וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמן מרפא הכל: השעות הטובות ביותר לנטילת תרופות

24.4.2018 / 9:05

גם המחלות שלנו מתנהלות לפי שעון ביולוגי פנימי ומחריפות בזמנים קבועים. מהי השעה ביום שבה לחץ הדם הוא הגבוה ביותר, מתי כאבי המפרקים בשיאם ומהי השעה האידיאלית לנטילת אנטיהיסטמינים? מומחה עונה ומסביר

קופסת תרופות. ShutterStock
לכל תרופה יש זמן ביום שבו פוטנציאל הריפוי שלה גדול יותר. קופסת תרופות/ShutterStock

במשך השנים התרגלנו לקבל הנחיות לקחת תרופות "פעמיים ביום", או "על הבוקר" או "עם הארוחה". הנחיות אלו התחשבו בשגרת היום ובנוחות שלנו - קל לזכור את נטילת התרופות כשצריך לקחת אותן בבוקר, ותרופות לעיתים גורמת לכאבי בטן שאוכל יכול למנוע, אלא שזמנים אלו אמנם מתחשבים בשגרת יומנו, אך הם לא לוקחים בחשבון את הזמן ביום שבו התרופה יכולה להיות בעלת השפעת הריפוי הגדולה ביותר.

כבר לפני יותר מ-50 שנה גילו מדענים כי השעונים הביולוגיים, שנמצאים ופועלים אצל כל אחד מאיתנו בקצב שונה, משפיעים על תפקוד המערכת החיסונית שלנו. למרות זאת, הגישה הסטנדרטית של עיתוי נטילת התרופות לא השתנה. לאחרונה חל שינוי ביחס של רופאים ומדענים ומוקדשת תשומת לב רבה יותר להשפעה של זמן ביולוגי על יעילותן של תרופות.

עוד בנושא:
למה מסוכן לקחת תרופות מסויימות ביחד?
שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?
קוקטייל מסוכן: אילו מאכלים אסור לשלב עם תרופות?

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
עדיף לפני השינה. אישה נוטלת אספירין/ShutterStock

מחקרים עדכניים מראים שחלק מהטיפולים הנפוצים ביותר פועלים טוב יותר כאשר הם נלקחים בזמנים מסוימים של היום:

עוד באותו נושא

יד ראשונה מרופא: מה יש לכם בארון התרופות?

לכתבה המלאה

אספירין

הזמן המתאים ביותר לנטילה: לפני השינה.

בשנת 2014, מדענים בחנו את עיתוי השימוש באספירין בקרב ניצולי התקף לב שנטלו מינון בוקר וערב של התרופה. בשל יכולתו להפחית את פעילות טסיות הדם ואת הקרישיות, אספירין מומלץ לעתים קרובות לאנשים שסבלו מהתקף לב, כדי להפחית את הסיכון העתידי שלהם. פעילות טסיות הדם עוקבת אחרי הקצב הביולוגי היומי, והיא פעילה ביותר בבוקר. החוקרים מצאו שמינון הערב של אספירין היה יעיל יותר בהפחתת פעילות הטסיות מאשר במינון הבוקר. כמו כן, החולים שנטלו מינון בוקר סבלו מכאבי בטן.

מדוע מינון הערב עובד טוב יותר? מינון לילה של אספירין מנע פעילות יתר של הטסיות ובשל היותם ישנים, המטופלים לא היו מוטרדים מהבטן.

לחץ דם. ShutterStock
עולה בבוקר וצונח בלילה. לחץ דם/ShutterStock

סטטינים

הזמן המתאים ביותר לנטילה: לפני השינה.

מדענים בחנו את ההשפעה של מינון בוקר וערב על הורדת כולסטרול. הגוף מייצר כולסטרול בכמויות גדולות בין לילה. חוקרים מצאו כי סטטינים פועלים בצורה יעילה יותר להפחתת הכולסטרול כאשר הם נלקחים לפני השינה.

תרופות ללחץ דם גבוה

(מעכבי ACE ו-ARB, חוסמי בטא)

הזמן המתאים ביותר לנטילה: לפני השינה.

לחץ הדם משתנה לאורך שעות היום. הוא עולה בבוקר וצונח בעשרה עד עשרים אחוזים במהלך הלילה. כאשר אנשים סובלים מלחץ דם גבוה, רמות לחץ הדם שלהם נשארות גבוהות גם בלילה. מדענים החוקרים את ההשפעה של אי ירידה בלחץ הדם על התקף לב וסיכון לשבץ מצאו כי אנשים שנוטלים תרופות ללחץ דם גבוה בלילה מצויים בסיכון נמוך ב-33 אחוזים ללקות בהתקף לב או שבץ, בהשוואה לאנשים שלקחו את אותן תרופות בבוקר.

סרטן

הזמן המתאים ביותר לנטילה: לפני השינה.

גידולים סרטניים גדלים באגרסיביות בלילה. מדענים זיהו קצב יומי לחלוקה של הורמונים סטרואידיים, הידועים בשם גלוקוקורטיקואידים, או GCs, הפועלים עם קולטני התא. במחקרים שנעשו על עכברים, מדענים מצאו כי מתן תרופות שנועדו לעכב את קולטני התא בלילה גרם לגידולים להיות קטנים יותר.

תא סרטן. ShutterStock
גידולים סרטניים גדלים באגרסיביות בלילה/ShutterStock

אלרגיות

(אנטיהיסטמינים)

הזמן המתאים ביותר לנטילה: ערב.

התפרצויות אלרגיה הן בדרך כלל בשיאן בשעות הבוקר, סמוך ליקיצה. האלרגנים המצטברים במהלך הלילה הם לרוב הסיבה שסובלים מאלרגיה נוטים להתעורר בבוקר מתעטשים ומתנשפים.

כאבי מפרקים

הזמן המתאים ביותר לנטילה: סטרואידים נוגדי דלקת - אחר הצהריים, כדי לסייע בהפחתת דלקת לילה, נוגדי דלקת שאינם סטרואידים - ארבע שעות לפני הכאב המקסימלי, תרופות לדלקת מפרקים שגרונית - זמן שינה

הנוקשות בדרך כלל מגיעה לשיאה בבוקר, לאחר שנת הלילה. השעות הגרועות ביותר ביום עבור דלקת פרקים הן בין 8 בבוקר ל-11 בבוקר. זה נובע מכך שהמערכת החיסונית נכנסת להילוך גבוה בלילה וגורמת להגדלת הדלקת.

עוד זמני נטילה מומלצים לתרופות נפוצות:

תרופות נגד ריפלוקס - לפני ארוחת הבוקר
תרופות נגד צרבת - אחרי האוכל
מולטי ויטמין - אחרי ארוחת הבוקר
פרוביוטיקה - עם ארוחת בוקר

בכל מקרה, חשוב לזכור להתייעץ תמיד עם רופא לפני שמבצעים שינויים כלשהם בשגרת הטיפול הקיימת.

ייעוץ מקצועי: ניצן פרימור, רוקח ראשי ב"נווה פארמה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully