וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע נשים רבות שניצחו את סרטן השד מתות ממחלות לב?

18.2.2018 / 16:30

מסתבר שלשתי המחלות הקטלניות יש גורמי סיכון מאוד דומים, אבל זו לא הסיבה היחידה, והאשם העיקרי הוא בכלל הטיפול התרופתי שניתן לנשים. אז איך מנצחים את הסטטיסטיקה?

כמה דברים שנשים חייבות לדעת על התקפי לב/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: התקפי לב אצל נשים - המידע שעשוי להציל את חייך

ההתפתחויות החדשות שהובילו לשיפור הטיפול ושיפור אחוזי השורדות מסרטן השד, הן ככל הנראה גם אלה שהובילו למגמה מדאיגה בה יותר ויותר נשים שניצחו את המחלה מוצאות את עצמן מתמודדות מול מחלות לב מסכנות חיים. המגמה הזו הוצגה על ידי ארגון רופאי הלב האמריקאי. מה הסיבה לכך?

טיפולי כימותרפיה יכולים להחליש את שריר הלב וכמה תרופות חדשות וממוקדות יותר יכולות להגביר את הסיכון לאי ספיקת לב. גם הקרנות יכולות לגרום להפרעות בקצב הלב ולנזק מבני בעורקים ובשסתומי הלב, הצהיר הארגון שדיווח כאמור על הקשר בין סרטן השד ומחלות לב. מחלות לב וכלי דם הן הגורם מספר אחת למוות בקרב נשים, וסיכון זה עולה עם הגיל.

עוד בנושא:
למה יותר נשים מתות בשנה הראשונה אחרי התקף לב?
כל מה שאתם צריכים לדעת על הלב
איך כימותרפיה משפיעה על הגוף?

"להיות מודעים לתופעות הלוואי"

"ניצולות סרטן השד אומנם חיות יותר, אך הסיכון שלהן לחלות במחלות לב וכלי דם דווקא גדל", אמרו החוקרים לסוכנות הידיעות רויטרס. הם הוסיפו כי לנשים מעל גיל 65, יש סיכוי גבוה יותר למות ממחלות לב וכלי דם מאשר מסרטן השד. "זה לא אומר שנשים צריכות לוותר על טיפולים סרטניים מצילים חיים, אבל זה אומר שהן צריכות להיות מודעות לתופעות הלוואי על הלב ולפקח על מחלות לב וכלי דם במהלך הטיפול ולאחר מכן".

עוד באותו נושא

התקפי לב לנשים: המידע שעשוי להציל את חייך

לכתבה המלאה
כימותרפיה. ShutterStock
מינונים גבוהים משאירים תופעות לוואי קשות. כימותרפיה/ShutterStock

מספר טיפולים בסרטן קשורים זה מכבר לסיכון מוגבר לבעיות לב בעתיד. לדוגמה, אנתרציקלינים, כגון דוקסורוביצין, הם סוגים של כימותרפיה שמשמשת מאז שנות ה-70 ויכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לחדר השמאלי - תא השאיבה העיקרי של הלב. פאקליטאקסל, תרופה נוגדת סרטן המשמשת לטיפול בחולות עם סרטן השד ודוסטאקסל, תרופה כימותרפית ממשפחת הטקסנים (Taxane) נקשרו גם הן להפרעות בקצב הלב. תרופות כימותרפיות אחרות ידועות גם ככאלה שעלולות לגום נזקים ללב. בנוסף, קרינה עלולה לגרום נזק לעורקים ולגרום לחסימות, אך טכניקות חדשות יותר יכולות לספק מינונים נמוכים וממוקדים יותר של קרינה שהם פחות רעילים ללב מאשר טיפולים סטנדרטיים שהיו נהוגים לפני דור.

מחלות לב וסרטן השד חולקים גורמי סיכון משותפים רבים, ביניהם השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית, עישון והרגלי אכילה גרועים. שינויים באורח החיים שנועדו למנוע גורמי סיכון אלו עשויים לסייע לנשים לצמצם את הסיכון גם לסרטן וגם לבעיות לב. גם כאשר לנשים אין גורמי סיכון למחלות לב במידה והן מאובחנות עם סרטן השד, הן עדיין צריכות לאמץ אורח חיים בריא ללב כדי להפחית את הסיכויים לפתח בעיות לב הקשורות לטיפולים בסרטן. המסר העיקרי הוא להישאר פעילים במהלך הטיפול, להימנע מעישון ועלייה במשקל, לשמור על לחץ דם וכולסטרול מאוזנים ולערוך את כל הבדיקות שאתם אמורים לעשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully