וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר למנוע: שני הגורמים הנסתרים שגורמים לסרטן

6.12.2017 / 6:39

מחקר ענק שנערך באנגליה ביקש לבדוק עד כמה משפיעה ההשמנה הכלל עולמית והתרבות מקרי הסוכרת על שכיחות מחלות סרטן שונות. הממצאים מדאיגים אבל חכו ותקראו מה החוקרים חושבים שיקרה פה עוד פחות משני עשורים

מערכת וואלה!

בווידאו: האם כל מה שסיפרו לנו על סרטן הוא שגוי?

זה אולי לא סוד שהשמנה עלולה גם להוביל להתפתחות סרטן, אבל על כמה מהמקרים היא באמת אחראית? חוקרים מהאימפריאל קולג' באנגליה ערכו מחקר ענק שכלל 175 מדינות ומצאו כי השמנה וסוכרת אחראיות על כשישה אחוזים מכלל מקרי הסרטן. המשמעות של ממצאי המחקר היא שחלק לא קטן ממקרי הסרטן ניתנים למניעה יחסית בקלות.

החוקרים השוו נתונים על 12 סוגי סרטן במדינות שונות משנת 2012, שכללו גם נתוני BMI וסוכרת, עם נתונים משנת 2002, בהנחה שלוקח לסרטן להתפתח לפחות עשר שנים בגוף. הם מצאו כי בשנת 2012, סוכרת ו-BMI מעל 25 (הנחשב למשקל עודף) היו אחראים על כ-5.6 אחוזים שהם 792,600 מקרי סרטן חדשים שדווחו ברחבי העולם. בין סוגי הסרטן שהושפעו בעיקר משני הגורמים הללו ניתן למצוא את סרטן המעי הגס, כיס המרה, הכבד והלבלב. השמנת יתר וסוכרת לא היו הגורם היחיד לסוגי סרטן אלה, אבל הם מילאו תפקיד קריטי.

עוד בנושא:
מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?

בדיקת סוכרת. ShutterStock
מה הקשר לסרטן? בדיקת סוכרת/ShutterStock

"אנחנו יודעים היום הרבה מאוד על הגורמים להשמנת יתר ולסוכרת, אבל מה בהשמנת יתר או בסוכרת גורם לסרטן הוא פחות ברור", אמר עורך המחקר הראשי, ג'ונתן פירסון-שטוטארד, מהאימפריאל קולג' בלונדון. יתכן כי חשיפה לרמות גבוהות של אינסולין או התנגדות לאינסולין עשויות להיות חלק מהגורמים הללו.

בעוד פחות מעשור המספרים יאמירו

בנוסף, המחקר שהתפרסם בכתב העת Lancet Diabetes and Endocrinology מצא כי קיים שוני מהותי במקרי הסרטן שנקשרו בהשמנה ובאלה שנקשרו בסוכר. כך למשל, B.M.I גבוה נמצא קשור בפי שניים מקרים של סרטן המעי הגס בהשוואה לסוכרת, וכמעט פי שלושה מקרים של סרטן השד וסרטן הרחם. סוכרת לא הייתה קשורה כלל לסרטן כליות, בעוד B.M.I גבוה נקשר לכ-20 אחוזים ממקרי סרטן הכליות.

BMI גבוה וסוכרת יחד היוו 38.4 אחוזים מסרטן רירית הרחם אך רק 8.9 אחוזים מסרטן השד. בגברים, שני התנאים ביחד מהווים 23.3 אחוזים מסרטן הכבד, אך רק 8.6 אחוזים ממקרי סרטן המעי הגס. גם לאזור הייתה השפעה. כ-16 אחוזים ממקרי הסרטן מיוחסים ל-BMI גבוה במדינות המערביות בעלות הכנסה גבוהה. אבל רק כ-5 אחוזים ממקרי הסרטן באסיה נקשרו ל-B.M.I גבוה.

מקרי הסוכרת והשמנת היתר בעולם המערבי הולכים ומתרבים, והמחקר הנוכחי מראה שמקרי הסרטן, במיוחד סרטן כיס המרה והכבד, יעלו גם הם בהתאמה. התחזית השחורה של חוקרים החוקרים מדברת על כך שבשנת 2035, שבע עשרה שנים מהיום, בשל עלייה בהשמנת היתר ובמקרי הסוכרת, עלולה להיות עלייה של 20 אחוזים במקרי הסרטן אצל הגברים וגידול של 30 אחוזים אצל נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully