וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים שיחזקו את 5 החושים של הילד שלכם

ליזט לגזיאל כץ

15.11.2017 / 6:18

כל רגע עם הילדים הוא הזדמנות לשיעור לא רשמי, שירתום את הסקרנות הטבעית שלהם לטובת משחק שיפתח את המוח שלהם ויכין אותם טוב יותר לחיים

משפחה משחקת יחד משחקי קופסה. ShutterStock
אוהבים לחקור ולגלות תוך כדי משחק. משפחה משחקת משחקי חברה/ShutterStock

המוח שלנו יושב בתוך קופסה – הגולגולת, ואת האינפורמציה והגירויים הוא מקבל דרך החושים. מחקרים מוכיחים שלילדים יש נטייה טבעית לחקר, גילוי וסקרנות תוך כדי משחק, כשהם מרגישים שהם בסביבה טבעית, מהנה ולא פורמאלית.

למה להשתמש דווקא במשחק?
כל רגע של בילוי עם הילדים הוא הזדמנות מצוינת לשיעור לא רשמי, שיאמן אותם לחיים בדרך טבעית ויפתח את חמשת החושים שלהם על ידי נטייתם הטבעית לחקר וגילוי. המשחק נתפס כמשהו מהנה וחווייתי ולא כחומר לימודי ולכן הקבלה והרצון של הילד לקחת חלק, גדולה יותר.

סיוע להתפתחות חמשת החושים של הילד יאפשר לו להיות מכוון, מודע יותר, מחובר וקשוב. גירוי התפתחות המוח מגיע מהחושים בעקבות קלט גירויים מהסביבה, ככל שנציג לילדים גירויים רבים יותר ונחשוף אותם בהתאם לשלבי ההתפתחות שלהם ותקופת הרגישות (זמן בו לילד יש דחף לתחום מסוים), נאפשר להם לפתח את מוחם ולהכין את עצמם לחיים.

עוד בנושא:
5 משחקים שיתרמו להתפתחות של הילדים שלכם
צאו לים: כך הבילוי בחוף יעזור לילדים שלכם להתפתח
שיגעון הסליים: המשחק שיכול לגרום לילדים שלכם לכוויות קשות

חוש המישוש

הכנת קישוטים לחג המולד. ShutterStock
לגזור ולמשש. משחק יצירה/ShutterStock

מדובר באחד הכלים החשובים ביותר לילדים הצעירים, מכיוון שדרכו הם חוקרים ומרגישים את העולם, את עצמם ואת הסביבה.

מישוש בדים – קחו 5 סוגי בדים שונים וכיסוי עיניים. לוקחים את חמשת הבדים במרקמים השונים וגוזרים אותם בצורה שהילדים אוהבים, 2 מכל סוג, (סה"כ 10 חתיכות בדים מ-5 סוגים). המטרה: הילד צריך להרגיש בעיניים עצומות באיזה מרקם הוא נוגע ולהתאים לו את החתיכה בעלת המרקם הזהה. התרגיל מתאים לגילאי 3-6 וניתן לייצר דרגות קושי שונות על ידי בדים במרקם שונה לחלוטין או מרקם דומה יותר.

אותיות החישה - מדובר במשחק מוחשי וחושי ללמידת השפה של הילדים הצעירים תוך כדי משחק. אותיות החישה הן אותיות מובלטות עם נייר זכוכית שנניח על גבי משטח כלשהו לבחירה. הילד ממשש בעיניים עצומות את האות בצורת הכתיבה וצריך לכתוב את אותה האות על גבי משטח חול או אחר, תוך כדי שליפת הזיכרון התחושתי שלו. זו דרך נהדרת ללמד כתיבה, על ידי שימוש בחוש המישוש ולא רק על ידי העתקה וכתיבה. המשחק מתאים על פי רוב החל מגיל 3.

עוד באותו נושא

משחק החיים: כך תסדרו חדר משחקים לילדים עצמאיים

לכתבה המלאה

חוש הריח

ילדה מריחה תפוזים. ShutterStock
ייצוג הריח במוח הוא קטן יחסית, אך בעל השפעה ניכרת. ילדה מריחה תפוזים/ShutterStock

הייצוג של הריח במוח הוא קטן יחסית לחושים האחרים שלנו, אבל כמובן שהוא בעל חשיבות והשפעה ניכרת.

בקבוקונים ריחניים - אפשר להכין בקבוקים או אפילו לקחת בקבוקים קיימים בבית כמו בקבוק שמן זית, בקבוק של בלסמי, בקבוק תפוזים וכו'. נכסה לילד את העיניים וניתן לו רק להריח כל אחד מהבקבוקים, ונשאל אותו איזה ריח יש לזה לדעתך? מתוק/ מלוח/ מר/ חמוץ/ חריף. אפשר לשחק את אותו משחק באמצעות צלוחיות הרחה – להניח על כל צלוחית סבון כלים, אבקת כביסה, קפה, פלחי לימון וכו' ולתת לילד להריח ולתאר מה סוג הריח.

ניחוש ריחות סביבתיים - טיול בטבע זו הזדמנות נפלאה להפנות את תשומת לבם של הילדים לריחות בסביבה. אפשר לדבר עם הילדים על הריח של הגשם, של העץ ואפילו את הריח הלא כל כך נעים של עשן המכוניות בעיר הסואנת.

חוש הטעם

חושי הטעם והריח קשורים אחד לשני ובדרך כלל אם חוש הריח לא מתפקד, היכולת להרגיש בטעמים גם היא תפגע. השניים הללו עובדים בשיתוף פעולה, המסר מהפה והאף נקלט באזורי מוח ייחודים ומחולל תגובת שרשרת מופלאה המאפשרת מחד את זיהוי הטעם והריח, ומאידך מערבת פעילות מוחית נרחבת: רגשות, זיכרונות ושינוי מצב העוררות הגופנית.

בקבוקוני טעם - בדומה לבקבוקוני הריח, כדי לגרות את חוש הטעם של הילד, נכין בקבוקוני טעם והפעם אפשר לאתגר עוד יותר את הילדים, להכין בקבוקים שקופים ולאפשר להם לראות אותם, כשבכל בקבוק יהיה טעם אחר שלא נגלה לעין (מלוח, חמוץ, מר, מתוק). אפשר למלא בקבוקים עם מים, כשכל אחד מהם בתופסת שונה של לימון/ סוכר/ מלח וכו'. ניתן לילד לזהות את הטעם של המשקה בבקבוק, תוך שהוא משתמש כמובן גם בחוש הריח.

חוש הראייה

אמא וילדה צובעות בצבעי גואש וצבעי ידיים. ShutterStock
חוש הראייה הוא הראשון שהילד מתבסס עליו. ילדה ואמה משחקות בצבעי ידיים/ShutterStock

כשליש מאזורי המוח הגבוהים עוסקים בקליטה ועיבוד של מסרים אופטיים המגיעים מהעין. במשחקים רבים שבהם אנו מאתגרים את שאר החושים, אנו צריכים לכסות את העיניים של הילד, מכיוון שחוש הראיה הוא החוש הראשון שהילד מתבסס עליו ולכן ננסה כמובן לחדד ולחזק גם אותו.

משחקי צבעים - קחו כמה צבעים, ערבבו אותם וראו את הצבעים החדשים שנוצרו, איך כשצבע מתערבב עם צבע אחר, הוא משתנה.

חוש השמיעה

חיזוק חוש השמיעה יעודד את הילד להיות קשוב למתרחש בסביבתו ובתוכו. להלן שתי הצעות אפשריות לתרגול חוש השמיעה:

דממה מוחלטת - נבקש מהילד להיות בשקט, בלי לדבר, נכבה את הטלוויזיה, הניידים ושאר האמצעים הטכנולוגיים בבית ולאחר כמה שניות בדממה, נשאל את הילד מה שמעת? למשל, את דפיקות הלב, את הבטן מקרקרת, את הרוח נושבת מבעד לחלון, את השעון מתקתק וכו'.

זיהוי צלילים ברחוב - בדומה לחוש הריח, גם את חוש השמיעה אפשר לתרגל בכל מקום אליו אנו הולכים. למשל זיהוי קול המכונית, האוטובוס, הסירנה. אם יוצאים לטבע למשל, אפשר לומר לילד בוא נהיה בשקט ונתאר מה אנחנו שומעים. אחד המקומות הנהדרים ביותר לבצע זאת, הוא בים. שם אפשר להקשיב לגלים המתנפצים וליהנות מהרחשים שניתן לשמוע רק בים.

הכותבת היא יזמית ומייסדת "קדמא" – מרכז לאימון מונטסורי לילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully