וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש באיבופרופן עלול לפגוע בפוריות הגבר

10.1.2018 / 7:15

חוקרים מדנמרק מצאו כי שימוש לאורך זמן במשככי כאבים מהמשפחה הזו עלולים להוביל בפגיעה בפוריות הגבר. איך זה בדיוק קורה? התשובות בפנים

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

בווידיאו: ה-FDA הודיע - ממשככי כאבים מסוג איבופרופן מזיקים לבריאות

גברים שנוטלים מינונים גבוהים של איבופרופן עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לבעיות פוריות ובעיות בריאותיות אחרות, כמו שחיקת שרירים, חוסר תפקוד בעת קיום יחסי מין ועייפות.

המחקר שנערך על גברים בריאים בגילאי 18-35 שלקחו משככי כאבים נפוצים במשך עד שישה שבועות הראה כי תרופות איבופרופן (כמו נורופן ואדוויל) שיבשו את הייצור של הורמוני המין הגברי והובילו למצב שבדרך כלל רואים אצל גברים מבוגרים יותר ומעשנים. זאת לאחר שבועיים של שימוש קבוע ב-600 מ"ג איבופרופן (1.5-3 טבליות של נורופן לדוגמה, תלוי במינון) פעמיים ביום.

החוקרים מאוניברסיטת קופנהגן, שהובילו את המחקר, אמרו כי בעוד שההפרעה שנמצאה הייתה קלה וזמנית בקרב המתנדבים, הם חוששים שהיא עלולה להיות קבועה בקרב מי שמשתמש באיבופרופן לטווח הארוך. מצב זה יוביל לרמות נמוכות של טסטוסטרון, כי הגוף כבר לא יכול לפצות על הירידה. "הדאגה המידית שלנו נוגעת לפוריות של גברים המשתמשים בתרופות אלה במשך זמן רב", אמר עורך המחקר מאוניברסיטת קופנהגן. "תרכובות אלה יוצרות משככי כאבים טובים, אבל כמות מסוימת של אנשים בחברה משתמשים בהם מבלי לחשוב עליהם כתרופות לכל דבר".

עוד בנושא:
מחקר גילה את הסכנה שבמשככי כאבים
האם לתרופות באמת יש תאריך תפוגה?

מדפים של משככי כאבים בבית מרקחת בעיר יוסטון שבטקסס, ארה"ב. AP
מוביל לרמות נמוכות של טסטוסטרון/AP

ברנרד ג'גו, מרצה בכיר מהמכון הלאומי לבריאות ומחקר רפואי בצרפת, אמר כי הוא אינו רואה שום בעיה באנשים הנוטלים איבופרופן כדי להקל על הכאב בטווח הקצר - לכאב שיניים, למשל - אך הזהיר מפני נטילת התרופה חודשיים אם זה לא הכרחי. "אנחנו בדרך כלל רואים את המצב הרפואי הזה אצל גברים קשישים, אז זה מהווה סימן אזהרה עבורנו", אמר ג'גו. "זה מדאיג אותנו, במיוחד כשאנשים בריאים שאינם צריכים לקחת את התרופות לוקחים אותן. הסיכון גדול מהתועלת".

הממצאים באים לאחר אזהרות חוזרות ונשנות של חוקרים אחרים ושל מנהל התרופות והמזון האמריקאי כי איבופרופן עלול להעלות את הסיכון להתקפי לב באוכלוסייה הכללית ולגרום לבעיות רפואיות אצל נשים הרות ותינוקותיהן, כולל סיכון של יותר מפי שניים להפלה.

גברים צריכים להיזהר

במחקר הנוכחי מדענים בחנו את ההשפעה של איבופרופן על 31 גברים בריאים במשך שישה שבועות, וביצעו בדיקות נוספות על תאים ועל האשכים שלהם במעבדה. איבופרופן הפחית את ייצור הטסטוסטרון ברקמות, אך רמות ההורמון נותרו זהות אצל הגברים. הסיבה לכך היא כי בלוטת יותרת המוח שמצויה בבסיס המוח העלתה בצורה חזקה את רמותיו של הורמון אחר המניע את הייצור של טסטוסטרון נוסף. "בלוטת יותרת המוח אצל יונקים נועדה כדי לפצות על זה, אבל המוח דוחף כדי לקבל את אותה כמות של טסטוסטרון", הסבירו העורכים. "אם נמשיך ללחוץ על בלוטת יותרת המוח על פני טווח ארוך, המצב הזה יכול להפוך קבוע ואז יתפתח מצב בריאותי חמור יותר".

ויליאם קולדג', פרופסור לפיזיולוגיה של הרבייה באוניברסיטת קיימברידג', שלא היה מעורב במחקר, אמר לאתר ה"גרדיאן" כי "זהו מחקר מרתק המציע שגברים צריכים להיות זהירים לגבי שימוש במינונים גבוהים של איבופרופן לתקופות ממושכות". הוא המליץ להמשיך ולבדוק את התוצאות במחקרים אחרים. "בהתבסס על נתוני המחקר, אני אישית אירתע מאוד לקחת איבופרופן במשך יותר מעשרה ימים המצוינים על החבילה".

  • עוד באותו נושא:
  • פוריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully