וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפרעה ששליש מהעולם סובל, או יסבול ממנה

18.12.2017 / 11:48

הסטטיסטיקה מראה כי מיליארדי בני אדם חשו או יחושו חרדה ברמה היום יומית של חייהם. איך זה מרגיש ומתי ניתן לזהות שמדובר באמת בהפרעות חרדה ולא במשהו חד פעמי?

Pyromania

בווידיאו: בואו לבדוק אם אתם סובלים מ-OCD?

נניח ש-2.6 מיליארד אנשים היו לוקים בהפרעה כלשהי, לא הייתם מצפים לדעת את שמה או להכיר את התסמינים שלה? המספר הזה מהווה כשליש מבני האדם על כדור הארץ, ולא אנחנו קבענו אותו אלא המכון הלאומי לבריאות בארה"ב – גוף ממשלתי אמין – שקבע כי המספר הזה מייצג אנשים שלוקים בהפרעות חרדה כרגע וכאלה שילקו בהן בשלב מסוים בעתידם, כך מדווח אתר TIME.

נתחיל מהתחלה. מהן הפרעות חרדה? עבור מיליארדי אנשים, ההפרעות הללו יכולות לנוע בין חרדה מתמשכת, הסחת דעת וקיפאון של כל הגוף ועד להתקף פאניקה מלא. המפתח הוא לזהות אם החרדה עולה לרמה של מצב קליני, ואם כן, חשוב לדעת שיש מה לעשות בקשר לזה. אבל גם חשוב לדעת שחרדה, שללא ספק מרגישה רע, היא לא תמיד דבר גרוע.

עוד בנושא:
למה אנשים כל כך אוהבים לפחד?
למה אנשים כל כך אוהבים תיאוריות קונספירציה?

חרדה כללית מפושטת (General anxiety Disorder) היא מצב שבו "נורמלי" להיות חרד במידה - כמו ילד שהתגייס, נסיעה ברכב לאזור עימות, שהות במקום רווי פיגועים וכדומה - אך שהתגובה אליהם אינה מידתית. מדובר על מקרים בהם חרדה שאמורה להיות מתונה מעבירה אדם על דעתו - הוא לחוץ, מוצף חרדה, מתקשה לתפקד, חש תסמינים של התקף חרדה כמו דפיקות לב מואצות, לחץ בחזה, וקוצר נשימה, רעד, ריצות לשירותים, ולכן נמנע מסיטואציות מעוררות חרדה.

איור של אדם דואג. ShutterStock
זה נורמלי לדאוג, השאלה כמה/ShutterStock

הפרעות החרדה המוכרות ביותר כוללות הפרעת חרדה כללית, אגורפוביה, הפרעת חרדה חברתית, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), פוביות ספציפיות והפרעה אובססיבית כפייתית (OCD). אין בדיקת דם או סריקת מוח שיכולים לאבחן באופן ודאי את כל אחת מההפרעות, אבל הנה ארבעה סימנים שעשויים לסמן שיש בעיה:

אתם במצוקה

חרדה היא שאלה של מידתיות. זה בסדר להיות עצבני או חרד לפני מבחן או הרצאה שאתם צריכים לתת, לחשוש מהביקור שלכם אצל רופא השיניים או להיבהל מהכתבות שמתפרסמות במדור הבריאות שלנו, אבל זה דבר אחר לתת לזה להשתלט על החיים שלכם. אם המתח מכלה את היום שלכם והכאב הנפשי הופך בלתי נסבל זה כבר עניין אחר.

במקרים מסוימים, הרגשות הופכים חזקים עד כדי התקף פאניקה, סוג של חרדה מאומצת שפוגעת במהירות ובאופן קשה וכוללת תסמינים כגון סחרחורת, קצב לב מהיר, חשש מאיבוד שליטה ואפילו פחד למות. התקף הפאניקה שאורך כעשר דקות יכול לגרום לסובלים ממנו גם לאחר ששכך לפחד משתק, מחשש שיחזור על עצמו.

אתם בפאניקה מתמדת

החשש הזה שדיברנו עליו בסעיף הקודם יכול לגרום למוח להתקבע על דברים שאינם אמיתיים או לא באמת קורים במציאות. כך למשל אם אתם בטוחים שהבוס שלכם הולך לפטר אתכם כל רגע ושכולם מסתכלים עליכם, יהיה לכם קשה להפטר מהתחושה הזו ובקרוב תעתיקו אותה לכל מצב חברתי שתהיו בו. ללא טיפול, החרדה יכולה להמשך חודשים ואף שנים, בהן אתם יכולים למצוא את עצמכם חוששים מאירוע טראומטי יחיד שקרה לכם בעבר.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם לא תלכו אליה יהיה רע. רופאת שיניים/ShutterStock

אתם נמנעים לעשות דברים רק כי אתם מפחדים

כולנו נמנעים מלעשות דברים שאנחנו חוששים מהם או לא אוהבים אותם (נגיד לאכול חריף או להחליף מצעים), אבל לא מדובר בדברים שבאמת משפיעים לנו על החיים. לעומת זאת, חשש מביקור אצל הרופא ואי הליכה לבדיקות יכולה להפוך לבעיה. כך גם יהיה עם אנשים שסובלים מפוביה מטיסות שלא מצליחים להתגבר עליה ובעקבות זאת לא יכולים לראות מקומות או אנשים אהובים, כמו גם אנשים שחוששים מלדבר בפני קהל א ונמנעים בשל כך להתקדם בתפקידם.

החששות שלכם פוגעים בחיי היום-יום

הפרעת חרדה עלולה להיות כל כך חמורה, עד כי החיים שלכם הופכים מסוכנים ולא נעימים. כך למשל אנשים עם OCD יצטרכו כמה שעות כל בוקר רק כדי לסדר את הבית ולבדוק שהכל מונח במקום. אחרים עם חרדות חברתיות לא ידברו עם אנשים, והפרפקציוניסטים ביניכם לא יוכלו לסיים שום דבר בזמן כי הוא לא מספיק מושלם. המצב נהיה גרוע יותר כאשר התסמינים הרגשיים מובילים לתסמינים פיזיים כמו כאבי ראש, אובדן תיאבון וחוסר שינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully