וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנוחת השינה הנפוצה שמגדילה את הסיכון ללידה שקטה

21.11.2017 / 11:25

המחקר המקיף ביותר שנערך עד כה על הקשר שבין תנוחת השינה של האם והסיכון ללדת תינוק מת בסוף ההריון מצא ששינה על הגב מגדילה את הסיכויים ללידה שקטה ביותר מפי שניים ומבקש לחזק את ההמלצה שנשים הרות ישנו על הצד

אישה בהריון ישנה במיטה. ShutterStock
לא מומלץ. אישה בהריון ישנה על גבה/ShutterStock

לידה שקטה (כינוי ללידה שבה היילוד נולד ללא רוח חיים) היא אחד הדברים הנוראיים והעצובים ביותר שיכולים לקרות בהריון. לכן, מחקרים שמנסים לבחון מהם גורמי הסיכון הפוטנציאליים להתרחשות לידות שקטות הם חשובים במיוחד. מחקר בריטי שתוצאותיו מתפרסמות בימים אלה מצא קשר בין תנוחת שינה נפוצה מאוד ובין סיכון מוגבר ללידות שקטות.

המחקר, שנערך במכון למחקר לידות שקטות באוניברסיטת מנצ'סטר, הוא המחקר הגדול והמקיף ביותר שנערך עד כה לבחינת הקשר בין תנוחת השינה של האם במהלך ההריון ובין הסיכויים שההריון יסתיים בלידה שקטה. בעבר נערכו מחקרים קטנים יותר בניו זילנד וגם באוסטרליה, שהצביעו על כך ששינה על הצד במהלך השליש האחרון של ההריון מקטינה את הסיכון ללידה שקטה.

עוד בנושא:
הפרעות בשינה עלולות להשפיע על הסיכון ללידה מוקדמת
על הצד, גב או בטן: איזו תנוחת שינה הכי לא בריאה לכם?
רגע לפני החורף: 7 כללים לשינה בטוחה לתינוקות

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
החוקרים לא יודעים להסביר מדוע יש קשר בין תנוחת השינה לסיכון ללידה שקטה. אישה הרה מחוברת למוניטור/ShutterStock

במחקר הנוכחי גייסו החוקרים מספר גדול יותר של משתתפות ביחס למחקרים האחרים, מה שנותן למסקנותיו ביסוס נוסף. המסקנה שאליה הגיעו החוקרים היא שלשינה על הגב במהלך הטרימסטר השלישי של ההריון יש תרומה להגדלת הסיכון ללידה שקטה.

צוות החוקרים ריאיין 1,024 יולדות מארבע מחלקות יולדות ברחבי בריטניה – 291 מהן חוו לידה שקטה בשלב מאוחר של ההריון, ו-733 מהן ילדו תינוקות בריאים. החוקרים ביקשו לבדוק את ההשערה שיש קשר בין התנוחה שבה נרדמת האישה ההרה ובין הסיכוי שההריון שלה יסתיים בלידת עובר מת. מסקנות המחקר פורסמו בכתב העת הבינלאומי למיילדות וגניקולוגיה.

עוד באותו נושא

מה אפשר לומר לאישה שאיבדה היריון?

לכתבה המלאה

סיכון גדול פי 2.3 ללידה שקטה

נראה שהנתונים שאספו החוקרים מהנשים שהשתתפו במחקר תומכים בהשערה הזאת ומצביעים על כך ששינה על הגב קשורה בסיכון גדול פי 2.3 ללידה שקטה בשלב מאוחר של ההריון. "המחקר שלנו מצביע על כך ש-3.7 אחוזים מהלידות השקטות שהתרחשו לאחר שבוע 28 להריון היו קשורות בשינה על הגב (של האם)", כתבו החוקרים במאמר שפרסמו אודות מחקרם. "בנוסף, מצאנו שהקשר בין שינה על הגב והסיכון ללידה שקטה לא הושפע מגורמים אחרים כמו: כמה זמן לאחר שבוע 28 נמשך ההריון, משקלו של התינוק או משקל האם".

היות שהמחקר הזה הוא מחקר הסתברותי בלבד, הוא לא בחן מהם הגורמים האפשריים לקשר הזה בין תנוחת השינה של האם והסיכוי ללידה שקטה. לכן החוקרים אינם יודעים לומר בשלב זה מדוע יש קשר כזה, אך יש להם מספר השערות.

אישה בהריון ישנה במיטה. ShutterStock
התנוחה שבה אנחנו נרדמים היא החשובה ביותר, כי בה אנחנו מבלים את רוב זמן השינה. אישה בהריון ישנה על הצד/ShutterStock

ייתכן שכאשר אישה ישנה על גבה בשלבים המתקדמים של ההריון, המשקל המצטבר של הרחם והתינוק מפעילים לחץ על כלי הדם שמספקים חמצן לעובר. באופן כללי, שינה על הגב עלולה לגרום ליותר בעיות נשימה.

אף על פי שהם אינם מסוגלים להסביר את המנגנון המדוייק שגורם לכך ששינה על הגב מגדילה את הסיכון ללידה שקטה, החוקרים סבורים שהנתונים שבידיהם מספיקים כדי להוציא המלצה לנשים בהריון לישון על הצד. מה גם שמדובר פה בתרחיש שאין אפשרות פרקטית או אתית לבחון אותו באמצעות ניסויים קליניים.

לצד זאת, מבקשים החוקרים להדגיש שהם לא מעוניינים לזרוע בהלה בקרב נשים בהריון או בכלל. "הדבר האחרון שאני רוצה זה שנשים בהריון ימצאו את עצמן על הגב כשהן מתעוררות ויחשבו לעצמן 'הו לא! עשיתי משהו נוראי לתינוק שלי', אמר ד"ר אלכסנדר היזל, רופא מיילד ומי שהוביל את המחקר הזה, בראיון ל-BBC. לדבריו, תנוחת השינה שבה אנחנו מבלים את פרק הזמן הממושך ביותר בשינה היא התנוחה שבה אנחנו נרדמים ולכן זו התנוחה שחשוב ביותר לשים אליה לב. "אין בכוחכן לעשות משהו בנוגע לתנוחה שבה אתן מתעוררות. אבל אתן בהחלט יכולות לשלוט בתנוחה בה אתן נרדמות", אמר.

תינוק אוחז באצבע של אמא. ShutterStock
חוויה ממוטטת בעלת השלכות ארוכות טווח. לידה שקטה/ShutterStock

"לידה שקטה היא חוויה ממוטטת בעלת השלכות ארוכות טווח על ההורים האבלים. ההורים כמהים לדעת מדוע איבדו את התינוק שלהם, האם זה עלול לקרות להם שוב אם ינסו להביא ילד נוסף לעולם ומה הם יכולים לעשות כדי להמנע מכך", אמר ד"ר היזל. "אנחנו מאמינים שזיהוי והמנעות מגורמי סיכון שקשורים בצורה זו או אחרת ללידה שקטה יפחיתו את מספר הלידות השקטות".

המלצות החוקרים להפחתת הסיכון ללידה שקטה:

- הניחי כריות מאחורי הגב, שיעזרו לך לישון על הצד וימנעו ממך להתהפך על הגב

- אם את מתעוררת מסיבה כלשהי באמצע הלילה, שימי לב לתנוחה בה את נמצאת וחזרי לישון כשאת על צדך

- הקפידי לישון על הצד גם בתנומות קצרות יותר, במהלך היום למשל

בעקבות המסקנות של המחקר הזה, המרכז לחקר לידות שקטות במנצ'סטר השיק קמפיין להעלאת המודעות של נשים הרות ליתרונות השינה על הצד, במסגרתו גם נוצר הסרטון הזה עם ההמלצות כיצד יש לעשות זאת נכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully