וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת היתושים: מתי עקיצות עלולות לסכן את החיים שלכם?

ד"ר רון יניב , מאמר אורח

22.5.2018 / 7:56

ברוב המקרים הן רק יוציאו אתכם מדעתכם, אבל יש מקרים בהם עקיצות יתושים (וגם פשפשים, חרקים ודבורים) עלולות להיות מסוכנות ממש. הנה המדריך המלא

ילדה עם עקיצת יתוש. ShutterStock
ילדה עם עקיצת יתוש/ShutterStock

אם לא השתגעתם מעקיצות יתושים בשבוע האחרון ראו את עצמכם ברי מזל, אבל אל תהיו שאננים - עונת העקיצות כאן רשמית, ולאף אחד אין פטור מהתענוג הזה. במהלך הקיץ החרקים נמצאים בשיא הפעילות שלהם, והסבירות לעקיצות עולה מאוד.

במרבית המקרים זה לא סיפור גדול, עקיצה פה ועקיצה שם הן דבר זניח. וגם אם באותו הרגע הגירוד בלתי נסבל, והוא אכן כזה בדרך כלל, אחרי כמה שעות נשכח שזה קרה בדרך כלל. אבל יש מקרים שבהם גם עקיצה קטנה, של יתושה או אפילו של פשפש, יכולה לגרום למצוקה, בייחוד אם האדם הנעקץ אלרגי. אז איך נבדיל בין עקיצה מסוכנת לעקיצה רגילה?

עוד בנושא:
הפיתרון הטבעי: צמחים שמרחיקים יתושים ומטפלים בעקיצות
7 סיבות שהיתושים עוקצים דווקא אתכם
היתושים לא עוזבים אתכם? 7 דרכים להיעקץ פחות

גם עקיצה קטנה יכולה לגרום לתגובה אלרגית קשה

לרוב, כאשר נחשוב על עקיצות מסוכנות, נדמיין עקיצת צרעה או עקיצה של עקרב ארסי. אלו עקיצות שידועות לנו כמסוכנות, בעיקר בגלל כמות הארס הרבה שחודרת לגוף בעת העקיצה. זה מתחיל בדרך כלל בנפיחות גדולה מאוד ואדמומיות מבהילה, ויכול להגיע - במקרה של עקרבים ארסיים במיוחד - לסכנת מוות.

אבל לא רק עקיצות כאלו הן עקיצות מסוכנות. אומנם העקיצות של החרקים הקטנים יותר והמזיקים פחות לא ישפיעו על הרוב המוחלט של האוכלוסייה, אך יש לא מעט בני אדם הנחשבים רגישים ואלרגיים לעקיצות כאלו - של יתושות, של דבורים, של פשפשים או פרעושים ועוד, ומבחינתם כל עקיצה כזו יכולה להפוך למקרה לא נעים בכלל.

יתוש. ShutterStock
כל התסמינים של עקיצה, אבל חזקים פי כמה. יתוש/ShutterStock

עבור אנשים אלרגיים, עקיצות הן לא רק גירוד מציק ומטריד, אלא גם תסמינים משמעותיים שלא ניתן להתעלם מהם. אומנם לא בכל מצב הם יסכנו חיים בצורה ממשית, אך הסיפור יהיה גדול הרבה יותר ממה שרוב בני האדם מכירים:

• אלרגיה לעקיצת יתושים: האלרגיה הזו מתבטאת בדרך כלל בתסמינים על העור, הכוללים נפיחות משמעותית, אדמומיות רבה וגירודים עזים. מדובר בתסמינים המוכרים גם לבני אדם לא אלרגיים, אך כאן הם עזים וחזקים פי כמה. ברוב המקרים אלרגיה לעקיצות יתוש לא תהיה מסוכנת, אלא בעיקר לא נעימה, אך אם היתושה עקצה במקום 'אסטרטגי' (סמוך לעין או לאף למשל), תיגרם אי נוחות משמעותית שתחייב טיפול.

• אלרגיה לעקיצת פשפשים או פרעושים: היצורים הזעירים הללו נחשבים עוד פחות מזיקים מיתושים, אך מה קורה אצל אנשים אלרגיים? כאן המצב יהיה בעייתי גם כן, בייחוד אם מדובר בעקיצות רבות, כפי שקורה בדרך כלל במקרים כאלו. האלרגיה תגרום לנפיחות רבה באזור העקיצות, מה שעלול אף להקשות על ההליכה (שכן עקיצות פרעושים ופשפשים מתרכזות לא פעם באזור הרגליים).

• אלרגיה לעקיצת דבורים: גם דבורים לא אמורות לגרום לתסמינים משמעותיים במקרה של עקיצה, למעט כאב חד ברגע העקיצה, נפיחות קלה וגירודים. אך אם אדם אלרגי לעקיצת דבורים, עקיצה אחת מספיקה כדי לגרום לו לשוק אנאפילקטי, שמתאפיין בקוצר נשימה, בירידה בלחץ הדם, בסחרחורות, בחולשה ואף באיבוד הכרה. מצב שכזה, כמובן, מחייב טיפול דחוף.

דבורים. ShutterStock
במקרה של אלרגיה לעקיצת דבורים יש לפנות לטיפול רפואי בכל עקיצה. דבורים/ShutterStock

הטיפול באלרגיות שכאלה ישלב בדרך כלל בין תרופות נוגדות אלרגיה (לרוב משחות הכוללות אנטי-היסטמנים) וחומרים מרגיעים שונים להפחתת הנפיחות והגרד. עם זאת, במקרים חמורים - כמו התקף אנאפילקטי קשה - יש לפנות בדחיפות לקבלת טיפול רפואי. אנשים שהתגלתה אצלם אלרגיה קשה יתבקשו לשאת עימם תמיד מזרק מיוחד המספק טיפול עצמי ומיידי למקרי שוק אנאפילקטי: מזרק אדרנלין אפיפן.

חשוב לדעת: לא רק אלרגיה גורמת לסיכון

גם אנשים ללא כל אלרגיה לעקיצה כלשהי עשויים לפתח תגובות שונות במקרים מסוימים, אשר יחייבו טיפול.

זיהום:
זיהום של מקום העקיצה נגרם לרוב כאשר אנחנו מגרדים אותו גירוד עז ומתמשך, עד לפציעת העור. הפצע שנוצר עשוי להזדהם, ואז הוא יכאב, יגרד יותר ואף יפריש מוגלה. במצבים החמורים יותר (אשר מאפיינים בעיקר אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה, כמו ילדים קטנים או קשישים) התסמינים עשויים להיות מערכתיים - חום גבוה, גדילה ונפיחות בקשריות הלימפה ועוד. מצב זה יחייב טיפול בידי רופא, לרוב בעזרת אנטיביוטיקה. כדאי למנוע את הגרד על ידי תכשירים המיועדים להרגעת העור.

העברת מחלות:
חרקים עשויים לשאת בגופם מחלות שונות, לא מעט כאלו, כולל מלריה, קדחת הנילוס המערבי ועוד, והן עלולות לחדור אל מחזור הדם של הנעקץ בעת העקיצה. לכן אם בימים הסמוכים לעקיצה חלה הרעה במצבכם הבריאותי ללא כל סיבה אחרת נראית לעין, ייתכן שנדבקתם. גם במקרה כזה, חשוב מאוד לגשת לרופא לטובת אבחון הבעיה ולצורך קבלת טיפול

עקיצות מרובות:
עקיצת דבורה בודדת, למשל, לא אמורה לגרום לסיכון ממשי, אך אם נעקצתם על ידי נחיל דבורים - אז מדובר במצב מסוכן, שכן כמות הארס שתוחדר לגופכם תהיה רבה מאוד. זהו מצב המחייב פינוי מיידי לבית החולים, על אחת כמה וכמה אם מדובר בעקיצות של צרעות, שהארס שלהן חזק עוד יותר.


ד"ר רון יניב הוא מומחה לרפואת עור ומין ויועץ למותג טפטפים בייבי באזז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully