וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגורם המפתיע שמשבש את השינה בלילה

3.1.2018 / 14:36

עייפות, חוסר ריכוז ותשישות? אפשר כמו תמיד להאשים את שעות השינה המעטות או את עומס החיים השוחק. אבל יכול להיות שהתשובה נעוצה דווקא במחזור החודשי. כיצד ההורמונים שלנו משפיעים על השינה? התשובות בפנים

אישה ישנה. ShutterStock
בלילה שלפני המחזור ישנים פחות טוב. אישה ישנה/ShutterStock

נשים רבות מתלוננות שהן לא ישנות טוב, לא ישנות מספיק שעות במהלך הלילה או שהן עייפות במהלך היום. באופן טבעי הנטייה היא לייחס את העייפות הזאת למחסור בשעות שינה, עומס החיים או סתם עייפות החומר. אבל ייתכן שהסיבה בכלל נעוצה בגורם הורמונלי.

"השינויים ההורמונליים שעוברות נשים לאורך חייהן משפיעים במידה רבה גם על שנת הלילה שלהן. שינויים הורמונליים כגון המחזור החודשי, הריון וגיל המעבר עלולים לפגוע בשינה, מה שיכול לגרום לפגיעה באיכות החיים ובבריאות", אומר ד"ר גדי בן שטרית, רופא נשים, מומחה בגניקולוגיה, מיילדות ומחלות צוואר הרחם.

עוד בנושא:
סובלים מנדודי שינה? זו יכולה להיות הסיבה לכך
הגורם המפתיע שיעזור לכם לישון הרבה יותר טוב בלילה
סובלת מכאבי מחזור? זו תנוחת השינה שתעזור לך

כרית על הראש. ShutterStock
הפרעות בשינה אופייניות בעיקר לימים שלפני קבלת הווסת. אישה סובלת מנדודי שינה/ShutterStock

ואמנם, מחקרים רבים מצאו קשר בין מחסור בשינה ופגיעה ביכולות הלמידה והזיכרון. וכפי שכולנו יודעות היטב, לעייפות יש גם השלכות על מצב הרוח חוסר סבלנות, מצב רוח ירוד, פסימיות ועוד. מחקרים אף מראים כי למשך שינה קצר והפרעות שינה השפעה על הסיכוי לחלות במחלות מטבוליות, בעיקר השמנת יתר וסוכרת סוג 2 ועלולה לגרום תיאבון מוגבר, וצריכה מוגברת של אנרגיה.

לדברי ד"ר בן שטרית, ישנן מספר תקופות עיקריות שבהן יש קשר בין התעוררות הורמונלית לשינה ירודה:

המחזור החודשי
הפרעות בשינה אופייניות בעיקר מהשלב הלוטאלי של המחזור כלומר, לאחר הביוץ ובעיקר בימים לפני קבלת הווסת, כשחלה ירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון. בתקופה זו נשים רבות מדווחות על הפרעות שינה, בעיקר אינסומניה (נדודי שינה), יקיצות מרובות וכתוצאה מכך - עייפות במשך היום. בחלק מהמקרים, קשיי השינה יופיעו בלילה שלפני הגעת הדימום, ולאחר הגעתו השינה מסתדרת.

אם בעיית השינה חוזרת על עצמה לאורך כל 28 הימים, אחד הפתרונות האפשריים הוא אמצעי מניעה הורמונליים. גלולות למניעת הריון יכולות לייצב את ההורמונים.

עוד באותו נושא

כך הפרעות שינה עלולות להשפיע על הלידה שלכן

לכתבה המלאה
אישה בהריון ישנה במיטה. ShutterStock
חשיפה גבוהה יותר לדיכאון לאחר לידה. אישה הרה ישנה במיטה/ShutterStock

הריון
ללילות ללא שינה במהלך ההיריון, וגם בתקופה שלאחר הלידה, עשויות להיות השלכות רציניות. עייפות קיצונית עלולה לגרום לנפילות ותאונות, שמסכנות גם את האם וגם את העובר, ולכן חשוב לטפל בהפרעות שינה בהריון כדי להימנע מכך.

קשה לדעת בדיוק כמה בעיות הקשורות בהריון הן ישירות עקב שינויים הורמונליים. סיבות אחרות יכולות למנוע שנת לילה רציפה וטובה: שלפוחית לוחצת, בטן הריון ועוד. סיבה נוספת שבגללה כדאי לקחת הפרעות שינה בהריון ברצינות ולטפל בהן, היא שמחקרים הראו שנשים הסובלות מהפרעות שינה רבות במהלך ההריון חשופות יותר לדיכאון לאחר הלידה.

מספר טיפים לשינה טובה במהלך ההריון:
• אין להתעמל לפני השינה – פעילות ספורטיבית מעלה את הדופק וקצב חילוף החומרים לא רק בזמן הפעילות אלא גם למשך שעות אחריה, וזה מכניס את הגוף למצב של ערנות. מומלץ לסיים את הפעילות לפחות 4 שעות לפני השינה.
• יש לשמור על טמפרטורה נוחה בחדר. טמפרטורה קיצונית, בין אם חמה או קרה, מונעת מאתנו שינה עמוקה וטובה.

גלולות. ShutterStock
גלולות או אמצעים הורמונליים אחרים עשויים לעזור לטפל בבעיה/ShutterStock

• יש לכבות את הטלוויזיה והמסכים: לחשיפה למסכים לפני השינה יש השפעה עמוקה על השינה שלנו. מומלץ להימנע מצפייה בטלוויזיה ובמסכים הקטנים כשעה לפני השינה.
• ניתן גם להיעזר בתרופות טבעיות לטיפול בקשיי הירדמות, הפרעות שינה ושינה שאינה רגועה. מומלץ כאלה המכילות תמצית שורש ולריאן (Valeriana) ותמצית לופולי (Hopes cones), כמו דורמינול לילה.

גיל המעבר
בגיל המעבר, ההשפעה ההורמונלית על השינה היא בדרך כלל החזקה ביותר. כמו כן, מלבד ההורמונים הקשורים לפוריות ישנו גם שינוי בהפרשת המלטונין, הורמון האחראי לשמירת השינה ולמחזור שינה-ערות.

ראשית, רצוי לדבר עם הרופא כדי לנסות לאתר את מקור הפרעת השינה. לחוסר שינה ונדודי שינה גורמים רבים, והורמונים הם רק אחד מהם. אם מדובר בהפרעות שינה על רקע גלי חום, כדאי לטפל בגלי החום, אם מדובר בהפרעות שינה על רקע של דיכאון, כדאי לטפל בדיכאון.

במידה שנחוצות תרופות, חשוב מאוד להשתמש בתרופות שאינן משבשות את מבנה השינה ושומרות לא רק על איכות שינה תקינה, אלא גם על ההרגשה והתפקוד במהלך היום למחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully