וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנסג'נדר, עובר ומבוסס מדעית: המילים שטראמפ לא מרשה להגיד

17.12.2017 / 9:41

דונלד טראמפ לא מסתפק ברמיסת פועלו של אובמה בתחום ביטוח הבריאות לאזרחי ארה"ב, ומרחיב את מדיניותו השמרנית לתחומים שאף נשיא בעבר עוד לא נקט בה: רשימה שחורה של ביטויים אסורים לשימוש על ידי גופי הבריאות הלאומיים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנאום ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
אל תגידו טרנסג'נדר. דונלד טראמפ נשיא ארה"ב/רויטרס

ממשל טראמפ החליט לאסור על המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) את השימוש בשבעה מונחים או ביטויים במסמכים רשמיים מטעמו, בהם המילים עובר, טרנסג'נדר ומבוסס מדעית. ה"רשימה השחורה" הזאת הוצגה לאנליסטים של ה-CDC – אחד מגופי המחקר הבולטים והמכובדים ביותר בענייני בריאות הציבור בארה"ב ובעולם בכלל, ביום חמישי האחרון, בפגישה של שעה וחצי עם בכירים במרכז, שמפקחים בין השאר על התקציב שלו.

עוד בנושא:
דוח: רפורמת הבריאות החדשה של טראמפ תותיר 14 מיליון איש ללא ביטוח
טראמפ: "לא נאפשר לטרנסג'נדרים לשרת בצבא בשום צורה שהיא"

הפגנות נגד בחירתו של טראמפ לנשיאות בלאס וגאס ארצות הברית 10 נובמבר 2016. רויטרס
ידעו למה הם יצאו להפגין. צעירים מלאס וגאס נושאים את דגל הגאווה ומוחים על תוצאות הבחירות בנובמבר 2016/רויטרס

להלן הרשימה המלאה של המונחים האסורים לשימוש: עובר (fetus) טרנסג'נדר, פגיע (vulnerable), זכויות/זכויות יתר (entitlement), גיוון (diversity), מבוסס עובדתית (evidence-based) ומבוסס מדעית (science-based). בחלק מהמקרים, ההנחיות כללו גם מונחים חלופיים שבהם יש להשתמש במקום המונח האסור – כך למשל, במקום הביטויים "מבוסס מדעית" או "מבוסס עובדתית" הונחו האנליסטים להשתמש בביטוי הקליט: "ה-CDC מבסס את המלצותיו על מדע, בשילוב סטנדרטים ויעדים קהילתיים", כך מסר לוושינגטון פוסט מקור שנכח בפגישה. ואולם, במקום שאר המונחים המוקצים לא הוצעו חלופות על ידי הממשל.

עוד באותו נושא

מה קרה לתזונה של טראמפ מאז שהחל לכהן כנשיא ארה"ב?

לכתבה המלאה

מידע על להט"בים הוסר מאתרים ממשלתיים

שאלת הטיפול בסוגיות כמו נטיות מיניות, זהות מגדרית והפלות – שזכו לנראות גבוהה יחסית בתקופת ממשל אובמה הליברלי – עולה שוב ושוב במסגרת הסוכנויות הפדרליות השונות מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד. בחלק מהן, כמו למשל המחלקה לשירותי בריאות (HHS), משרד המשפטים, משרד החינוך והרשות לדיור ופיתוח עירוני, חלו שינויים במדיניות ובאופן שבו הן אוספות ומציגות לציבור מידע ממשלתי על אזרחים אמריקאים להט"בים.

כך למשל, בחודש מרץ האחרון ה-HHS בחר להשמיט שאלות לגבי נטייה מינית וזהות מגדרית משני סקרים שמיועדים לאוכלוסיית הקשישים. כמו כן, אותה רשות הסירה מאתר האינטרנט שלה מידע על להט"בים. והמחלקה לילדים ומשפחות הסתירה עמוד מידע שפירט את השירותים הפדרליים שעומדים לרשות להט"בים ומשפחותיהם, ובכללם מידע אודות אפיקי אימוץ ומידע לגבי סיוע למי שנפלו קורבן לסחר בבני אדם ולתעשיית המין.

חוקרי המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC). אי-פי, AP
נהנו באופן מסורתי מתמיכה רחבה על-מפלגתית. חוקרים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן באטלנטה/AP, אי-פי

האיסור על השימוש במונחים ובמילים הללו משקפים על פי ההערכות את מדיניותו של טראמפ הן מבחינה הצהרתית והן מבחינה תקציבית. גורמים שעובדים ב-CDC במשך שנים רבות התקשו להזכר בסיטואציה דומה בעבר שבמסגרתה נאסר עליהם השימוש במילים מסויימות שנחשבות ל'שנויות במחלוקת' במסמכים רשמיים של הארגון. ולדברי מקור שנכח בפגישה שבה הוצגה הרשימה הזאת, התגובות של הנוכחים ביטאו פליאה והפתעה לנוכח ההנחיה.

לדרישה להמנע מהשימוש בחלק מהמילים הללו עשויה להיות משמעות מיידית ואופרטיבית בהצעות התקציב לשנת 2019 שמוגשות בימים אלה למשרד לתכנון תקציבי, שצפוי לפרסם את תכנית התקציב של ממשל טראמפ ל-2019 בחודש פברואר הקרוב. כך למשל, אחד הארגונים שפועל תחת ה-CDC הוא המרכז הלאומי למניעת איידס, HIV ומחלות מין בקרב טרנסג'נדרים – שעשוי להתקשות לבצע את עבודתו מבלי להשתמש במילה טרנסג'נדר במסמכיו הרשמיים או בבקשות התקציביות שלו. וגם למדענים של ה-CDC שעוסקים במחקר על המומים המולדים שנגרמים עקב הדבקה בנגיף הזיקה צפוי להיות מאתגר לבצע את עבודתם ולפרסם את מסקנותיהם ללא האפשרות להשתמש במילה עובר (fetus).

איך חוקרים מומים מולדים בלי להשתמש במילה עובר?

על פי הדיווחים, אליסון קלי, בכירה ב-CDC, היתה זו שהציגה לאנליסטים של המרכז את ההנחיות החדשות שהגיעו מהבית הלבן. לדבריה, חלק מהצעות התקציב שה-CDC כבר העביר למשרד לניהול תקציבי הוחזרו עם הנחיה לבצע בהם תיקוני ניסוח, כאשר המילים ש'סומנו' בהן בדגל אדום היו "פגיע", "זכויות" ו"גיוון". שאר המילים שברשימה הועברו לבכירי הארגון בעל פה.

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הוא גוף גדול בעל תקציב של כשבעה מיליארד דולר בשנה והוא מעסיק תחתיו כ-12,000 עובדים, רבים מהם מדענים ואנליסטים שעוסקים בסוגיות בריאות מגוונות ונרחבות, החל מחקר הסרטן וטיפול ומניעה של מחלות לב ועד למניעת מגפות והתפרצויות של מחלות מדבקות, והוא נהנה לאורך השנים מתמיכה והערכה שהתעלו על שיוך מפלגתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully