וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדע בדיוני? כבר לא: הטכנולוגיה שמקפיצה את ניתוחי הלייזר אל העתיד

תוכן ממומן, תוכן ממומן

29.11.2017 / 8:13

ישראל היא מהמובילות בעולם בניתוחי לייזר בזכות שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר, רופאים מנוסים ומכשור מתקדם, שהופכים את הטיפול לבטוח ומדויק יותר. מהם היתרונות עבור המטופלים כתוצאה מכך ואיך באה לידי ביטוי ההתאמה האישית? התשובות בפנים

ניתוח לייזר לעיניים. ShutterStock
בשנים האחרונות המכשור והטכנולוגיה של ניתוחי הלייזר התקדמו לאין ערוך, ורבים כבר לא עושים כמעט שימוש במשקפיים/ShutterStock

בשנת 1980 גילה מדען של IBM שניתן לחתוך בעזרת הלייזר רקמות אורגניות בדיוק גבוה. הגילוי של חיתוך ביולוגי בעזרת לייזר, יחד עם פיתוח מחשבים כדי לשלוט בו, אפשרו ביצוע פעולות וטכניקות שלא היו זמינות בעבר כמו לדוגמה ניתוחי לייזר להסרת משקפיים. מאז התחום התפתח מאוד, ובשנים האחרונות המכשור והטכנולוגיה של ניתוחי הלייזר התקדמו לאין ערוך. ניתוחים אלה בטוחים מאוד ושיעורי ההצלחה שלהם גבוהים, הודות לניסיון של הרופאים ולהתפתחות וההתקדמות בתחום מכשור הלייזר.

"ישראל משתבחת במכשור מתקדם, בטכניקות טובות וברופאים מנוסים", אומר ד"ר שמואל לוינגר, מנתח רפרקצייה, קטרקט וקרנית והמנהל הרפואי של רשת "עיניים", ומתייחס לאופן שבו המכשור המתקדם נותן ביטחון למטופלים ומאפשר לרופאים להגיע לתוצאות מצוינות. "יש לנו רופאים איכותיים עם ניסיון והרופאים בישראל משתמשים יותר ויותר בטכנולוגיה הכי מתקדמת, לכן התוצאות טובות ומספר הניתוחים בישראל רב יותר משמעותית משאר העולם".

המשמעות היא שבעולם ניתוחי הלייזר יש כיום מגוון שיטות ואמצעים, שנותנים מענה למרבית האוכלוסייה המעוניינת להיפטר מהמשקפיים ולחדד את הראייה. ההתקדמות הטכנולוגית מסייעת למטופלים כיום בכך שהניתוחים מדויקים יותר, מהירים יותר, בטוחים יותר וזמן ההחלמה מהם קצר יותר.

כדי להבין מדוע ישראל היא מהמובילות בעולם בתחום, נבדיל קודם בין שיטות לניתוחי לייזר לבין המכשירים המבצעים אותם. השיטות הן הדרך שבה מותאם סוג הניתוח למצב הקרנית של המטופל ואילו הטכנולוגיה היא זו שבאמצעותה מבצעים את הניתוח בפועל.

מכשיר אינטרלס לניתוח לייזר בעיניים. יחצ,
"הרופאים בישראל משתמשים יותר ויותר בטכנולוגיה הכי מתקדמת, לכן התוצאות טובות". מכשיר IntraLase לניתוח לייזר/יחצ

הכול סובב סביב הקרנית

את ניתוחי הלייזר ניתן לבצע בשתי שיטות שונות: ליטוש על פני הקרנית וליטוש בעומק הקרנית. שתי השיטות הפופולריות לתיקון הראייה בלייזר הן שיטת PRK ושיטת האינטרלאסיק.
בשיטה PRK הניתוח הוא חיצוני כשהליטוש הוא על גבי הקרנית. ניתוח PRK יעיל לרוב למטופלים בעלי קרניות דקות יחסית או קרניות לא סימטריות והוא מתבצע בהרדמה מקומית בעזרת טיפות עיניים. הניתוח בכל עין אורך בממוצע כעשר דקות וזמן ההחלמה נמשך מספר ימים ויכול להיות מלווה בכאבים.

לניתוח אינטראלאסיק שני שלבים: פתיחת חלון טיפולי בקרנית בעזרת קרן לייזר ממוחשבת, בעלת רמות דיוק ובטיחות גבוהות במיוחד ולאחר מכן ליטוש פני קרנית העין בעזרת מכשיר "אקסיימר" לייזר. זמן ההחלמה הוא מספר שעות , ומלווה באי נוחות בעיניים.

ניתוח בשיטת מונוויז'ן מתאים לבני 40 פלוס הסובלים גם מקוצר ראייה וגם מרוחק ראייה. העיקרון שלה מתבסס על יכולת המוח לבצע דיכוי של גירוי הראייה מהעין שלא נמצאת בפוקוס מרבי. לאחר בדיקת התאמה וקביעה איזו עין של המטופל היא הדומיננטית, מבצעים ניתוח להסרת משקפיים במסגרתו מתקנים את העין הדומיננטית לרחוק ואת העין השנייה מתקנים לראייה לקרוב, כאשר המוח יודע לבצע את התיקון המתאים. שיטה זו מאפשרת חופש ממשקפיים ברוב שעות היום וברוב המטלות.

מכשיר ניתוחי עיניים בלייזר מסוג Amaris 1050RS של חברת Schwind הגרמנית. אתר יצרן
מכשיר ניתוחי עיניים בלייזר מסוג Amaris 1050RS של חברת Schwind הגרמנית/אתר יצרן

הטכנולוגיה המתקדמת וה"רולס רויס" של מכשירי הלייזר

עולם הרפואה בכלל ורפואת העיניים בפרט מתפתחים כל הזמן, וכך גם הטכנולוגיות השונות. דוגמה לכך היא הוייב פרונט - טכנולוגיה שסורקת את נתוני הקרנית בשלב בדיקת ההתאמה, מעבירה אותם למחשב המפעיל את קרן הלייזר והפעולה על גבי הקרנית מתבצעת בהתאמה מלאה לנתונים האישיים של המטופל, כך שהניתוח מדויק ביותר.

המכשירים כיום מסוגלים למדוד את עובי הקרנית בכל רגע נתון של התהליך, ובכך הטכנולוגיה באה לעזרת המנתחים והמנותחים, משום שהניתוח הופך בטוח יותר. "אנחנו יודעים שאנחנו לא רוצים לדקק את הקרנית מתחת לעובי מסוים אחרת היא לא תהיה יציבה", מסביר ד"ר לוינגר, "כך שבכל רגע נתון אנחנו הרופאים יודעים מהו עובי הקרנית ואז אפשר לשמור על חוזקה".

מכשיר האקסיימר לדוגמה משמש לליטוש הקרנית וכולל תוכנת Wave Front אשר ביכולתה לשכלל ברמות דיוק ובטיחות הטובות ביותר את נתוני העיניים, ולבצע מספר בדיקות לפני ובמהלך הניתוח. המכשיר מאפשר לרופא המנתח לעקוב ולשלוט במידת ליטוש הקרנית בצורה המדויקת ביותר.
ברשות רשת "עיניים" מכשיר הלייזר המהיר ביותר בעולם לשלב ליטוש הקרנית בניתוחי לייזר להסרת משקפיים, ה-Amaris 1050RS של חברת Schwind הגרמנית. "ה-Amaris 1050RS הוא הרולס רויס של מכשירי הלייזר בעולם", אומר ד"ר לוינגר. "הוא עוקב אחרי תנועת העין בשבעה ממדים במקום בארבעה כמו במכשירים אחרים ואין עוד מכשיר כזה. הוא מלטש לפי צורת הקרנית והטופוגרפיה שלה כך שקרניות מעוותות מטופלות בצורה אופטימלית. אם למישהו יש קרנית לא סדירה או שעבר טיפול ונוצר אזור לא סימטרי, אז המכשיר מסוגל ללטש ולתקן את האזורים הקמורים והשקועים ובכך הופך את הקרנית ליותר הומוגנית, וזאת בניגוד למכשירים אחרים".

יתרון נוסף של מכשיר זה הוא בשיטת הטיפול (PRK) SURFACE בה מכשיר הלייזר מסיר את שכבת האפיתל בשילוב עם שיוף של רקמת הקרנית עצמה ללא מגע יד אדם. טיפול זה נקרא TRANSEPITHELIAL. הטיפול נמשך 30 שניות. שיטה זו מקצרת את משך ההחלמה משלושה - ארבעה ימים ליומיים בלבד, זאת משום שהוא מדויק יותר ומסיר שטח קטן יותר מהקרנית לעומת מכשירים אחרים, כך שפחות חשיפה מובילה לפחות כאבים ופחות תופעות לוואי".

תוכן ממומן, תוכן ממומן
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully