וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוכימאי שיחק עם הגנים שלו כדי להפוך לגיבור על בעל כוח בלתי מנוצח

20.11.2017 / 9:42

זה נשמע כמו סצינה מסרט גיבורי על, אבל זה קרה במציאות: מדען (ספק מטורף) יצר גנים משופרים והזריק אותם לעצמו כדי להפוך לגיבור בכל כוחות על בלתי מנוצחים. בינתיים זה לא ממש עבד לו

Stan Lee Superhumans

בסרטון: כשיוצר הקומיקס סטן לי יצא לחפש אנשים עם כוחות על

לניסויים עצמיים יש היסטוריה ארוכת שנים. מדענים צרכו, שאפו והזריקו לעצמם אינספור חומרים במטרה לבחון את השפעתם על הגוף האנושי. אולם על אף ההתקדמות בהנדסה הגנטית, עד היום אף אחד לא ניסה לשחק את ה-DNA שלו ולהוסיף לעצמו כוחות על. עד היום. כי זה מה שעשה ג'ושיה זיינר, ביוכימאי ועובד נאס"א לשעבר, שב-4 באוקטובר במהלך הרצאה ששודרה בשידור חי בפייסבוק הזריק לעצמו דנ"א משופר שצפוי היה לנפח את אחד השרירים בזרוע שלו.

זיינר ערך את ה-DNA שלו והסיר מיוסטטין המעכב צמיחת שרירים בעזרת טכנולוגיה חדישה לחיתוך גנים. זיינר הפך לאדם הראשון שערך את ניסוי הדנ"א על עצמו בעזרת כלי קריספר, שנועד בעיקר למחקר וניסוי על חיידקים. הוא אמר: "טוב, זה לא בהכרח שאני רוצה שרירים גדולים יותר. מה שחשוב זה שזו הפעם הראשונה בהיסטוריה שאנחנו כבר לא עבדים של הגנטיקה שלנו. אנחנו כבר לא צריכים לחיות עם הגנטיקה שנולדנו איתה. טכנולוגיות כמו קריספר ואחרות לשינוי גנטי מאפשרות לבני אדם בוגרים לשנות את התאים בגוף שלהם".

ג'ושיה זיינר הזריק לעצמו דנ"א משופר. אתר רשמי, http://www.the-odin.com, אתר רשמי
ג'ושיה זיינר ניסה לקבל כוחות על אבל זה לא ממש עבד לו - עדיין/אתר רשמי, אתר רשמי, http://www.the-odin.com

זיינר, מייסד ומנכ"ל חברת הנדסה גנטית בשם "אודין" המוכרת כלים ביוטכנולוגיים לביוכימאים אחרים, ביניהם גם ערכות לעריכת גנים, הופיע ב-4 באוקטובר בכנס ביוטכנולוגיה בסן פרנסיסקו שם סיפר כי הזריק לעצמו העתק מתוקן של הדנ"א שלו. במהלך הרצאה בנושא הנדסה גנטית אנושית בשידור חי בפייסבוק, זיינר שלף בקבוק ומזרק - והזריק לעצמו.

בעקבות ניסיונו של זיינק, ביוכימאי נוסף מארה"ב מתכנן להזריק לעצמו מוטציה גנטית שתאפשר לו לראות את הספקטרום האולטרה סגול. חוקרת הקריספר מלונדון, רובין לובל באג', הזהירה מפני תגובות שליליות בשימוש בכלי, אולם מומחה הביו-אתיקה מאוניברסיטת מנצ'סטר, ג'ון האריס, אמר: "יש היסטוריה ארוכה של מדענים שמתנסים על עצמם ולא קרה להם כלום".

גם אנחנו יכולים?

הטכנולוגיה מוכרת בארה"ב ובאירופה, אולם לא חוקי להשתמש בה לעריכת ה-DNA האישי. הקריספר, טכניקה זולה וקלה לביצוע שינויים מדויקים בדנ"א, הובילה חוקרים רבים ברחבי העולם להשתמש בה לטיפול במחלות. בעוד קריספר הוא כלי מאוד מבטיח וחוקרים רבים תולים בו את תקוותיהם, קריספר עדיין נחשב לכלי ביוטכנולוגי חדש. מדענים עדיין מנסים לפענח כיצד להשתמש בו בצורה בטוחה ויעילה במסגרת קלינית.

בעוד הוא עדיין לא בטוח ולא חוקי לשימוש אישי, כל אחד רשאי לרכוש לעצמו ערכת קריספר אישית. הערכות מגיעות עם חיידקים או שמרים כדי שחוקרים יוכלו להשתמש בהם בבית כדי לאפשר לחיידקים שלא יכולים לגדול – לגדול או לגרום לשמרים לזהור, "ערכת קריספר מיועדת לשימוש רק על מיקרואורגניזמים לעת עתה", סיפר זיינר, "אנחנו מוכרים גם את הדנ"א שהשתמשתי בו בניסוי האנושי שלי, אבל זה לא נועד כדי שתנסו את זה על עצמכם בבית". תצליחו לעמוד בפיתוי?

עוד באותו נושא

מדענים איתרו 13 אנשים בעולם בעלי גנים של "גיבורי על"

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully