וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר נשים מעשנות גראס בהריון והרופאים לא יודעים עד כמה זה מזיק

1.1.2018 / 7:08

מסתמן שיותר ויותר נשים מרשות לעצמן שאכטה של מריחואנה בזמן ההריון, וזאת למרות שהרופאים עדיין לא יודעים מספיק על ההשלכות שעשויות להיות לזה על העובר

אישה מגלגלת ג'וינט של מריחואנה. ShutterStock
עלייה בשימוש בסם בזמן ההריון, במיוחד בקרב נשים צעירות. אישה מגלגלת ג'וינט/ShutterStock

יותר ויותר נשים, במיוחד צעירות, משתמשות במריחואנה בזמן ההריון - כך עולה ממחקר שהתפרסם לאחרונה בארצות הברית. זאת, למרות שהסכנות בשימוש בסם בזמן ההריון עדיין אינן ברורות לחלוטין לקהילה המדעית והרפואית.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאים התבסס על אנליזה של דגימות שתן שנאספו במסגרת מעקבי הריון סטנדרטיים של 280 אלף נשים מצפון קליפורניה. החוקרים גילו שבין השנים 2009 ל-2016 חלה עלייה במספרן של הנשים שבדיקות השתן שלהן נמצאו חיוביות לשימוש במריחואנה סביב השבוע ה-8 להריון, ושיעורן עלה מארבעה לשבעה אחוזים.

עוד בנושא:
כמה קפה מותר לשתות בהריון ואיך הוא משפיע על העובר?
למה קנאביס עושה לחלק מהאנשים מאנצ'יס?
למה אסור לכם לעשן מריחואנה עד גיל 30

אלכוהול בהריון. ShutterStock
בניגוד לאלכוהול שהוכח באופן מובהק כמזיק לעובר, בנוגע למריחואנה אין מספיק נתונים. אישה הרה וכוס יין/ShutterStock

שיעור השימוש במריחואנה בקרב הנשים ההרות היה גבוה במיוחד בקבוצת של הגיל של בנות 18 ומטה (22 אחוזים) ובנות 18-24 (19 אחוזים). שיעור המשתמשות במריחואנה בקרב נשים הרות מעל גיל 25 היה נמוך באופן משמעותי מאוד ועמד על פחות מחמישה אחוזים.

מעמדה החוקי של מריחואנה בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט אינו אחיד, וייתכן שגם עובדה זו תורמת לעובדה שהסיכונים הטמונים בה לאם ולעובר אינם ידועים בוודאות.

עוד באותו נושא

גם צריכה נמוכה של אלכוהול בהריון גורמת לשינויים בפניו של התינוק

לכתבה המלאה

מזיקה יותר או פחות מאלכוהול?

ישנן הוכחות המצביעות על כך ששימוש במריחואנה בזמן ההריון עלול לעכב את התפתחותו הפיזית והמוחית של העובר ברחם, אולם בניגוד לטבק ואלכוהול – במקרה של מריחואנה עדיין לא נמצאו הוכחות לקשר מובהק וחד משמעי בינה ובין פגיעות מולדות. במילים אחרות: שימוש במריחואנה בזמן ההריון עשוי להיות בטוח יותר מצריכת אלכוהול או סיגריות במהלכו, אך הוא גם עלול להתברר כמזיק יותר. ונכון לעת הנוכחית, אנחנו פשוט לא יכולים לדעת איזו משתי האפשרויות היא הנכונה.

בדיקות הריון. ShutterStock
ייתכן שנתוני המחקר משקפים שימוש בסם טרם היוודע דבר ההריון. בדיקת הריון/ShutterStock

עם זאת, יש לציין מספר הסתייגויות לגבי המחקר הזה וממצאיו. היחס כלפי מריחואנה והשימוש בה בצפון קליפורניה אינם מייצגים בהכרח את המצב הנוהג בשאר ארה"ב. השימוש במריחואנה רפואית הפך חוקי בקליפורניה מוקדם מאוד – כבר ב-1996 – ומאז התפתחה באזור תעשייה ענפה סביב הצמח והסם. כך שהיחס למריחואנה הוא גם תרבותי, ובמקרה של צפון קליפורניה המריחואנה שזורה עמוק בתוך הדפוסים התרבותיים והחברתיים.

עניין נוסף, הוא שתוצאות בדיקות השתן שנערכו לנשים בשלב מוקדם מאוד של ההריון, עשויות לשקף במקרים רבים שימוש בסם לפני שהאישה גילתה על דבר ההריון, ולא שימוש מודע בזמן הריון. ואמנם, החוקרים מציינים במפורש במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי כי "לא ניתן היה להבחין בין נשים שהיו מודעות לכך שהן בהריון ובין נשים שלא ידעו". עקבות של מריחואנה מופיעות בשתן עד כחודש לאחר השימוש האחרון.

משנים את הגישה למריחואנה

עם זאת, ניכר שברחבי ארה"ב כולה חל שינוי בגישה הכללית כלפי הצמח והמגמה הזאת גולשת גם לתחומי ההריון. מריחואנה נמצאה כטיפול יעיל לבחילות, ומחקר שנעשה בעבר הצביע על כך שיש נשים שנעזרו בה בהתמודדות עם בחילות ההריון.

בדיקת שתן. ShutterStock
עקבות מריחואנה יכולות להופיע בשתן גם חודש לאחר השימוש האחרון. בדיקת שתן/ShutterStock

מחקר שפורסם בתחילת השנה גילה שארבעה אחוזים מהנשים ההרות בארה"ב בשנת 2014 דיווחו על שימוש במריחואנה בטווח של חודש אחורה. מדובר בהכפלה ביחס לנתון המקביל מ-2002, שעמד אז על 2 אחוזים. לשם השוואה, שיעור הנשים ההרות בארה"ב שדיווחו שצרכו אלכוהול בטווח של חודש אחורה עמד על עשרה אחוזים בערך (על פי נתוני ה-CDC).

המחסור במידע חד משמעי אודות הנזקים שעלולים להיגרם בעקבות שימוש במריחואנה בזמן ההריון הוביל את האיגוד האמריקאי לגניקולוגיה ומיילדות לנסח המלצה אחת תמציתית וברורה לנשים הרות בנוגע לצריכת הסם: אל תעשו את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully