וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המפתיע שיש להנקה על האם – גם עשור לאחר מכן

18.1.2018 / 11:15

אם אתן מתכננות להיות אימהות בוודאי שמעתן על החשיבות של ההנקה לבריאות התינוק. אבל מה עם בריאות האם? מחקר חדש מצא כי יש להנקה השפעה מיטיבה (ממש) לטווח הארוך

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
השפעה מיטיבה גם עשור אחרי. אמא מניקה/ShutterStock

לאימהות שמניקות את התינוקות שלהן יש כעת סיבה נוספת ויותר אגואיסטית לעשות כן – מחקר ארוך טווח מצא כי הנקה מורידה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 משמעותית אצל האם – גם עשור אחרי.

רופאי ילדים ממליצים לאמהות להניק תינוקות עד גיל שישה חודשים לפחות כי זה יכול להפחית את הסיכון של תינוקות לחטוף דלקות באוזניים ובדרכי הנשימה, אלרגיות, השמנת יתר וסוכרת, ואפילו מקטין את הסיכון למוות בעריסה. יש שממליצים לאימהות להמשיך להיניק עד גיל שנה, שכן מחקרים בנושא מצאו שזה עשוי להוריד את הסיכון לסבול מדיכאון, מונע השמנת יתר ואף תורם במניעת התפתחותם של סוגי סרטן שונים.

במחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine נבדקו נתונים על 1,238 אמהות בגילאי 18-30 שלא סבלו מסוכרת בתחילת המחקר. במהלך 25 השנים הבאות, 182 מהנשים פיתחו סוכרת. לכל הנשים היו לפחות תינוקת אחת במהלך המחקר, ורובן הינקו. בהשוואה לנשים שלא הניקו כלל, אמהות שהניקו תינוקות במשך תקופה ארוכה יותר משישה חודשים היו בסיכון נמוך ב-47 אחוזים לפתח סוכרת.

עוד בנושא:
הנקה? "זה כמו להיות מוטרדת מינית בכל מקום בגוף"
10 דברים שאת צריכה לדעת על הנקה

בדיקת סוכרת. ShutterStock
ההנקה יעילה גם במקרה שהאישה סובלת מסוכרת הריון. בדיקת סוכרת/ShutterStock

"יכולים להיות יתרונות בריאותיים גדולים יותר לנשים מהנקה מאשר אנחנו מכירים", אמרה אריקה גונדרסון, מחברת המחקר המובילה במחלקתה מחקר של אחת מחברות הביטוח הגדולות ביותר בארה"ב קייזר פרמננטה באוקלנד, קליפורניה.

בסך הכל, 418 אמהות (34 אחוזים), הניקו את תינוקן במשך שישה חודשים. עוד 268 נשים (22 אחוזים), הניקו במשך 6-12 חודשים, ו-230 אמהות (19 אחוזים) הניקו את תינוקן במשך שנה או יותר. התוצאות הראו כי בקרב נשים שלא הניקו כלל, 10 מתוך כל 1,000 פיתחו סוכרת מדי שנה, והמספר הזה ירד ככל שתקופת ההנקה ארכה. כך למשל המספרים ירדו ל-7 מתוך 1,000 כאשר נשים הניקו במשך חצי שנה, 5 מתוך 1,000 לנשים שהניקו עד גיל שנה ול-4 מתוך 1,000 לנשים שהניקו יותר מכך. הממצאים גם היו תקפים כאשר היה מדובר בנשים שסבלו מסוכרת הריון.

המחקר לא היה ניסוי מבוקר שנועד להוכיח האם משך ההנקה עלול להשפיע על הסיכויים לפתח סוכרת. לחוקרים גם חסרו נתונים על משך הזמן שהנשים הניקו באופן בלעדי או עם תחליפי חלב. כך או כך, החוקרים מצאו כי גם אם אמא הניקה את ילדה הראשון במשך חצי שנה וגם את ילדה השני – ההגנה נותרת כפי שהיא ובכל מקרה מדובר בחדשות משמעותיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully