן ודאי כמיתות עקב ניפה נקבע באופן ודאי שסיבת המוות היא הווירוס. כעת ממתינים לתוצאות הבדיקות של ששת מקרי המוות הנוספים. בנוסף, בבתי החולים באזור אושפזו 25 בני אדם נוספים החשודים כחולים בנגיף.

עוד באותו נושא

ארגון הבריאות העולמי מזהיר: מחלה X עומדת להתפרץ

לכתבה המלאה

מאיפה הגיע הנגיף?

ניפה הופיע לראשונה במלזיה בשנת 1998, אז 265 בני אדם נדבקו בתסמינים משונים שכללו אנצפליטיס (דלקת במוח), לאחר שבאו במגע עם חזירים או בני אדם נגועים. באותה התפרצות מתו 105 בני אדם - שיעור תמותה של 40 אחוזים.

מאז אירעו עוד כמה התפרצויות קטנות יותר של הנגיף בהודו ובבנגלדש שבהן נדבקו כ-280 בני אדם ומתו 211. כאן כבר מדובר על שיעורי תמותה גבוהים בהרבה של 75 אחוזים.

עטלף פירות אוכל מנגו. ShutterStock
מקור ההתפרצות הנוכחית הוא בפירות מנגו נגועים. עטלף פירות בעץ מנגו/ShutterStock

בפעם הראשונה שהנגיף 'דילג' מחזירים לבני אדם הרשויות השמידו למעלה ממיליון חזירים בניסיון להדוף את התפשטות המחלה. בזמן שחלף מאז גילו חוקרים מספר זנים של עטלפי פירות שמהווים פונדקאים טבעיים של נגיף הניפה. במספר אירועים בני אדם נדבקו בווירוס לאחר ששתו שרף תמרים מעצי דקל שזוהמו בנגיף על ידי העטלפים.

על פי הדיווחים, ההתפרצות הנוכחית נגרמה עקב אכילת פירות מנגו שזוהמו על ידי עטלפי פירות. הפירות הנגועים נמצאו בבתיהם של כל שלושת הקורבנות הרשמיים של הווירוס.

מחום לתרדמת בתוך יומיים

התסמינים המדווחים של נגיף הניפה משתנים מהתפרצות להתפרצות, חלק מהחולים מדווחים שבתחילה סבלו מחום וכאבי ראש ולאחר מכן הצטרפו גם בלבול ותחושת נמנום. חלק מהנדבקים הפגינו גם תסמינים דמויי שפעת במערכת הנשימה. במקרים אחרים המצב התדרדר עד לכדי תרדמת בתוך ימים ספורים.

בית חולים בהודו. ShutterStock
לפחות אחת מהקורבנות היא אחות שטיפלה בחולים. אחיות בבית חולים בהודו/ShutterStock

גם מי ששורדים את המחלה עלולים לסבול מהשלכותיה לשארית חייהם שכוללים בין השאר שינויים בהתנהגות ובאישיות והתקפי פרכוסים. בכמה מקרים הנגיף אף התפרץ מחדש כעבור כמה חודשים או שנים מההדבקה הראשונית וגרם לתחלואה ואף לתמותה.

הווירוס ככל הנראה יכול לעבור מאדם לאדם במגע קרוב - בהתפרצות הנוכחית לפחות אחת מהקורבנות היא אחות שטיפלה בכמה מן החולים בנגיף. מחקר שעסק בדרכי ההדבקה של וירוס הניפה הצביע על כך שרוק הוא ככל הנראה גורם מדבק. בימים אלה מתמקדות רשויות הבריאות באיתור כל המקרים החשודים כהדבקה בווירוס, בניסיון לעצור את התפשטותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully