וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני המנגל: חוקרים ישראלים מזהירים מבשר וול דאן

16.4.2018 / 9:33

תודו שלא ראיתם את זה מגיע: צוות חוקרים ישראלים מפרסם ימים לפני יום העצמאות מחקר שבוחן את התוצאות ההרסניות שיש לאכילת בשר אדום על הבריאות שלכם. נפנפו לסטייקים לשלום

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: ארגון הבריאות העולמי הודיע - בשר אדום מסרטן

בתזמון מושלם (או שלא) עם חגיגות המנגל ביום העצמאות מתפרסם מחקר ישראלי שעוסק כל כולו בחתיכת הסטייק שהולכת להיות מונחת לכם על הגריל. המחקר שנערך על ידי חוקרות מאוניברסיטת חיפה מצא כי אנשים שאוכלים הרבה בשר אדום נמצאים בסיכון לחלות במחלת כבד שומני, בייחוד אלה מהם שאוהבים את חתיכת הבשר שלהם עשויה וול דאן.

בעוד שבשר אדום נקשר להשמנה ולסרטן, הקשר שלו למחלות כבד לא היה חד משמעי. החוקרים בחנו נתונים של 789 נחקרים בגילאים 40-70, 15 אחוזים מהם סבלו מסוכרת. כל הנבדקים נתבקשו למלא שאלונים על הרגלי האכילה והבישול שלהם, היסטוריה רפואית ופעילות גופנית. כמו כן הם עברו סריקת אולטרה סאונד לכבד ובדיקות מעבדה שיקבעו את התנגדות שלהם לאינסולין.

עוד בנושא:
לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ
צריכת בשר אדום מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס בנשים
בשר או סוכר: מה באמת גורם למגפת ההשמנה העולמית?

סטייק סינטה. ShutterStock
סכנה על הגריל? סטייק עשוי טוב/ShutterStock

תוצאות המחקר הראו כי 39 אחוזים נמצאו כסובלים מהמחלה ו-31 אחוזים אובחנו עם תנגודת לאינסולין. הממצאים גם הראו כי לאנשים שאוכלים מעל מנת בשר ביום מכל סוג ומעל 2 מנות בשר מעובד ו/או אדום בשבוע, יש 47 אחוזים יותר סיכוי לחלות בכבד שומני. בנוסף נמצא כי צריכה כזו גם העלתה ב-55 אחוזים את הסיכוי לפתח תנגודת לאינסולין - שלב מקדמי להתפתחות של סוכרת מסוג 2. התוצאות הוצגו בכתב העת Hepatology.

"העדויות הבריאותיות מצטברות"

העדויות הבריאותיות שנוגעות לגבי צריכה גבוהה של בשר אדום נערמות", אמרה לאתר הידיעות רויטרס ד"ר שירה זלבר-שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות באוניברסיטת חיפה שערכה את המחקר. בישול בשר בטמפרטורות גבוהות לפרקי זמן ארוכים יותר, עד שהוא הופך לוול דאן, קשור גם בסיכון גבוה יותר למחלות כבד ובסיכון של פי 2 לפתח תנגודת אינסולין, מאשר אכילה של בשר שבושל זמן קצר, מצאו החוקרים.

הפקה הם דן הולנדר ליום העצמאות: נתח פיקניה. נמרוד סונדרס
מחשבות לפני הברביקיו של יום העצמאות/נמרוד סונדרס

צליית בשר לדרגה גבוה יוצרת תרכובות הידועות בשם אמינים הטרוציקליים (heterocyclic amines, HCAs) אשר קשורות גם למחלות כבד וגם לתנגודת לאינסולין", אמרה זלבר-שגיא. "כדי למנוע עמידות לאינסולין ו-NAFLD אנשים צריכים לשקול לבחור דגים, תרנגולי הודו או עוף כמקור חלבון מן החי", הוסיפה. "בנוסף, בישול או אידוי של מזון עדיפים יותר מצלייה או טיגון בשר בטמפרטורה גבוהה עד שהוא הופך עשוי היטב".

מחלת הכבד השכיחה בעולם

מחלת הכבד שומני שאינה נובעת מאלכוהול (NAFLD) היא מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי ועל פי ההערכות היא פוגעת בכשליש מהאוכלוסייה ועלולה להתפתח לדלקת כרונית (Nonalcoholic Steatohepatitis ,NASH) ולפיברוזיס (הצטלקות של רקמת הכבד), ובשלבים מתקדמים יותר, אף להוביל לשחמת הכבד (צירוזיס). כבד שומני ראשוני קשור בהשמנה (בעיקר באזור הבטן) ומחלות נלוות כמו סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) ועודף שומנים בדם (טריגליצרידים). המחקר הנוכחי מצטרף כאמור לגוף שהולך ומתחזק באשר להשפעותיו המזיקות של בשר אדום על הבריאות.

המחקר נערך בשיתוף הדוקטורנטית דנה איבנקובסקי מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, ד"ר רויטל קריב מנהלת השרות לממאירויות מערכת העיכול - המרכז הרפואי תל אביב, פרופ' אורן שיבולת מנהל מכון גסטרו במרכז הרפואי תל-אביב וצוות חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully