וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים השתילו למטופלים איברים נגועים וזה מה שקרה שנה אחרי

7.3.2018 / 13:11

מחקר שנערך בימים אלה בארה"ב עשוי לתת הזדמנות ליותר אנשים שצריכים השתלות איברים לא להמתין בתור שנים. החוקרים השתילו לעשרה מטופלים כליות נגועות בהפטיטיס C בשילוב טיפול נגד המחלה וכולם יצאו מרוצים (וכמובן שנשארו בחיים)

צילום מסך

בווידיאו: הבעל הזה נתן לאשתו כליה ליום הנישואין העשרים שלהם

מיליוני אנשים ברחבי העולם מחכים להשתלות איברים מצילות חיים, מתוכם מאות אלפים ממתינים להשתלת כליה. כעת, חוקרים מציעים גישה שנויה במחלוקת לצמצום הרשימה הארוכה: שימוש בכליות "חולות".

במחקר החדש שהתרחש באוניברסיטת ג'ון הופקינס ופורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine, חוקרים השתילו לעשרה מטופלים שהיו זקוקים להשתלה, כליות חולות בהפטיטיס C במקביל למתן תרופה למחלה. כל העשרה נותרו בריאים שנה אחרי ההשתלה. מדובר על מחקר אחד מבין כמה מחקרים המתרחשים ברחבי ארה"ב. נכון לעכשיו, איברים הנגועים בהפטיטיס C אינם ברי שימוש וכ-500 כליות מושלכות מדי שנה בארה"ב בשל הזיהום. אבל בשנים האחרונות, כמה תרופות חדשות אושרו והן נמצאו יעילות ב-98 אחוזים.

תרופות במקביל להשתלה

בבית החולים ג'ון הופקינס החוקרים פנו לגברים ונשים מעל גיל 50, שהיו ברשימת ההמתנה להשתלת כליה במשך יותר מארבעה חודשים. אף אחד מהאנשים לא היה חולה כמובן בהפטיטיס C באותו הזמן ועשרה אנשים - בגיל ממוצע של 71 - הסכימו לקבל כליות נגועות בהפטיטיס C.

בזמן שהם חיכו להשתלה, הרופאים נתנו למושתלים גלולה המכילה גראזופרוויר / אלבסוויר, שילוב תרופות שנמכר תחת המותג Zepatier. הגברים והנשים המשיכו לקחת את התרופה מדי יום במשך 12 שבועות לאחר ההשתלה. שלושה מהאנשים לקחו גם טיפול נוסף שנקרא sofosbuvir (שנמכר תחת שם המותג סובלדי, בין היתר), כדי לטפל בזן ספציפי של הפטיטיס C.

עוד באותו נושא

השתלת איברים מהחי ומהמת

לכתבה המלאה
השתלת הרחם הראשונה בהיסטוריה, 2012, אוניברסיטת גוטברג בשוודיה. AP
מיליוני אנשים ברחבי העולם ממתינים להשתלות איברים/AP

החוקרים דיווחו כי לחמישה מהמושתלים מעולם לא נמצאה דלקת כבד מסוג C בדם לאחר ההשתלה. אצל האחרים היו רמות נמוכות של הנגיף שנעלם בתוך שבוע. אף אחד מהגברים והנשים לא הראה סימנים כלשהם למחלה, ולפחות שנה לאחר מכן, כולם עדיין בריאים. "בעידן זה של מחסור באיברים, קשה לצפות באיברים טובים שנזרקים", אמרה מחברת המחקר ד"ר כריסטין דוראנד, מרצה לרפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס בהצהרה לעיתונות. "זו הייתה הזדמנות מצוינת לקחת משאב מוזנח כזה ולהפוך אותו לשימושי".

אלף לבבות נזרקים בשנה בארה"ב

השימוש בסמים שלמרבה הצער גובר בעולם הוא אחת הסיבות העיקריות לכך שיש יותר איברים פוטנציאליים של תורמים עם הפטיטיס C מאשר בעבר. מקרים של הפטיטיס C כמעט שולשו בין השנים 2010 ל-2015, ומומחים אומרים כאמור כי הסיבה לכך היא הגידול בשימוש בסמים בהזרקה.

ג'ון הופקינס אינו בית החולים היחיד שעורך מחקר דומה באשר לישמוש באיברים להשתלה שנגועים במחלה ובבית החולים האוניברסיטאי פן בפילדלפיה חוקרים בודקים לבבות נגועים הפטיטיס C וכן כליות להשתלה. מדי שנה כ-1,000 לבבות של תורמים נזרקים בגלל ההדבקה. "אנשים צעירים, בריאים במיוחד, גוססים ממנת יתר של סמים", אמר ד"ר דוד גולדברג, אחד ממנהלי המחקר של פן ופרופסור לרפואה ואפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה פרלמן באוניברסיטת פנסילבניה לאתר ה-TIME. "יש הרבה תורמים פוטנציאליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully