וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתפלאו, זה מה שרמות סוכר גבוהות עושות לזיכרון שלכם

14.2.2018 / 6:02

מחקר שארך עשר שנים וכלל אלפי נחקרים מצא כי ככל שרמות הסוכר בדם עלו, כך בהתאמה ירדו היכולות קוגניטיביות שלהם. המנגנון עוד לא ברור לחוקרים אבל הם מציעים לערוך מחקרי המשך

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: עוד כמה עובדות מפתיעות על המוח שלכם

בוודאי כבר שמעתם שאכילה מרובה של סוכר לא בריאה לכם ועלולה לגרום להשמנה ולמחלות כרוניות אחרות, אך כעת מסתבר שיש לה השפעה נוספת שלא לקחתם בחשבון. מחקר ארוך טווח מצא כי רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לפגוע ביכולות הקוגניטיביות ובעיקר בזיכרון.

המחקר שפורסם בכתב העת Diabetologia כלל 5,189 משתתפים בממוצע גילים של 66 ובדק את רמות הסוכר שלהם בעזרת בדיקת המוגלובין מסוכרר (HbA1C) הבודקת את רמות הסוכר לאורך הזמן, בניגוד לבדיקת שנעשית באמצעות דקירה ומראה תוצאה של הרגע בו נלקחה. קבוצת המשתתפים במחקר הייתה במעקב במשך עשור. במהלך התקופה הזו נערכו לה בדיקות סוכר תקופתיות וכן מבחנים שנועדו להעריך את היכולות הקוגניטיביות שלהם.

עוד בנושא:
כמה סוכר מתחבא במזון הבריא שאתם אוכלים?
זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתפסיקו לאכול סוכר

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
סוכר משפיע גם על המוח. מבחנות של בדיקות דם/AP

בתחילת המחקר, החוקרים לא מצאו שום קשר בין עליה ברמות הסוכר ובין היכולות הקוגניטיביות, אבל באופן עקבי ולאורך זמן, תוצאות המבחן הקוגניטיבי ירדו ככל שהבדיקה הראתה שרמות הסוכר בגוף עלו, גם כאשר היה מדובר באנשים שלא סובלים מסוכרת. החוקרים הכניסו משתנים רבים כדי לשלוט באמינות התוצאות, ביניהם גיל, מין, כולסטרול, BMI, עישון, צריכת אלכוהול, השכלה, מצב משפחתי ועוד.

מדובר אומנם במחקר תצפיתי שלא קובע סיבה ותוצאה, והחוקרים מאוניברסיטת בייג'ינג מודים שהמכניזם לתוצאותיו עדיין אינו ברור. ועם זאת הסבירו כי "סיבוכים מיקרו וסקולריים הקשורים לסוכרת עשויים להיות, לפחות בחלקם, הסיבה לירידה הקוגניטיבית שלאחר מכן". אומנם מחקרים עתידיים נדרשים כדי לחשוף את המנגנונים המדויקים, אבל זה הופך ברור עם השנים ועם המחקרים בנושא, שסוכר הוא בעל השכלות בריאותיות וקוגניטיביות שאינן מיטיבות עם הבריאות שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully