וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד: כדורים נוגדי דיכאון עובדים

25.2.2018 / 7:45

מחקר רב משתתפים ערך סקירה רחבה של 21 תרופות נוגדות דיכאון שנמצאות בשימוש נרחב. הממצאים היו חד משמעיים והראו כי התרופות היו יעילות. כעת רק נשאר להיפטר מהסטיגמות ולתת לאנשים טיפול שיכול להציל חיים

מערכת וואלה!

בווידיאו: תרופה חדשה מבטיחה לטפל בדיכאון שלכם תוך 24 שעות

עבור מי שנוטל תרופות נגד דיכאון מדובר ככל הנראה בחדשה לא מפתיעה, אבל מחקר חדש ומקיף של אוניברסיטת אוקספורד מצא כי הכדורים שהרופא רשם לכם אכן עובדים. חלקם טוב יותר מאחרים. המחקר שפורסם בכתב העת הנחשב Lancet ארך שש שנים וכלל את כל הנתונים שפורסמו ולא פורסמו על השפעת תרופות אנטי דכאוניות. הוא בוצע על ידי צוות של מומחים בינלאומיים שבדקו תוצאות של יותר מ-500 ניסויים שכללו השוואת שתי תרופות שונות והשוואת תרופה מול פלצבו.

"דיכאון הוא הגורם הגדול ביותר לנכות שיש בעולמנו - והוא מהווה אתגר עצום לאנושות", אמר ג'ון גדס, פרופסור לפסיכיאטריה אפידמיולוגית באוניברסיטת אוקספורד. זה משפיע על 350 מיליון אנשים ברחבי העולם ומספר המקרים עלה משנת 2005 ועד 2015 בכמעט 20 אחוזים. "תרופות נוגדות דיכאון הן כלי יעיל. דיכאון לא מטופל הוא בעיה גדולה בגלל הנטל על החברה", אמרו עורכי המחקר והבהירו כי תרופות נוגדות דיכאון יכולות להיות כלי יעיל לטיפול בדיכאון, אך אין זה אומר בהכרח שהן צריכות להיות תמיד קו הטיפול הראשון.

עוד בנושא:
מדוכאים? הגיע הזמן לשנות את התפריט
מחקר בינלאומי מציע: זה משך ההתעמלות שיעזור לנצח את הדיכאון
האם אתם סובלים מדיכאון או שזה סתם החורף?

דעות קדומות ופחד

הוויכוח על תרופות נוגדות דיכאון מתקיים בערך מהרגע שהן יצאו לשוק, אך ברוב המקרים הוא נוגע דווקא לאידאולוגיה ולא לאמת רפואית. יש רופאים ומטופלים לא מעטים שטוענים כי התרופות נוגדות הדיכאון עובדות בעיקר בשל אפקט פלצבו משמעותי, והם מסתמכים על חלק מהמחקרים בהן ניתנו תרופות דמה לאנשים שדיווחו על הקלה משמעותית. אחרים חושדים בחברות התרופות שמזינות מאמרים מדעיים שונים ואילו אחרים אינם רוצים לנטול תרופות שניתנות לשיפור המצב הנפשי כי הם חוששים או מרגישים שהם נשפטים על ידי החברה.

עוד באותו נושא

סובלים מדיכאון? יכול להיות שהמוח שלכם מנסה לעזור לכם

לכתבה המלאה
משככי כאבים. ShutterStock
אין במה להתבייש. תרופות/ShutterStock

אז איזה תרופות באמת עובדות על פי ממצאי המחקר? 21 תרופות נבדקו במחקר הנוכחי, והחוקרים בדקו את הסבילות של המטופלים אל התרופה וכמובן את השפעתה. כל התרופות נמצאו יעילות יותר מכדורי דמה לאחר שמונה שבועות של שימוש. יעילות התרופות נחשבה אם הסימפטומים הופחתו ללפחות ממחצית מהחולים לתקופה של חודשיים. "האתגר הגדול הוא להגדיל את ספיגת התרופות, כדי להבטיח שאלה הסובלים מדיכאון לא יוותרו על הטיפול מוקדם מדי. 80 אחוזים מהאנשים מפסיקים לקחת את הכדורים בתוך חודש, כאשר לוקח לכדור בדרך כלל לפחות חודשיים כדי להתחיל להשפיע", הבהירו החוקרים.

הטיפול התרופתי היעיל ביותר נמצא בתרופות אלטרול (amitriptyline), agomelatin, ונלפאקסין Venlafaxine, פרוקסטין (Paroxetine), רמרון (Mirtazapine), אסציטלופרם (ציפרלקס) ו- vortoxetine. התרופות שהראו שינוי פחות משמעותי היו פלוקסטין (פרוזאק), טרזודון (Trazodone), (Fluvoxamine) פבוקסיל, פבוקסיל (fluvoxamine) וסרוקסט.

על פי ארגון הבריאות העולמי, 300 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדיכאון. ובעוד שבמדינות עשירות אחד מכל שישה אנשים שסובלים מדיכאון מקבל טיפול יעיל, הסטטיסטיקה במדינות מתפתחות ועניות יורד לאחד מכל 27 חולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully