וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנה דנהאם חשפה כי עברה כריתת רחם מלאה. זו הסיבה

14.2.2018 / 12:30

יוצרת הסדרה "בנות" סובלת כבר שנים ממחלה כרונית הנקראת אנדומטריוזיס שגורמת לה לכאבי תופת. בהחלטה מאוד קשה היא החליטה לעבור כריתה מלאה של הרחם וצוואר הרחם. מומחה מסביר ועונה לשאלה האם מדובר בטיפול שיעיל בוודאות

אתר רשמי

בווידיאו: עד כמה הבנות של "בנות" מכירות אחת את השנייה

השחקנית לנה דנהאם לא מפסיקה להפתיע. אחרי שפרסמה בחודש שעבר כי היא ובן זוגה נפרדו אחרי חמש שנים, היא חושפת בכתבה שעתידה להתפרסם בחודש הבא כי עברה ניתוח לכריתת צוואר הרחם והרחם בניסיון לסיים את הקרב ארוך השנים שהיא מנהלת עם כאבים כרוניים הנובעים ממחלת האנדומטריוזיס.

במאמר שעתיד להתפרסם בגיליון מרץ 2018 של ווג, דנהאם מגלה כי החלטתה לעבור ניתוח שכזה הייתה קשה, והתקבלה לאחר "שנים של ניתוחים מורכבים ומרובים", ואפילו טיפולים אלטרנטיביים כמו "טיפול ברצפת האגן, טיפול בעיסוי, טיפול בכאב, טיפול בצבע, דיקור ויוגה" .

דנהאם אושפזה לפחות שלוש פעמים בתוך פחות משנה בשל המחלה. בחודש אפריל שעבר, היא עברה ניתוח כדי לשחרר את השחלות שלה מהקיר הרקטלי כחלק מההידבקויות שמתרחשות בעקבות המחלה. לאחר מכן הכריזה שהיא נרפאה מהאנדומטריוזיס. אך למרבה הצער, בתחילת חודש מאי, במהלך הופעתה במט גאלה בניו יורק, היא הובהלה לבית חולים בשל סיבוכים. ימים לאחר מכן היא ביטלה את סיבוב ההופעות הארצי שלה וסיפרה למעריציה כי היא נמצאת "בסבל הגדול ביותר של כאב גופני שחוויתי מעודי" לאחר שהרופאים גילו עוד אנדומטריוזיס במהלך הניתוח שלאחר מכן.

לינה דנהאם. GettyImages
נמצאת כבר שנים בטיפולים נגד המחלה. לנה דנהאם/GettyImages

"אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, שמאופיינת בהימצאות מוקדי רקמת רירית רחם (הציפוי הפנימי של חלל הרחם) באתרים מחוץ לרחם: על פני הדפנות האגן, השחלות, דפנות שלפוחית השתן, המעי ואף באיברים מרוחקים יותר", מסביר ד"ר רן קידר, מומחה ברפואת נשים במרכז לרפואת נשים מתקדמת "איה מדיקל" ומנהל המרפאה לכאבי אגן כרוניים בבית החולים וולפסון. "בדומה לרירית הרחם עצמה, המוקדים מגיבים לשינויים ההורמונליים והפיזיולוגיים של המחזור החודשי, וכך נגרם דימום וסתי בזעיר אנפין כל חודש".

התוצאה לדבריו יכולה להוביל לכאבים עזים, הצטלקויות מקומיות והידבקויות בין אברי האגן, והיווצרות ציסטות שחלתיות המכילות נוזל דמי סמיך. "התסמינים המאפיינים אנדומטריוזיס הם כאבי ווסת עזים במיוחד באגן, בבטן התחתונה ובגב התחתון, כאבים בזמן קיום יחסי מין (בעומק האגן), אי פריון, ועלולים להתרחש גם שינויים במערכת העיכול או השתן בעיקר בזמן הווסת, שעלולים להוביל לדימום מאיברים אלו", הוא מסביר, "המחלה עלולה לגרום סבל רב, ופגיעה בתפקוד במסגרות חיים שונות: זוגיות, משפחה ועבודה".

האם ניתוח להסרת הרחם הוא טיפול לגיטימי?

"הנושא הזה הוא בעייתי, ולי באופן אישי הוא עוד יותר בעייתי. כי אני בעיקר מתעסק עם נשים כואבות", מסביר ד"ר קידר. "כאבים אצל נשים עם המחלה זה אישיו מאוד בעייתי. זו מחלה מייסרת ומאוד קשה. חלק מהנשים מאוד סובלות ולמרבה הצער אין יחס ישר וטוב בין לנסות לטפל תרופתית או אפילו ניתוחית ולהשיג תוצאות טובות מבחינת הכאב. הכאב הרבה פעמים לא עובר, ואנחנו לא מבינים למה. ככל שהאישה סובלת יותר, כך קשה יותר להפטר מהכאבים. ברוב הפעמים טיפולים ניתוחים ותרופתיים לא עוזרים".

אילוסטרציה: כאבי בטן. ShutterStock
כאבים שמאוד קשה להפטר מהם/ShutterStock
"באופן אישי אני משתדל לסרב בנימוס לטיפול הזה ולנסות למצוא דרכים אחרות"

לדבריו, אחד הטיפולים שמוצעים היות והכאבים הם באגן וברחם - הוא להוציא את הרחם. "באופן אישי אני משתדל לסרב בנימוס לטיפול הזה ולנסות למצוא דרכים אחרות כדי לא להגיע לסיטואציה המסתכלת הזו שחולה צעירה עוברת ניתוח לכריתת רחם אך הכאבים נשארים". לדבריו, בארה"ב נהוג לעשות יותר ניתוחים כאלה, אך צריך לזכור שבחלק מהמקרים זה עוזר, אבל יש סיכון שלא. "יש אחוזים ניכרים שאצלן הכאב לא יחלוף גם אחרי הוצאת הרחם מכל מיני סיבות שלא ידועות לנו".

לשאלה אם זה כלי טיפולי לגיטימי הוא משיב שכן "כי לעיתים זה עוזר, אבל צריך לברור היטב את הנשים, שמצד אחד סובלות הרבה ומצד שני עשו בירור במסגרת שהיא מסגרת רפואית שמבינה את המחלה. המפלט האחרון לדעתי הוא כריתת רחם".

"נחושה להביא ילדים"

עכשיו אחרי כריתת הרחם של דנהאם, היא מקווה כי החלק הכי גרוע נמצא מאחוריה. כוכבת ויוצרת הסדרה המצליחה "בנות" גילתה למגזין כי היא נחושה להביא ילדים והיא כבר בוחנת את האפשרויות שלה. "אולי הרגשתי בעבר שאין לי אפשרויות, אבל אני יודעת שיש לי ברירות עכשיו", היא כותבת. "בקרוב אבדוק אם השחלות שלי יכולות לייצר ביציות. אימוץ הוא אופציה מרגשת שגם אותה בכוונתי לבדוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully