וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוחלת החיים של ילדים שהחלימו מסרטן נמוכה ב-30 אחוזים

27.12.2017 / 11:55

מי שניצחו את הסרטן בילדותם וקיוו להשאיר את התלאות הבריאותיות והנפשיות מאחור, עלולים לגלות שלמחלה ולטיפולים הקשים יש גם מחירים מאוחרים בדמות תופעות לוואי ותוחלת חיים קצרה יותר

ילדה חולת סרטן שאיבדה את שיערה בעקבות כימותרפיה. ShutterStock
הזדקנות מואצת ומוות מוקדם. ילדה ששערה נשר בעקבות כימותרפיה/ShutterStock

ילדים שהחלימו מסרטן מזדקנים מהר יותר ונמצאים בסבירות גבוהה למות מוקדם יותר בהשוואה למי שלא חלו במחלה – כך קובע מחקר חדש שנערך במאיו קליניק במינסוטה, ארה"ב. ממצא נוסף שעלה במחקר הוא שלמי שהחלימו מסרטן בילדותם יש סיכוי גדול פי 3 עד 6 לחלות שוב בהמשך חייהם.

החוקרים העריכו עוד כי מספרם של הילדים שיחלימו מסרטן צפוי לעלות בשנים הקרובות, עקב שיפור וייעול שיטות האבחון והטיפול במחלה. עם זאת, ניצולי המחלה נמצאים בסבירות גבוהה יותר ללקות בשלל מצבים רפואיים בעלי השפעות ארוכות טווח בגילאים צעירים יותר מאשר כלל האוכלוסייה, דבר שמקצר את תוחלת החיים הממוצעת הצפויה שלהם ב-30 אחוזים.

עוד בנושא:
חולי סרטן שפונים להומאופתיה בסיכון מוגבר פי 2.5 למות
אחד מכל 5 חולי סרטן, חולה בפעם השנייה
למה יותר צעירים שלא מעשנים חולים בסרטן ריאות?

אינפוזיה על רק ילד חולה על הידיים של אמו. ShutterStock
טיפולי הסרטן הקשים מדלדלים את הרזרבות הפיזיולוגיות/ShutterStock

למי שחלו בילדותם בסרטן והחלימו ממנו יש סבירות גבוהה יותר לפתח מגוון מחלות וסיבוכים, בהן: הפרעות הורמונליות, בעיות לב, צפיפות עצם נמוכה, הצטלקויות בריאות וסרטנים משניים – כך גילו החוקרים.

הבעיות הקשורות בצפיפות העצם ובעמידות העצמות והפרקים מופיעות אצל המחלימים מסרטן בילדות בגילאים מוקדמים יותר ביחס לשאר האוכלוסייה. זאת, בשל הנזק שנגרם לרקמות בריאות בגוף כתוצאה מטיפולי כימותרפיה והקרנות.

הסרטן עצמו כמו גם הטיפולים הקשים נגדו מדלדלים את הרזרבות הפיזיולוגיות של הגוף, שהן המקור ליכולת ההתאוששות של מערכות הגוף השונות בתגובה ללחצים ביולוגיים שמופעלים עליהן, הסבירו החוקרים.

חוקרי המאיו קליניק בחנו מאגרי מידע פומביים וראיות מדעיות של תהליכי הזדקנות בתא, שנגרמו בעקבות השפעתם של טיפולי סרטן, וגילו טווח רחב של תופעות לוואי וסיבוכים מאוחרים. ממצאים אחרים הצביעו על כך שתוחלת החיים הצפויה של מי שהחלימו מסרטן בילדותם נמוכה בשלושים אחוזים מזו של כלל האוכלוסייה.

עוד באותו נושא

דו"ח: מקרי הסרטן עלו ב-40 אחוזים בקרב ילדים ובני נוער

לכתבה המלאה
יד של מבוגר מחזיקה יד של ילד חולה עם אינפוזיה. ShutterStock
מעקב ארוך טווח שיגשר על תופעות הלוואי המאוחרות של המחלה והטיפולים/ShutterStock

עצמותיהם של מי שעברו השתלת מח עצם במסגרת טיפולי הסרטן שלהם (והחלימו ממנו) היו שבירות וחלשות פי 8 ביחס לעצמותיהם של אחיהם שלא חלו בסרטן. ואילו טיפולי קרינה נמצאו קשורים לדמנציה, אובדן זיכרון, וסרטנים משניים שפוגעים במח העצמות ובדם. טיפול ארוך טווח בסטרואידים נמצא קשור לסיכון גבוה יותר לקטרקט, אוסטאופורוזיס, נזק עצבי וזיהומים.

ד"ר שארוק האשמי, שהוביל את המחקר, אמר כי "אף על פי שהזדקנות מוקדמת היא אופציה טובה יותר ממוות מוקדם, הבנה טובה יותר של המנגנונים מאחורי התהליכים הללו תאפשר לנו לשפר את המצב הקיים. אנחנו מאמינים שמי שהחלים מסרטן צריך לקבל טיפול ומעקב ארוך טווח כדי לגשר ולטפל בתופעות הלוואי המאוחרות של המחלה והטיפולים שקיבל נגדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully