וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת השינה שעלולה להיות סימן מקדים למחלת הפרקינסון

13.12.2017 / 13:30

גם כשאתם ישנים הגוף שלכם יכול לאותת לכם שמשהו לא בסדר. על פי חוקרים מדנמרק אם אתם סובלים מהפרעת שינה ספציפית זה עלול להיות סימן מקדים למחלה הנוירולוגית

נדודי שינה. ShutterStock
עוד סיבה לנסות לישון טוב. אישה שמה כרית על ראשה/ShutterStock

אם עד עכשיו סבלתם מהפרעות שינה, יש סיכוי שהמחקר הנוכחי ידיר שינה נוספת מהעיניים שלכם. מחקר חדש של חוקרים דנים מצא קשר בין שינה חסרת מנוח לבין מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ודמנציה.

המחקר שנערך באוניברסיטת ארהוס ופורסם בכתב העתLancet Neurology מצא כי אנשים שסובלים מבעיות שינה במהלך שנת החלום, המכונה REM, מפרישים רמות נמוכות יותר של דופמין במוחם. רמות נמוכות אלה עלולות להצית בתורן מחלות כגון פרקינסון.

הפרעה בשלב זה של השינה נקראת הפרעת שינה מסוג RBD - REM Behavior Disorder. הסובלים מ-RBD יכולים לפעמים "לחיות" את החלומות שלהם באופן פיזי ממש על ידי תזוזות ובעיטות. מדובר בפעילות מוטורית חריגה תוך שנת חלום שנגרמת משיתוק זמני של השרירים.

עוד בנושא:
חולת הפרקינסון שרוצה לשבור את קשר השתיקה בקרב החולים הצעירים
האם ניתן לגלות פרקינסון בעזרת חוש הריח?
מחקר מדאיג: הקשר בין מוצרי חלב דלי שומן ומחלת הפרקינסון

בית אבות. ShutterStock
נוירולוגית שפוגעת בעיקר ביכולת התנועה. יד של אישה זקנה/ShutterStock

פרקינסון היא מחלה נוירולוגית שפוגעת בעיקר ביכולת התנועה, מצב שמחריף עם הזמן ויכול להשפיע גם על תפקודי מוח אחרים. במוח יש תאי עצב (נוירונים) שאחראיים על ייצור הדופמין, שמסייע בשליטה על תנועות הגוף. אצל חולי פרקינסון תאי העצב - הנוירונים - עוברים הרס אטי ומאבדים את יכולתם להפריש דופמין. כתוצאה מההרס האטי תסמיני המחלה מופיעים בהדרגה, ונוטים להחמיר עם הזמן, אם כי קצב ההחמרה משתנה מחולה לחולה.

בישראל חיים כיום כ-30 אלף בני אדם החולים במחלת פרקינסון והמחלה אופיינית לגילאי 60 ומעלה וכמעט אין מודעות בציבור לכך שהיא עלולה להופיע בגיל מוקדם יותר. הסטטיסטיקה מראה כי בין 10ל-20 אחוזים מהחולים בישראל הם בני 30 עד 50 ובין אחוז ל-5 אחוזים הם בני עשרים ומטה. להופעת המחלה אין הסבר מוכח מדעית אך בקרב 30 אחוזים מהחולים ממוצא אשכנזי נמצא מתאם גנטי.

עוד באותו נושא

הקרב האחרון: הכל על המחלה שגרמה למותו של מוחמד עלי

לכתבה המלאה

גם חוש הריח משחק תפקיד

מחקר שהתקיים לפני כשלוש שנים באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה העלה גם הוא את האפשרות שניתן לאתר את ניצני מחלת הפרקינסון בשלב מוקדם, רק ששם תלו את זה באמצעות חוש הריח.

לטענת החוקרים הרוב המוחלט של חולי הפרקינסון סובלים מירידה בחוש הריח (היפוסמיה) - אחד התסמינים הראשונים להופעת המחלה. באמצעות שילוב של בדיקת חוש הריח עם הדמיה מוחית המנטרת את פעילות הדופמין במוח אפשר לזהות את הפרקינסון בשלב מוקדם מאוד.

חשוב לציין כי אצל חולים רבים כיום המחלה מתגלה בשלב שבו הנזק במוח כבר גדול מדי, כך שלגילוי מוקדם יש השפעה משמעותית על איכות חייהם של האנשים הלוקים בה.

  • עוד באותו נושא:
  • פרקינסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully