וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתינוקות יש סיכוי של 1 ל-4,000 לחטוף שבץ, אבל זה פחות נורא ממה שזה נשמע

22.2.2018 / 7:03

הגורמים לתופעה נותרים בגדר תעלומה ברבים מהמקרים, אבל הסטטיסטיקה הלא נמוכה מובילה חוקרים לחקור את הנושא. מחקר מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מספק הרגעה יחסית להורים וקובע כי המוח של הילודים גמיש עד כי הנזקים נותרים אינם משמעותיים ברוב המקרים

ShutterStock

בווידיאו: המיילדת החזיקה את התינוקת בתעלת הלידה במשך שעה וחצי

הנתון הבא אולי ישמע לכם מופרך ולא יאמן: 1 מתוך 4,000 תינוקות יושפעו מאוטם מוחי (שבץ איסכמי) פרינטלי, לפני, במהלך או אחרי הלידה - סטטיסטיקה שלא פשוט לקרוא אותה, במיוחד אם אתה הורה לעתיד. ולמרות הסטטיסטיקה הזו, מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת ג'ורג'טאון מצא כי ההשפעה של מקרי השבץ על התינוקות הרכים אינה דרמטית כמו אצל מבוגרים.

במחקר, שנערך על ידי חוקרי המרכז הרפואי של אוניברסיטת ג'ורג'טאון, נמצא כי 10 עד 20 שנה לאחר שתופעה של אוטם בילוד ובפג התרחשה והשפיעה על הצד השמאלי של המוח - שם נוצרים כישורי השפה בדרך כלל - בבגרותם, אנשים אלה השתמשו בצד ימין של המוח לאחסון השפה. החוקרים גילו כי מתוך 12 אנשים - בגילאי 12 עד 25 - שסבלו משבץ מוחי של המוח השמאלי, כולם השתמשו בצד הימני של המוח שלהם כדי לאחסן ולבסס את כישורי השפה שלהם, ולכולם הייתה שפה טובה ונורמלית ותפקודים קוגניטיביים בסיסיים כמו לאחרים.

עוד בנושא:
למה קים קרדשיאן מפחדת להיכנס להריון נוסף?
עצות ממיילדת: כל מה שאת צריכה לדעת לקראת לידה
איך מזהים שבץ מוחי ומה הסיכוי להחלים ממנו?

תינוק נולד. ShutterStock
מוח צעיר וגמיש שדואג לשקם את עצמו. תינוק רגע לאחר הלידה/ShutterStock

עורכת המחקר, אליסה ל. ניופורט, פרופסור לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ורג'טאון אמרה כי המחקר הנוכחי מעיד עד כמה מוחם של תינוקות הוא גמיש. "המוחות הצעירים האלה כל כך גמישים, מה שאומר שהם מצליחים להעתיק את מיקומם של כישורי השפה לאזורים הבריאים במוח", הסבירה ניופורט. "אנחנו מאמינים כי יש מגבלות קשות מאוד על הפונקציות שבהן ניתן להעביר את התפקודים לאזורים שונים. יש אזורים ספציפיים מאוד המשתלטים כאשר חלק מהמוח נפגע, בהתאם לפונקציה מסוימת, לכל פונקציה, כמו שפה או מיומנויות מרחביות, יש אזור מסוים שיכול להשתלט אם אזור המוח העיקרי נפגע, זוהי תגלית חשובה מאוד שעשויה להיות לה השלכה בשיקום של ניצולי שבץ מבוגרים".

כאשר החוקרים בדקו את הנזקים שנצפו אצל הבוגרים שסבלו משבץ בינקותם, הם מצאו כי לא נמצאה טראומה משמעותית, אך עבור 12 מהנחקרים היו סימנים של נזק מוקדם כמו צליעה קלה מאוד, או פגיעה קלה בתהליכים עצביים והעובדה שלרבים מהם יד שמאל הייתה היד הדומיננטית משום שהשבץ גרם לתפקוד לקוי ביד הימנית. לניופורט ולעמיתיה יש תוכנית להרחיב את המחקר ולכלול בו יותר אנשים שסבלו משבץ בזמן הלידה. בכל מקרה, מממצאי המחקר הנוכחי יכולים לספק הרגעה עבור הורים, לאור הממצאים שהראו כי מוחם של ילדיהם יעשה כמיטב יכולתו להתאושש גם אם היה מושפע משבץ בלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully