וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה מדאיגה: נמצא קשר בין משככי כאבים בהריון לסיכון לאוטיזם

מחקר חדש וראשון מסוגו בארץ מצא שנטילת פאראצטמול, המצוי בין היתר באקמול ובדקסמול, במינון גבוה במהלך ההיריון מגדיל את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל הילדות. הנה כל הפרטים

אישה בהריון. ShutterStock
"מדובר בשימוש ממושך ולא של כמה ימים"/ShutterStock

מחקר חדש וראשון מסוגו בארץ מצא קשר בין נטילת פאראצטמול, המצוי בין היתר באקמול ובדקסמול, במהלך ההריון לסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל הילדות. החוקרים מצאו כי שימוש ממושך בפאראצטמול במהלך ההיריון קשור בתוספת סיכון לאוטיזם, הפרעות קשב וריכוז (ADHD) והיפראקטיביות.

מדובר בבשורה מדאיגה במיוחד משום שנשים במהלך תקופת ההיריון נמנעות מתרופות וממשככי כאבים רבים שאינם בטוחים עבורן או עבור עובריהן. רופאי משפחה וכן גם רופאי נשים מפנים נשים בהיריון ליטול פאראצטמול כפתרון לטרוניות שונות בגלל שהוא נחשב בטוח בהיריון ואכן נשים רבות נוטלות אותו לעיתים תכופות.

המחקר נערך בהובלתו של ד"ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה. באוניברסיטה העברית מסבירים כי זהו מחקר המטה-אנליזה הראשון והמחקר המקיף ביותר שנעשה אי פעם בו השתתפו 132,738 זוגות של אם וילד בתקופת מעקב של שלוש עד 11 שנים. "מדובר בסקירה של כל המחקרים שנעשו עד היום בעולם ובארץ בנושא, שבעה מחקרים בסך הכול, מתוכם חמישה על הקשר לאוטיזם ושניים על הקשר להיפר-אקטיביות כאשר המחקר המוקדם ביותר התקיים בשנת 1988 והאחרון בשנה האחרונה", הסביר ד"ר מתוק. "לנתונים האלו עשינו אנליזה וגם דירגנו את איכותם".

ילד עצוב משחק עם צעצועים. ShutterStock
"את התסמינים המובהקים ניתן לראות מגיל שלוש"/ShutterStock

עוד נמצא כי גם מינונים נמוכים של פאראצטמול לטווח ארוך, עלולים להשפיע על התפתחות המערכת העצבית בעובר, וכי השפעה זו ניכרת לעיתים שנים לאחר החשיפה במהלך הילדות. מניתוח ממצאי המחקר החדש עולה כי חשיפה ממושכת לפאראצטמול במהלך היריון קשורה עם סיכון מוגבר לעלייה של כ-30% סיכון יחסי ל-ADHD לעומת אלו שלא נטלו אקמול בזמן היריון, ועלייה של כ-20% סיכון יחסי ל-ASD (אוטיזם).

"לקחנו את הנתונים של כמות הנשים שנחשפו לאקמול בהיריון וקבוצת ביקורת של נשים שלא נחשפו וראינו שמדובר בסיכון של 20% לאוטיזם, כלומר אם היום הסיכון האבסולוטי לאוטיזם בקרב יילודים הוא אחד למאה לנשים, אז הסיכון עולה ל-12 ילדים שיאובחנו על הרצף האוטיסטי על אלף ילדים שאימהותיהם נטלו פאראצטמול לזמן ממושך במהלך ההיריון", הסביר ד"ר מתוק.

"את התסמינים המובהקים ניתן לראות מגיל שלוש", הוסיף. "חשוב להדגיש כי מדובר בשימוש ממושך ולא של כמה ימים. נשים הרות שסובלות מחום ו\או כאבים צריכות לקבל טיפול תרופתי ולא לחשוש מהשימוש בתרופה, היא עדיין נחשבת בטוחה בהיריון, רק צריך להקפיד על שימוש נמוך. בכל מקרה צריך להתייעץ עם הרופא. אני מאמין שרופאים רבים שיקראו את זה יפנו אלינו לבקשת הבהרות ונספק להם מה שצריך לשינוי הגדרות הטיפול בקרב נשים הרות".

בהתחשב במגבלות המשמעותיות הגלומות במחקרים הקיימים, החוקרים מאמינים שיש לנקוט בזהירות בהערכת התוצאות, מכיוון שהדבר עלול לעורר חרדה מיותרת בקרב נשים הרות. להימנעות מטיפול בכאב ובחום במהלך היריון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח, ופאראצטמול נחשב עדיין תרופה בטוחה לשימוש במהלך ההיריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully