וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים טוענים: מוקפץ עלול לסכן את הבריאות שלכם

21.11.2017 / 7:26

מה כבר יכול להיות גרוע בהקפצה של ירקות עם בשר? על פי חוקרים מארה"ב הריאקציה של המים במרכיבים עם השמן הלוהט בווק מייצרת חלקיקים זעירים שעלולים לזהם את סביבת הבית

בישול בווק על אש גבוהה. ShutterStock
המפגש בין המים לשמן החם יוצר ריאקציה מסוכנת. מוקפץ/ShutterStock

זה נראה דווקא כמו אחת האופציות הבריאות שלכם לארוחת הצהריים, אבל הכנת מוקפץ עלולה להזיק לבריאות, כך טוענים חוקרים מאוניברסיטאות טקסס ויוטה. החוקרים טוענים כי בעת ההכנה של המוקפץ בווק, עפים לאוויר חלקיקים מיקרוסקופיים של שומן, שעלולים להיות מסוכנים לבריאות, לא רק במידה והם פוגעים בעור אלא גם אם שואפים אותם.

החוקרים ערכו ניסוי שבמהלכו חיממו שמן במחבת, ובחנו מה קרה לאחר שנוספו טיפות מים למחבת. התוצאות לדבריהם היו "דרמטיות", כשהמים גרמו להתפוצצות השומן, ושלחו טיפות שמן זעירות "שאיפות ומסוכנות" לאוויר.

החוקרים השתמשו בשכבה דקה של שמן בוטנים, שמן סויה ושמן קנולה. הם מדדו את הטמפרטורה אליה הגיעו השמנים במחבת ובאמצעות הדמיה של מצלמת וידאו במהירות גבוהה הם בדקו את ההשפעה שיש להוספת טיפת מים אחת לשמן החם.

עוד בנושא:
איזה שמן הכי בריא לטיגון ואיזה הכי גרוע?
טמפרטורת הבישול משפיעה על הסיכון למחלות לב
מחקר מגלה: אוכל שרוף עלול לגרום לסרטן

עוף מוקפץ ושעועית ירוקה. נמרוד סונדרס
עוף וירקות מכילים הרבה מים. מוקפץ/נמרוד סונדרס

לדבריהם הם גילו כי "מספר גדול מאוד של טיפות שמן זעירות בגודל של פחות ממיקרון אחד משוחררות לאוויר כאשר אפילו טיפה אחת של מים באה במגע עם שמן חם. אפשר לראות את הנפץ הנוצר כאשר המים שלכודים מתחת לשמן מתאדים פתאום. זה גורם לשמן להתפרץ, מה ששולח טיפות זעירות לחלל האוויר". עוד אומרים המדענים כי מזונות כמו עוף למשל, או ירקות, שמשתמשים בהם הרבה במוקפץ האסייתי המוכר, עשויים להיות הגרועים ביותר משום שהם מכילים כמויות גדולות של מים.

"ידוע שמיליוני מקרי מוות ברחבי העולם מתרחשים בגלל זיהום אוויר בתוך הבית, אך עדיין איננו יודעים כמה בישול במטבחים לא מאווררים תורם לכך, ואנחנו מתכוננים למחקר המשך", אמרו החוקרים בכנס של האגודה הפיזיקלית בארה"ב שהתרחש החודש. ואכן, על פי דו"ח שפורסם בפברואר 2016 על ידי ארגוני הרופאים הבריטיים כ-100 אלף מקרי מוות מתרחשים באירופה בעקבות זיהום אוויר בתוך הבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully