וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המספרים מדאיגים: כמות הסידן שהילדים חייבים לעומת מה שהם צורכים

1.2.2018 / 8:05

אתם בטח כבר יודעים שסידן הוא רכיב חשוב בתהליך ההתפתחות של ילדיכם, אבל האם אתם באמת יודעים למה? הנה כל הסיבות שבגללן כדאי לפקוח עין על הצלחת של ילדיכם ולוודא שהם צורכים סידן בכמות הנדרשת

ילדה שותה שוקו. ShutterStock
מה ההשלכות של אי הקפדה על דרישות התזונה הנחוצות לילדים?/ShutterStock

בתחום הבריאות יש כמה הנחיות לשמירה על בריאות הילדים שרוב ההורים מכירים. כולם יודעים שחשוב להפחית בצריכה של חטיפים וממתקים ולהגדיל את צריכת הוויטמינים והמינרליים החיוניים. עם זאת, מעטים ההורים שיודעים בדיוק עד כמה עמוקה ההשפעה של התזונה על בריאות ילדיהם ומהן ההשלכות של אי הקפדה על הדרישות המוכרות האלו.

סידן לדוגמה, הוא אחד המינרלים החשובים ביותר לכן, ההיצמדות להמלצות משרד הבריאות עשויה להשפיע על כל כך הרבה היבטים בבריאות ילדיכם. על פי ההמלצה, ילדים בין הגילאים 4 ל-8 צריכים כ-1,000 מ"ג סידן בכל יום. בעבור מתבגרים עולה הכמות המומלצת ל-1,300 מ"ג ביום. אולם הנתונים מראים תמונת מצב עגומה ומבהילה בתחום הזה. סקר "מצב בריאות ותזונה לאומי" של משרד הבריאות מצא לדוגמה שרק 22.5 אחוזים מהתלמידים בחטיבת הביניים ובתיכון צורכים סידן בהתאם להמלצות.

עוד בנושא:
5 דברים שהילדים שלכם חייבים לאכול כדי להתפתח בריא
איך יודעים שחסר סידן בגוף?

בייגל עם גבינה. ShutterStock
60 אחוזים מצריכת הסידן של הישראלים מגיעה ממוצרי חלב. בייגל עם גבינה צהובה/ShutterStock

למה זה מדאיג? אלו כל ההשפעות האפשריות של מחסור בסידן על ההתפתחות של ילדיכם:

1. פגיעה בגדילה ובחוזק השלד
מחקר קליני שהתקיים בבית החולים אסף הרופא גילה כי מחסור בסידן משפיע לרעה על גדילה ועל בריאות השלד. מהממצאים, שפורסמו ב-2014 בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי צעירים כבני 20 שלא שתו חלב ולא צרכו מוצרי חלב בגלל אלרגיה לחלב לא מממשים את מלוא פוטנציאל הגדילה שלהם. הממצאים הראו כי צעירים אלו היו נמוכים ב-4 ס"מ בממוצע מהוריהם שצרכו מוצרי חלב לאורך החיים. בנוסף, העצמות שלהם היו במצב בריאות ירוד וכמה מהם אף גילו אוסטאופורוזיס למרות גילם המאוד צעיר.

2. ריבוי שברי מאמץ
בצה"ל מנסים למצוא כל העת דרכים חדשות לשפר את האפקטיביות של החיילים ולהימנע מפציעות נפוצות. אחת הפציעות הכי מוכרות בקרב חיילים שמבצעים פעילות פיזיולוגית ממושכת היא שברי מאמץ. במחקר שהובילו מומחים מבית החולים שיבא בתל השומר נמצא שיעור גבוה יותר של שברי מאמץ בקרב חיילים שצרכו פחות מ-700 מ"ג סידן בכל יום. מחקרים נוספים מצאו כי הסידן מסייע לשמור על עצמות חזקות ולהימנע משברים וממחלת האוסטאופורוזיס (דלדול העצם).

עוד באותו נושא

מה נספג מהר ומה לא: 8 המאכלים עתירי הסידן שכדאי לכם לצרוך

לכתבה המלאה
ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
הסידן מסייע בוויסות מחזורי השינה. ילד ישן/ShutterStock

3. הגברת הסיכון להשמנת יתר
יותר ויותר מחקרים מזהירים כי תופעת ההשמנה בקרב ילדים הופכת לבעיה חמורה בכל רחבי העולם, עם השלכות נרחבות על הבריאות בטווח הקצר והארוך. בפברואר 2015 פרסמה ההסתדרות הרפואית בישראל מסמך הנחיות שמסביר כיצד ניתן לצמצם את התופעה המדאיגה. בין ההמלצות הברורות כמו הגברת הצריכה של פירות וירקות, אכילת ארוחת בוקר מסודרת וצמצום השתייה הממותקת, ניתן למצוא גם הנחייה שקוראת להקפיד על תזונה עתירה בסידן. זאת מכיוון שהמינרל החשוב הזה עוזר לווסת את קצב "שריפת" תאי השומן בגוף.

4. פגיעה בשינה
כל הורה רוצה שהילדים שלו יישנו כמו שצריך - בשביל לשמור על הבריאות שלהם וגם קצת בשביל עצמו והשקט הנפשי שלו. זה אולי יפתיע אתכם אבל גם כאן הסידן תורם את חלקו לתקינות של התהליך, בעוד שמחסור בסידן עלול להגביר את הסיכון לאינסומניה (נדודי שינה). במחקר שפורסם בכתב העת Neurology נמצא כי הסידן ממלא תפקיד חשוב בוויסות מחזורי השינה וכי מחסור בו עלול לגרום לשינה לא רציפה ולפגיעה בשנת ה-REM, שלב במחזור שבו השינה היא העמוקה ביותר.

ילדים עושים טביעות ידיים בצבעי גואש. ShutterStock
לא רק לשיניים, הסידן חיוני גם לבריאות הציפורניים/ShutterStock

5. פגיעה בשיניים ובציפורניים
השיניים והציפורניים מאחסנות סידן בתוכן ולכן הסימנים הראשונים למחסור במינרל הזה ככל הנראה יבוא לידי ביטוי קודם כל בפגיעה בהן. בשיניים, עשוי המחסור בסידן להתבטא בגוון צהוב יותר של השן או בריבוי עששת. בקרב ילדים עלול המחסור בסידן להוביל לעיכוב בצמיחת השיניים הקבועות. הציפורניים של אדם שלא צורך מספיק סידן יהיו חלשות ושבריריות.

אז איך נבטיח שילדינו צורכים מספיק סידן?

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו ב-2016, כ-60 אחוזים מצריכת הסידן היומית של תושבי ישראל מגיעה ממוצרי חלב. בארה"ב עומד נתון זה על 72 אחוזים. באופן מפתיע, אחד ממוצרי החלב שמספקים את כמויות הסידן הגבוהות ביותר הוא גבינה צהובה, המכילה כ-700 מ"ג של סידן ב-100 גרם - פי 7 יותר מגבינה לבנה, קוטג' או חלב. לצד אלה, מומלץ להרגיל אותם לאכול מעדני יוגורט, מעדני חלב, שקדים, ברוקולי, קייל ודגים הנאכלים עם העצמות כמו סרדינים.

מערכת וואלה! News בשיתוף עמק תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully