וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה האף שלנו דולף כשקר בחוץ?

28.12.2017 / 7:06

יצאתם החוצה לקור ולאחר כמה דקות התחלתם לפשפש בכיסי המעיל בחיפוש אחר חתיכת טישו משומשת? כנראה שגם אתם כמו רוב האנשים סובלים מאף דולף במזג אוויר קר. למה זה קורה? יש לנו תשובות

שיטה לשחרור אף סתום בתוך שניות/בימוי והגשה: ליאור נאור עריכה: אביב אירגז

בווידאו: אף סתום? הטריק הזה יעזור לכם לפתוח אותו

מכירים את זה שכשאתם מסתובבים בחוץ ביום קר אחרי כמה דקות אתם מרגישים שהאף שלכם רטוב או מטפטף נזלת? יאק. זו לא תחושה נעימה במיוחד, והיא קיימת אצל המון אנשים. למעשה בין מחצית ל-90 אחוזים מהאוכלוסייה סובלת ממנה. ולא, אין לזה שום קשר לצינון. קוראים לזה cold-induced rhinitis או חוטם הגולש, ולאנשים שסובלים מאסתמה, אקזמה או אלרגיות יש סיכוי לחוות את זה לעתים תכופות יותר.

אחד התפקידים החשובים של האף שלכם הוא לחמם ולהרטיב את האוויר שאתם נושמים, כך שכשיגיע לריאות הוא לא יגרה את התאים שלהן. כשאתם נמצאים למשל במקומות קרים במיוחד שבהן הטמפרטורות צונחות מתחת לאפס, חומו של האוויר שמצוי באחורי האף שלכם עומד על 26 מעלות ועשוי אף להגיע ל-30 מעלות. רמת הלחות באחורי האף מזכירה את תל אביב באוגוסט ועומדת כמעט תמיד על 100 אחוזים, ללא קשר לטמפרטורה של האוויר שאנו נושמים.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: מה זה בכלל נזלת, ומתי היא מסוכנת?
מה צבע הנזלת אומר על הבריאות שלכם?
מתי ידיים קרות הופכות לבעיה רפואית?

אישה צעירה מקנחת את האף בטישו על רקע מושלג. ShutterStock
האוויר הקר והיבש חייב להתחמם לפני שהוא נכנס לריאות/ShutterStock

אם כן, באופן כללי ניתן לקבוע שהאף שלנו ממלא את ייעודו בצורה יעילה למדי. ואיך הוא עושה את זה? אוויר קר ויבש מגרה את העצבים בתוך האף ואלה שולחים מסר למוח, שבתגובה מגביר את זרימת הדם לאף וכלי הדם המורחבים הללו מחממים את האוויר שחולף מעליהם. הדבר הבא שקורה הוא שהאף מתחיל לייצר יותר הפרשות באמצעות בלוטות הליחה, על מנת לייצר את הלחות שדרושה כדי 'להרטיב' את האוויר שנכנס.

האוויר הקר והיבש שנשמתם מעיר גם את תאים של מערכת החיסון המכונים תאי פיטום, שנמצאים בתוך האף. והתאים הללו מעודדים את ייצורם של נוזלים נוספים שילחחו את האוויר. על פי ההערכות ביצוע הפעולות הללו עשוי לגרום לאובדן של 300-400 מיליליטרים של נוזלים מדי יום, דרך האף.

חימום ואובדן נוזלים קשורים זה בזה: חימום האוויר בתוך מערות האף, גורם לדפנות הפנימיות של האף להפוך קרות יותר מטמפרטורת הליבה של הגוף. באותו זמן, נוזלים מתאדים כדי להעלות את הלחות באוויר. התאדות, שדורשת כמויות יחסית גדולות של חום, לוקחת חום מהאף ומקררת אותו.

אישה מצביעה על האף שלה. ShutterStock
העודפים מטפטפים החוצה/ShutterStock

בתגובה, זרימת הדם לאף מתגברת עוד יותר, וחימום האוויר שנשאף פנימה מקבל עדיפות על פני שמירה על חומו של האף עצמו (התגובה השגרתית של הגוף לקור היא הסטת זרם הדם מכלי הדם הקרובים לפני השטח של העור ואל כלי הדם העמוקים יותר, כדי לצמצם את בריחת החום דרך העור). כך שמדובר במלאכת איזון עדינה ביותר. וכאשר נוצר מצב של פיצוי יתר והאף מייצר יותר לחות ממה שנחוץ כדי להרטיב את האוויר היבש והקר ששאפתם, העודפים פשוט יטפטפו החוצה מהנחיריים שלכם.

הטיפול בבעיה די פשוט והוא כולל מרשם לטישו, או במילים אחרות: זבש"כם, תתמודדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully