וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יקרה אם כולם יהפכו לטבעונים?

21.11.2017 / 13:57

המחקרים בשנים האחרונות מהללים את התזונה הטבעונית וממליצים עליה לכלל האוכלוסייה בכל גיל. אז איך קרה שחוקרים אמריקאים הגיעו למסקנה שאם כל האמריקאים יהיו טבעונים זה יפגע בבריאות הציבור?

בישול צמחוני. ShutterStock
לא חייבים בשר? תזונה מן הצומח/ShutterStock

אם כולם יעברו לתזונה טבעונית תהיה לכך השלכה שלילית על בריאות הציבור – כך טוען מחקר חדש. על פי המחקר שפורסם על ידי האקדמיה האמריקאית למדעים אם כולם יהפכו לטבעונים, רבים יסבלו ממחסור ברכיבי תזונה שונים.

המטרה המקורית של החוקרים היתה לבחון את השפעתה של תעשיית הבשר על רמות הפליטה של גזי החממה, ובעקבות כך הם ביקשו לברר מה יקרה אם כל אדם בארה"ב יאמץ תזונה טבעונית. הם גילו שאם כל החיות היו נעלמות מעל פני כדור הארץ, כמות המזון שהיתה זמינה לבני אדם היתה גדלה ב-23 אחוזים. זאת, משום שהדגנים שכיום משמשים להזנת חיות משק יוכלו להזין בני אדם.

עוד בנושא:
בשר זה קצח: מקורות מעולים לחלבון מן הצומח
מה קורה לגוף כשמפסיקים לאכול בשר?
שתהיו לנו בריאים: בדיקות הדם שטבעונים צריכים להכיר

פרות באגם. GettyImages
מה יקרה אם במקום לאכול אותן, נאכל את האוכל שלהן? פרות רוחצות באגם/GettyImages

תזונה זו תגרום לעודף ברכיבי תזונה חשובים מסויימים, כמו: פחמימות, נחושת, מגנזיום וציאסטין. במרכיבים אלו יהיה שפע כה גדול, עד שהוא יעלה על צורכי האוכלוסייה. לעומת זאת, החוקרים העריכו שיווצר מחסור ברכיבים אחרים שכיום אנחנו מקבלים בעיקר דרך אכילת מוצרי מזון מן החי, בהן: סידן, ויטמין A, D ו-B12, חומצות שומן מסוגים שונים ועוד. חלק מרכיבי התזונה הללו נקשרו בהפחתת הסיכון למחלות לב, ובתרומתם לתהליך ההתפתחות הקוגניטיבית והתפתחות הראייה בתינוקות ובחדות הראייה במבוגרים.

"בפשטות, ישנן דרישות תזונתיות שלא ניתן לעמוד בהן בהתבסס על תזונה מהצומח בלבד, וזה מתיישב עם העובדה שהתפתחנו להיות אוכלי כל", סיכמה מרי בת' הול משירות המחקר של משרד החקלאות של ארצות הברית שנמנתה עם החוקרים.

עוד באותו נושא

זה רשמי: תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר גם לילדים

לכתבה המלאה

מה שטוב לאחד לא טוב לכולם?

עם זאת, המחקר לא לקח בחשבון תרחיש שבו אנשים נוטלים תוספי תזונה אלא בחן את תרחיש הטבעונות הגורפת המבוססת על צריכה תזונתית מאכילה בלבד. החוקרים מכירים בכך שזה אפשרי לשמור על תזונה טבעונית מאוזנת ובריאה ברמה האינדיבידואלית, אך הם סבורים שיהיה קשה להעתיק את אותם סטנדרטים לקנה מידה רחב.

"עבור האדם הבודד, זה לחלוטין אפשרי לעמוד בדרישות התזונתיות באמצעות הקפדה על תזונה טבעונית מתוכננת ומאוזנת ללא צורך בנטילת תוספים. אבל לנסות להשיג את אותו סטנדרט ברמה הלאומית יהיה מאוד מאתגר", נכתב במחקר. הם ציינו גם כי הם מודעים לכך שרבים מהאמריקאים אינם צורכים מספיק פירות וירקות וכי תזונה צמחונית וטבעונית נמצאה כקשורה ביתרונות בריאותיים רבים במחקרים שונים וכי היא גם בת-קיימא.

זוג שסובל מהשמנת יתר. ShutterStock
לא כולם יקבלו את המגוון התזונתי שלו הם זקוקים/ShutterStock

מסקנתם היתה שאם כל תושבי ארה"ב היו הופכים לטבעונים יהיה צורך לבחון בדקדקנות את תזונתם כדי לוודא שכולם מקבלים את כל הרכיבים התזונתיים שלהם הם זקוקים וכי קרוב לוודאי שלחלק מהאנשים לא תהיה גישה למגוון מספיק רחב של מזונות מן הצומח, דבר שיוביל לתת תזונה בחלק מהמקרים. החוקרים מציעים גם פיתרון אפשרי, בדמות בשר שיופק במעבדה.

המחקר הנוכחי מסתמן יותר כמו תרגיל לוגי ופחות כמו בחינה מדוקדקת של רעיון הטבעונות הגורפת. לא מעט מחקרים בשנים האחרונות תומכים בכך שתזונה צמחונית וטבעונית היא בריאה לכלל האוכלוסייה (מבוגרים, נשים וילדים). בעקבות ריבוי המחקרים הללו, מספר ארגוני תזונה ברחבי העולם ריעננו את המלצותיהם וכיום הם ממליצים על תזונה מן הצומח לכלל האוכלוסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully