וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכסה: לא תאמינו כמה חיידקים מסתתרים במדיח הכלים שלכם

17.1.2018 / 7:03

אתם נורא מרוצים כשהכלים שלכם יוצאים מבריקים ממדיח הכלים, אבל אם תעצרו רגע לחשוב מה קורה שם בפנים כשאתם מכניסים כלים עמוסי שאריות אוכל, אולי תהיו פחות מבסוטים

מדיח כלים מזוהם. ShutterStock
סביבה קיצונית של טמפרטורות גבוהות ונמוכות והרבה מאוד רטיבות. מדיח כלים עמוס בכלים מלוכלכים/ShutterStock

הכלים שלכם אולי יוצאים מבריקים מהמדיח, אבל מחקר חדש מצא שהוא ככל הנראה עמוס בפטריות, עובש וחיידקים. חוקרים מאוניברסיטת לובליאנה בסלובניה בדקו מדיחי כלים משפחתיים ברחבי אירופה, והתוצאות הפתיעו גם אותם.

החוקרים בחנו את איטום הגומי על 24 מדיחי כלים ומצאו כי רבים מהם הכילו חיידקים הקשורים לדלקות בדרכי השתן, דלקות עור, הרעלת מזון, דלקות לב ופטריות הקשורות לקנדידה. "דגימות בקטריאליות כגון חיידקי אי קולי וחיידקי גראם שליליים הידועים כגורמים פתוגניים הוצגו ברוב הדגימות", כתבו החוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Applied and Environmental Microbiology.

עוד בנושא:
קרש החיתוך שלכם מסוכן לבריאות כי אתם לא מנקים אותו נכון
האם באמת חייבים לשטוף ידיים במים חמים?

לדבריהם, הגנום הפטרייתי הנפוץ ביותר בדגימות אלו השתייך לקנדידה, קריפטוקוקוס ורודוטורולה והוא נמצא בכל מדיחי הכלים ללא יוצא מהכלל. גיל המדיח, תדירות השימוש במדיח, ואיכות מי הברז "השפיעו בצורה משמעותית על הרכב החיידקים והפטריות", אמרו החוקרים.

עלולים לגרום לזיהומים

פתוגנים מסוגלים לגרום למחלה רק כאשר מורידים את ההתנגדות של האדם שנחשף אליהם, כמו במקרים של אדם עם מערכת חיסון מוחלשת, אחרי זיהום קודם, או קשישים. למרות שרוב האנשים חשופים לסיכונים האלה באופן פחות, אלו עם מערכת חיסונית מוחלשת עלולים להיות בסיכון גבוה יותר.

חוקרי המחקר מציינים כי "הביקוש העולמי למכשירי חשמל ביתיים, כגון מדיחי כלים ומכונות כביסה, הולך וגדל, בהתאמה למספר הנפגעים מהם". חלק מהחיידקים יכולים כאמור לגרום לאיום משמעותי על החיים ואילו אחרים יכולים לגרום לזיהומים בחזה, בעור ובדרכי הנשימה. כמעט בכל המקרים אין סכנה ממשית.

חיידק אי-קולי. ShutterStock
ניתן למצוא חיידקים מחוללי מחלות במדיח. חיידק אי קולי/ShutterStock

מדיחי כלים הם סביבה מלאכותית קיצונית שכן הם יוצרים תנאים שמשתנים כל הזמן – מרטוב ליבש, מחום גבוה לטמפרטורות נמוכות יותר, מחומציות נמוכה לגבוהה. הם גם מכילים בתוכם תערובות של חומרי ניקוי ושאריות ארוחת ערב. כך שרק חיידקים מסוימים משגשגים בתוכם.

אז איך החיידקים והפטריות מגיעים למדיח בבית? החשד הוא כי החיידקים והפטריות נכנסים למדיחי הכלים דרך מזון, מי ברז, אנשים וחיות מחמד. באשר לחיידקים, המקור אינו ברור אבל החוקרים משערים כי מזון מזוהם הוא נתיב הכניסה הראשי. כפי שהם נכנסים למדיח, החיידקים גם יכולים לצאת ממנו דרך מי שפכים, או דרך האוויר החם המיוצר בסוף פעילות המדיח, לכן כדי למנוע את הימצאות החיידקים, מומלץ לא לפתוח את המדיח לפני שהוא מתקרר. בנוסף, ניגוב חותם הגומי עם מטלית יבשה בסוף מחזור יכול גם הוא להגביל את הצטברות החיידקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully