וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאכלים שמנים משמינים? מחקרים חדשים ומשמחים

22.11.2017 / 7:42

מי שאוכל שמן, יהיה שמן – לכאורה היקש לוגי ברור מאליו, אלא שאינספור מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים בדיוק על ההיפך: דווקא מי שנמנע מאכילת שומן מסתכן בעלייה במשקל ובסיכון למחלות

טוסט עם אבוקדו. ShutterStock
לא משמין. טוסט עם אבוקדו/ShutterStock

אם אוכלים הרבה שומן משמינים? לכאורה, מדובר במסקנה מתבקשת ולכן לא מפתיע שהיא עמדה בבסיסן של כמעט כל גישות התזונה והדיאטה בעשורים האחרונים. אולם, יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שהלך המחשבה הזה עשוי להיות שגוי ועלולות להיות לכך השלכות מסוכנות.

"יש דבר אחד שאנחנו יודעים על שומנים: צריכת שומן לא מובילה לעלייה במשקל. להיפך, למעשה היא עשויה אף לעזור לנו לרדת כמה קילוגרמים" – כותב ד"ר אהרון קרול, מרצה לרפואת ילדים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אינדיאנה בספרו "התנ"ך של האוכל הרע: איך ולמה כדאי לאכול מזון מושחת".

עוד בנושא:
טוב שמן טוב: העדפה לשומנים היא בכלל בגנים שלכם
השומנים ששווה לכם להכניס לתפריט ולפה
מבחן השומן: באיזה מהמאכלים הבאים יש שמנים בריאים?

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
צריכים לעשות קאמבק. מקורות לשומנים בריאים: אבוקדו, דגים ואגוזים/ShutterStock

אבוקדואים חמאתיים, דג סלמון עשיר ומיני אגוזים יכולים וצריכים להיות חלק קבוע מהתזונה שלכם. ואם נפלתם באסכולות הדיאטה של שנות ה-90 שהורו להדיר אותם מהשולחן, המקרר ובעיקר מהפה שלכם, הגיע הזמן להתעדכן ולהחזיר אותם לתפריט.

עיקר הראיות לטובת השומנים התזונתיים מגיעות ממחקרים השוואתיים שהשוו בין אנשים שהתקיימו על תזונה דלה בשומן ועתירת פחמימות ובין אנשים שניזונו מתפריט דל פחמימות ועשיר בשומנים. שוב ושוב הוכיחו המחקרים הללו שאנשים שמגבילים את הצריכה של מאכלים המכילים שומנים לא מרוויחים שום יתרון בירידה במשקל או כל תועלת בריאותית אחרת. לעומתם, דווקא מי שניזונו מתפריט עשיר בשומנים אבל דל בפחמימות מזוקקות (כמו לחם ואורז לבן) נטו לרדת במשקל יותר בקלות וגם נהנו מיתרונות בריאותיים נוספים.

עוד באותו נושא

5 מאכלים בריאים שמכילים יותר שומן מסופגניה

לכתבה המלאה

פחמימות הן האוייב האמיתי

לאנשי מקצוע מתחום הרפואה והתזונה הממצאים האלה אומרים דבר אחד: הרשע האמיתי בסיפור הזה הוא לא השומן, אלא דווקא הפחמימות הריקות שמתפרקות מהר בגוף והופכות לסוכרים.

אנליזה מקיפה שפורסמה בקיץ האחרון בכתב העת הנחשב The Lancet ביצעה השוואה בין יותר מ-135 אלף בני אדם מ-18 מדינות שונות שניזונו מתפריטים דלי שומן או דלי פחמימות. החוקרים מצאו שדיאטות דלות שומן היו בסבירות גבוהה יותר להיות קשורות בכל גורמי המוות, ומצאו קשר בסיכון גבוה יותר ביניהן ובין התקפי לב ומחלות לב. לאנשים שהתקיימו על תפריטים דלי פחמימות (ועשירים יותר בשומן) לעומת זאת, היה סיכוי נמוך במידה משמעותית ללקות בשני המצבים הרפואיים הללו.

שאיבת שומן. ShutterStock
הראיות שתומכות בתזונה דלת שומן הן דלות מאוד בעצמן/ShutterStock

בעקבות ממצאיהם כתבו החוקרים כי: "יש לשקול מחדש את המלצות התזונה ברחבי העולם לאור הממצאים הללו". גם כמה מחקרים נוספים שנערכו לאחרונה ובחנו את ההשפעות של תזונה דלת שומן הגיעו למסקנות דומות. ניסוי בן 8 שנים שכלל קרוב ל-50 אלף נשים הנחה כמחצית מהן לצרוך תזונה דלת שומן, וגילה שתזונה זו לא גרמה לשום הפחתה בסיכון שלהן לחלות בסרטן השד, סרטן המעי הגס ומחלות לב. בנוסף, התזונה הזאת הובילה לירידה קטנה מאוד במשקלן, אם בכלל.

"השורה התחתונה היא שהראיות שתומכות בתזונה דלת שומן הן דלות מאוד בעצמן, בעוד שההוכחות ליתרונות הבריאותיים של תזונה עשירה בשומנים מסויימים הולכות ומצטברות", כותב ד"ר קרול.

הגוף צריך שומן כדי לתפקד

שומן הוא רכיב חיוני לתפקודו התקין של הגוף ויש לו תפקיד מרכזי בקרישת הדם ותנועת השרירים, בין השאר. הוא גם רכיב חיוני לבניית קרומי התא ושכבת המגן שעוטפת את העצבים שלנו. כמו כן, השומן מסייע לספיגת הוויטמינים והמינרלים שאנחנו צורכים באמצעות התזונה.

אנשים שנמנעים או ממעטים באכילת שומנים נוטים לצרוך יותר פחמימות ריקות וסוכרים, שני רכיבים שצריכתם נמצאה במחקרים כבעלת קשר הדוק לעלייה במשקל והשמנת יתר. סקירה שבחנה 50 מחקרים על תזונה ועלייה במשקל הסיקה שככל שאנשים צרכו יותר דגנים מעובדים (כמו אורז ולחם לבן) הם עלו יותר במשקל במהלך תקופת המעקב של המחקרים. מסקנות המחקר פורסמו בכתב העת Food and Nutrition esearch . לעומת זאת, ככל שאנשים צרכו יותר דגנים מלאים (כמו למשל אורז מלא או לחם מחיטה מלאה) הם עלו פחות במשקלם. זאת משום שאחד המאפיינים של צריכת פחמימות מזוקקות הוא שהן מעלות את הסיכוי לאכילת יתר.

לחם פרוס. ShutterStock
אנשים שממעטים באכילת שומנים נוטים לצרוך יותר פחמימות. לחם פרוס/ShutterStock

למרות כל הממצאים והמסקנות הללו, חשוב להבין שיש שומנים טובים יותר וטובים פחות. במסגרת ניסוי שנערך לאחרונה לטובת מחקר שהתפרסם בכתב העת של איגוד הרופאים האמריקאי החוקרים ביקשו לבדוק מה קורה כאשר מבקשים מאנשים להחליף כמות מצומצמת יחסית של קלוריות שמקורן בשומנים רוויים (שניתן למצוא בעיקר במוצרים מן החי כמו בשר או מוצרי חלב), בקלוריות משומן בלתי רווי. השינוי הזה הוביל ללא מעט תועלות בריאותיות, בהן ירידה בסיכויי התמותה ובסיכון ללקות במגוון מצבים בריאותיים כמו מחלות לב ושלל מחלות ניווניות של המוח.

"לא כל השומנים נבראו שווים" – מדגיש פרופ' פרנק ב. הו, מרצה לתזונה באוניברסיטת הארוורד הנחשבת. "אנחנו צריכים לאכול יותר שומנים טובים כמו אלה שיש בדגים ובאבוקדו במקום שומן מן החי". מקורות נוספים לשומן טוב הם אגוזים, זרעים ושמן זית. השומנים המזיקים ביותר ביותר הם שומן טראנס ושומנים רוויים.

בגדול, המסר שצריך לקחת מכל המחקרים האלה הוא שאכילת שומן לא תעשה אתכם שמנים, אבל אם תגזימו עם הסוכר, הלך עליכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully