וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסוי שדיים? כך חדרה כת הזויה למחקר רפואי "רציני"

20.4.2018 / 8:26

מחקר שהתפרסם בכתב עת מדעי נחשב באוסטרליה גיבה שיטות פעולה של עיסויי שחלות ושדיים כדי לקדם החלמה ממחלות כמו סרטן. אם עד עכשיו זה לא נשמע מוזר מספיק, מתברר שהחוקרים שכתבו אותו שייכים לכת

אילוסטרציה. ShutterStock
עיסוי יכול לרפא סרטן? עיסוי/ShutterStock

אוניברסיטה מובילה באוסטרליה וכתב עת רפואי נמצאים תחת חקירה לאחר פרסום נייר עמדה המספק תמיכה במה שנראה כתרמית של כת באוסטרליה. הפרוטוקולים שפורסמו מציעים השקפה לא ביקורתית על הטענות של ארגון בשם "הרפואה האוניברסלית" (UM), שטוען כי ניתן לרפא תחלואים כגון כאבי גב ומחלות כמו סרטן באמצעות עיסוי שחלות ושדיים.

ארגון הרפואה האוניברסלית הוקם על ידי סרג' בניון, מאמן טניס פושט רגל שאינו בעל הכשרה רפואית משום סוג. בניון טוען כי בגלגול הקודם היה ליאונרדו דה וינצ'י ודמויות היסטוריות נוספות. הסיפור הזה עומד במרכזה של התורה שלו שטוענת כי עיסויים אלה יכולים לרפא חוסר הרמוניה בגוף שנגרמת על ידי בחירות גרועות שנעשו במהלך החיים הקודמים שלנו.

"עיסוי חזה איזוטרי" (המכונה EBM) - היא שיטת טיפול שנעשית על ידי נשים לנשים ועוזרת להן להתחבר ולהיות מודעות יותר לגוף שלהן, נכתב באתר של UM. "העיסוי נחשב עדין במיוחד ומתמקד בצדי השד ובאזור בתי השחי - היכן שנמצאות בלוטות הלימפה".

עוד בנושא:
ערך שגוי: ויקיפדיה עושה אתכם חולים
עד כמה המחקרים שאנחנו מתבססים עליהם אמינים?

מאמינים ב-15 מדינות

הכריזמה של בניון והאמונה הנלהבת של חסידיו אפשרה לו לבנות עסק מצליח מאוד עם סניפים ב-15 מדינות. מאמיניו נדרשים לשמור על משטר קפדני סביב אוכל, שינה ומין, על פי הפילוסופיה של דרך החיים של בניון. חסידיו לשעבר טוענים כי הוכרחו להישאר בתנועה בכוח והתרחקו ממשפחותיהם במניפולציות שונות.

קיימים לא מעט ארגונים ואנשים שמציעים ריפוי "לא מדעי" שאינו כולל עירוב של הרפואה המערבית או פרקטיקות רפואיות אחרות מוכרות יותר, אבל מה ששונה בארגון הזה הוא נוכחותם של שני מאמינים, רופאים במקצועם - ד"ר אמליה סטפנס, מרצה לרפואה באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה וכריסטוף שנל, מועמד לתואר דוקטור.

שנל, יחד עם שמונה חוקרים נוספים שמשמשים בתפקידים במרפאות הארגון, פרסם מאמר המאשר את היתרונות של עיסוי שחלות ושדיים המוצעים על ידי UM בכתב העת Journal of Medical Research (JMIR). צוות גדול יותר, כולל ד"ר סטפנס, מעורב בכתיבת מאמר נוסף. אף אחד מהם לא הודה במעורבותם עם UM בתהליך פרסום המאמר. כתב העת שבו פורסם המאמר אינו אזוטרי כמו העיסויים המוצעים על ידי חברי הכת, והוא בעל ותק של 20 שנים ואף נחשב למשפיע מעל הממוצע על בריאות הציבור.

קבלת מימון כדי לחקור את היתרונות של עיסוי שד אזוטרי מסוכנויות ממשלתיות היא ללא ספק קשה, וקבלת אישור ועדת האתיקה עשוי להיות קשה יותר. במקום זאת, החוקרים ממנים את הניסויים שלהם על ידי מימון מחברי הארגון ומפעילים אותם בווייטנאם, שם התקנות פחות קשות.

גם למדענים יש מגרעות

הנושא הגיע לתקשורת על ידי פרופסור ג'ון דווייר מאוניברסיטת ניו סאות ויילס, ובעקבות כך רשת ABC דיווחה על הנושא. תשומת לב זו גרמה לאוניברסיטת קווינסלנד ולכתב העת JMIR לחקור. עיקר הבעיה, כך נמסר מכתב העת, היא שהחוקרים לא היו גלויים לגבי העובדה שהם מעורבים עם UM. "השמטתו של ניגוד אינטרסים זה, שנראה משמעותי ביותר במקרה זה, מהווה הפרה ברורה של המדיניות", מסרו. נראה כי המאמר אינו נמצא יותר באתר של כתב העת.

כמו כל פעילות הנעשית על ידי בני אדם גם למדע יש מגרעות. מדענים יכולים להוליך שולל כמו כל אחד אחר, ואפילו כתבי עת מדעיים מהימנים מחמיצים לפעמים. קחו את זה בחשבון בפעם הבאה שאתם קוראים משהו "מדעי" בעיתון או בכל אתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully