וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצו להיבדק: זה הסרטן היחיד שניתן למנוע כמעט באופן מלא

24.12.2017 / 9:47

סרטן המעי הגס הפך לסרטן השלישי הכי נפוץ בישראל, וחבל - שכן מדובר במחלה שאפשר למנוע על ידי בדיקה אחת. כל מה שאתם חייבים לדעת על הסרטן, על הבדיקה ועל מרוץ התחתונים שיעזור לכם לא לשכוח

קמפיין על חשיבות הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס/צו מניעה

בסרטון: הצוואה של דוד רון שמת לאחר מאבק בסרטן המעי הגס - לכו להיבדק

סרטן המעי הגס הולך ונהיה נפוץ יותר, למרות שמדובר בסרטן היחיד שאפשר באמת למנוע. לפי נתונים שפרסמה לפני כשבועיים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, סרטן המעי הגס הוא השלישי בשכיחותו (10.5 אחוזים) בישראל. מדי חודש מאובחנים במחלה 300 חולים חדשים בישראל, ומדי שנה מתים בארץ פי ארבעה יותר אנשים מסרטן המעי הגס מאשר בתאונות דרכים.

הנתונים האלה מטרידים במיוחד לאור העובדה שמדובר בסרטן שניתן למניעה כמעט באופן מלא, אם מבצעים בדיקת קולונוסקופיה בזמן. עם זאת, אין כיום הוראה ברורה מצד משרד הבריאות לבני 50 ומעלה לבצע קולונוסקופיה, בניגוד להנחיות איגוד רופאי הגסטרו הממליץ על קולונוסקופיה כבדיקת סקר.

עוד בנושא:
דו"ח מטריד: עלייה במקרי סרטן המעי הגס בקרב צעירים
"הרוצח השקט" לא הורג רק גברים
גילוי מוקדם: מה הסימנים המקדימים לסרטן המעי הגס?

לא רק גברים, לא רק מבוגרים

סרטן המעי הגס היא מחלה שבה מתפתחים גידולים סרטניים מהמעי הגס ועד החלחולת (רקטום). ל-1 מכל 3 מבוגרים בגילאי 50 ומעלה יש גידולים שפירים (פוליפים) במעי הגס. מדובר בגידולים לא סרטניים הגדלים באיטיות, בקצב של 1 מ"מ לשנה, ומתוכם הגדולים יותר עלולים להפוך לסרטניים. הבעיה העיקרית בסרטן זה היא שהגידולים השפירים לא שולחים אותות אזהרה לגוף, לכן חשובה המודעות לקיומם והסרתם לצמיתות מבעוד מועד.

עוד באותו נושא

מביך אבל הכרחי: למה חשוב לדבר על דם בצואה?

לכתבה המלאה
סרטן המעי הגס הסרת פוליפ. ShutterStock
הסרת הפוליפים במעי הגס מונעת את המחלה/ShutterStock

למרות שרבים מאמינים כי מדובר במחלה התוקפת בעיקר גברים, כיום יודעים יותר מתמיד כי כל מי שיש לו מעי, אישה או גבר, אשכנזי ומזרחי, ערבי ויהודי - יכול לחלות במחלה. מקובל גם לחשוב כי מדובר בסרטן התוקף בני 50 ומעלה, אך מחקרים מוכיחים כי גם אנשים בני 40 ומטה עלולים לסבול מהמחלה.

אם כאבי הבטן לא עוברים – לכו להיבדק

ישנם מספר תסמינים שיכולים להופיע עם התפתחות המחלה שכדאי לשים לב אליהם: כאבי בטן ונפיחות, שינויים ביציאות, ירידה במשקל, עייפות, חולשה ואנמיה. "לכל אדם יכולים להיות כאבי בטן, או שינויים בהרגלי היציאה וחולשה. לרוב אלו חולפים. אך אם התסמינים השונים אינם עוברים תוך ימים בודדים, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה ולשלול את הסיכוי לסרטן המעי הגס", כך לדברי שלמה לבקוביץ, יו"ר האגודה "צו מניעה".

חשוב לדעת כי ישנם גורמי סיכון ידועים לסרטן המעי הגס. העדר פעילות גופנית, עודף משקל, עישון, תפריט עשיר בשומן, בשר מעובד ואלכוהול - כל אלה מעלים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. כדי להפחית את הסיכון יש לדאוג לתזונה מאוזנת עתירה בסיבים תזונתיים, ולשלב פעילות ספורטיבית. דווקא יין אדום ושוקולד (במתינות) מסייעים להפחתת הסיכון.

קולונסקופיה. ShutterStock
בדיקה מצילת חיים. קולונסקופיה/ShutterStock

כמו כן, אנשים שחולים במחלות אחרות, כמו סוכרת, או סבלו בעבר ממחלות מעי דלקתיות או עברו הקרנות, הם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות במחלה. כמו כן, המחלה עלולה לעבור בתורשה ולכן מי שקרוב משפחתו מדרגה ראשונה חלה במחלה, נמצא בסיכון מוגבר ומומלץ לבצע קולונסקופיה בגיל 40 ולהקפיד על מעקב תקופתי.

4 דברים שאתם חייבים לדעת על קולונוסקופיה

1. הבדיקה אמנם לא נמצאת בסל התרופות, אך כל מי שעבר את גיל 50 יכול לדרוש מרופא המשפחה הפניה לבדיקת קולונוסקופיה, במימון קופת החולים.

2. על פי סקרים שנערכו, מחצית מהציבור נמנע מלבצע את הבדיקה בשל אי נעימות מתהליך הניקוי וההכנה לפני, וחשש מהבדיקה החודרנית. יחד עם זאת, 90 אחוזים מאלו שנבדקו ציינו כי הבדיקה הייתה קלה מכפי שציפו.

3. הבדיקה נעשית תחת טשטוש ללא כאב כמעט, והיא מאפשרת הסתכלות ישירה אל תוך חלל המעי הגס באמצעות מצלמה מיקרוסקופית המוחדרת דרך פי הטבעת ומנווטת לאורך המעי הגס.

4. באמצעות קולונוסקופיה ניתן לבצע פעולות כמו חיפוש פוליפ (גידול), הסרה או צריבה של גידולים שפירים ללא צורך בניתוח, ונטילת ביופסיה לאבחון.

המטרה – הגברת מודעות

עמותת "צו מניעה" שפועלת להגברת המודעות למניעת סרטן המעי הגס תקיים בשבוע הבא (29.12) את "מרוץ התחתונים" - אירוע שנתי שמטרתו להעלות על סדר היום את המודעות לסרטן המעי הגס, ולעודד את הציבור לפעול לגילוי מוקדם והצלת חיים. המרוץ, שיתקיים בספורטק בגני-יהושע תל אביב בבוקר יום שישי 29.12, יכלול מסלול ריצה תחרותי של 10 ק"מ, מסלול נוסף של 5 ק"מ וכן מסלול עממי לכל המשפחה של 2 ק"מ.

מרוץ בתחתונים להעלאת המודעות לגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס. צו מניעה, מערכת וואלה!
רודפים אחרי פוליפ. מרוץ התחתונים הקודם/מערכת וואלה!, צו מניעה
מרוץ בתחתונים להעלאת המודעות לגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס. צו מניעה, מערכת וואלה!
התחתונים הם לא חובה :) ממרוץ התחתונים הקודם/מערכת וואלה!, צו מניעה

למה מרוץ התחתונים? למשתתפים יחולקו תחתונים אותם יוכלו ללבוש (ללא הכרח) מעל הבגדים, כדי לסמל את הרתיעה והבושה שיש לרבים בכל הנוגע לביצוע בדיקת קולונוסקופיה.

לפרטים נוספים והרשמה: http://tachtonim.zav-menia.org/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully