וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה הנזקים שהמוצץ גורם לשיניים של הילד שלכם

ד"ר אדר בן עמי, מאמר אורח

23.11.2017 / 7:37

מציצת אצבע או מוצץ עלולה לדחוף את שיני הילד כלפי חוץ ולגרום להפרעת סגר. כיצד יודעים אם הנזק כבר נגרם? מתי נכון לגמול את הילד מהמוצץ? והאם נכון שהשימוש במוצץ בלילה מזיק פחות? מומחה עונה

ילדה עם מוצץ. ShutterStock
עלול ליצור הפרעת סגר. פעוטה עם מוצץ/ShutterStock

הורים לילדים שמשתמשים במוצץ או אצבע מודאגים מההשלכות של ההרגל על צמיחת השיניים של ילדם, ורוצים לדעת באיזה גיל צריך לגמול את הילד מהמנהג הזה כדי למנוע נזק. ככלל, מומלץ תמיד לקחת את הילד לבדיקה על ידי מומחה ברפואת שיניים לילדים על מנת להתייעץ. אבל הנה כמה שאלות נפוצות לגבי האופן שבו משפיע המוצץ על שיני הילדים, הנזקים הפוטנציאליים והאפשרויות למנוע אותם:

עוד בנושא:
אצבע בפה: איך גומלים את הילד ממציצת אצבע?
ממטרים פזורים: כך תגמלו את הילד מחיתולים בחורף
פה גדול: כך תצחצחו שיניים נכון לילדים בגיל הרך

מה בדיוק ההשפעה של מציצת מוצץ או אצבע על השיניים? הרגל אוראלי של מציצת מוצץ או אצבע עלול להביא לתזוזת שיניים ועל ידי כך לגרום להפרעת סגר. הפרעת סגר היא מצב בו השיניים אינן ממוקמות נכון ביחס לשיניים אחרות. הפרעת סגר יכולה להביא לפגיעה אסתטית ואף לפגיעה תפקודית של מערכת הלעיסה, אם מיקום השיניים אינו מתאים ביחס לשיניים בלסת הנגדית. השיניים הקדמיות העליונות יכולות לעבור הטיה ולבלוט באופן משמעותי. כאשר השיניים הקדמיות בולטות כתוצאה מדחיפתן על ידי המוצץ או האצבע, הן מועדות יותר לפגיעה בעת נפילה או חבלת פנים.

חשוב לדעת גם שפגיעה בשיניים חלביות יכולה להשפיע על השיניים הקבועות. ופגיעה ישירה בשיניים הקבועות הקדמיות עלולה לגרום לנזק לכל החיים. במקרים נדירים הרגל אוראלי יכול להביא אף לעיוות לסתי עד כדי אי סימטריה בפנים.

ילד ישן במיטה עם מוצץ. ShutterStock
לא פחות מזיק בלילה. ילד ישן עם מוצץ/ShutterStock

האם שימוש במוצץ בלילה פחות מזיק משימוש ביום?
מציצה בלילה לא מזיקה פחות. לעתים היא יכולה להזיק אפילו יותר ממציצה ביום. ככל שמשך המציצה הוא יותר ארוך יש השפעה יותר משמעותית על מיקום השיניים והלסתות.

האם זה משנה אם מדברים כשהמוצץ בפה?
אם יש שינוי במיקום השיניים ממיקומן האידיאלי אז גם ביטוי של צלילים מסויימים יכול להיות מושפע. כך שהתשובה היא כן, יכולה להיות השפעה.

איך יודעים אם נגרם נזק לשיניים?
חשוב להבין שאין נזק ישיר לשיניים מהמגע עם האצבע או המוצץ. גם אין יותר מקרים של עששת או חורים בשיניים. הנזק לשיניים יכול להיגרם כתוצאה מחבלה אם הן יותר בולטות.

באיזה גיל רצוי להיגמל כדי למנוע נזק?
מחקרים מראים שכאשר נגמלים בסביבות גיל 3-4 שנים אז ברוב המקרים הפרעת הסגר (אם יש כזאת) תסתדר מעצמה. גמילה ממוצץ היא קלה יותר מגמילה מאצבע, מאחר שבניגוד למוצץ את האצבע אי אפשר לזרוק או להעלים. מומלץ להתייעץ עם מומחה ברפואת שיניים לילדים כדי לדעת אם יש הפרעת סגר ומה חומרתה ובעקבות כך להחליט על הגיל המומלץ לגמילה.

עוד באותו נושא

משועבדים לבעיות השינה של הילדים? כך תצאו מעבדות לחירות

לכתבה המלאה
ילד מוצץ אצבע. ShutterStock
הפרידה מהאצבע קשה שבעתיים. ילד מוצץ אצבע/ShutterStock

מה הדרכים המומלצות לגמילה?
הגמילה מההרגל האוראלי איננה קלה. חשוב מאוד שהיא תעשה בהסכמת הילד. אני ממליץ תמיד על פרידה בשלבים. כאשר יש גם אמצעי דרבון במהלך ובסוף תהליך הגמילה. לדוגמה: כאשר המוצץ נשאר רק בבית ואחר כך רק בלילה. הימים הראשונים לאחר גמילה ממוצץ הם קשים ועצובים.

הפרידה מאצבע היא קשה שבעתיים. האצבע מחוברת לגוף. מאחר והסיפוק הוא ממגע בין כרית האצבע לחך, חבישת האצבע או שימוש בכפפות מיוחדות שעוטפות את האצבע יכולות לעזור. במקרים מסויימים, אין מנוס מלהיעזר בפלטה אורתודנטית שחוסמת את המגע בין האצבע לחך. כאן נדרש שיתוף פעולה מקסימלי של הילד. אבל בתוך מספר שבועות רוב הסיכויים שהוא יהיה גמול. כמו בכל התמכרות יש מקרים של חזרה להרגל וחשוב לתמוך בילד באותם רגעים.

הכותב הוא מומחה ברפואת שיניים לילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully