וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד רופאי הילדים מעודד נשים להניק, גם אם הן מעשנות סמים

13.11.2017 / 12:37

זו הפעם הראשונה שמוצג נייר עמדה שקורא קריאה ברורה לעידוד הנקה שאף טוען כי גם נשים שמעשנות סיגריות וצורכות סמים כדאי שיניקו. "רוח המסמך היא לא לגרום לרגשות אשם, אלא לתמוך באמהות שכן רוצות להניק", מסביר מזכ"ל איגוד רופאי הילדים

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
מעוררת הרבה מאוד דיונים. אמא מניקה את תינוקה/ShutterStock

הנקה היא אחד מהנושאים שמעוררים הכי הרבה אמוציות בקרב נשים, לפני, במהלך וכמובן אחרי לידה. אם הגזרה הזו לא הייתה חמה מספיק, כעת היא מקבלת חימום נוסף בדמות נייר עמדה חדש שנכתב ע"י האיגוד לרפואת ילדים שבפעם הראשונה נוקט עמדה ברורה וקורא לנשים להניק את תינוקן. במסמך שנפתח במשפט: "הנקה היא הדרך העדיפה להזנת תינוקות" נטען כי גם נשים מעשנות וכאלה שצורכות סמים יכולות להניק.

לדברי מזכ"ל איגוד רופאי הילדים, ד"ר צחי גרוסמן, מדובר על יישור קו עם שאר מדינות המערב, ונייר העמדה נכתב עבור רופאי משפחה ורופאי נשים, כדי שיוכלו לעזור ולתת מענה במקרים שפונות אליהם נשים שמתקשות להניק. "הרעיון המרכזי הוא להדגיש בפני הצוותים המטפלים - שזה כל מי שבא במגע עם האמא עוד לפני הלידה, בזמן הלידה ואחרי - את היכולת שלהם לקדם את נושא ההנקה", הוא מסביר ומבהיר: "מי שמחליטה על ההנקה היא כמובן האמא עצמה, אך אם אין מערך מידע שייתן לה את המידע כמה זה חשוב ומה היתרונות עלולות להיווצר בעיות. המטרה היא לתת לאמא כלים".

נייר העמדה שמפורסם בשיתוף עם הר"י – לקראת הכנס השנתי של איגוד רופאי הילדים שיתקיים ביום רביעי הקרוב בא להראות כי אין כמעט מצב בו אי אפשר להניק.ובכלל זה גם מצבים שהאמא מעשנת סיגריות או אפילו צורכת סמים.


עוד בנושא:
10 דברים שאת צריכה לדעת על הנקה
מחקר: הנקה לא תורמת לאינטליגנציה אצל ילדים

רק כ-20 אחוזים מניקות אחרי כמה חודשים

לדברי ד"ר גרוסמן הסטטיסטיקה מראה כי מיד לאחר הלידה כ-90 אחוזים מהנשים מעוניינות בהנקה, אך המספרים יורדים בחודש השני ל-55 אחוזים ולאחר מכן ל-20 אחוזים. לדבריו זה נובע מחוסר תמיכה של המערכת ומחוסר ידע. "הרבה פעמים אין לנו כרופאים תשובות, לבעיות שנחשבות פשוטות. הידע חסר והמענה משאיר הרבה פעמים את האמא לבד, או עם יועצת הנקה, ולא בכל אזור בארץ יש יועצות הנקה זמינות".

אישה מעשנת סיגריה. ShutterStock
היתרונות עולים על החסרונות". אישה מעשנת/ShutterStock

"למרות שזה מה שקיבל את כל הכותרות, הכוונה לגבי ההתוויה של העישון היא שאנחנו מבינים שמדובר בהרגל שקשה להפטר ממנו, אבל עדיין יכול להיות שהיתרונות של הנקה במצב כזה עולים על החסרונות", מבהיר ד"ר גרוסמן. "העיקרון הוא להרחיק את זמן העישון מההנקה מפני שברור שחשיפה של תינוק לעישון היא לא טובה. פה נכנס רופא המשפחה שתפקידו הוא לבדוק את הסיכונים, לפי תדירות השימוש ועוד".

"לא מתאבדים על הנקה"

כיום ההמלצה של איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות היא הנקה בלעדית לחצי שנה, ולאחר מכן שילוב של הנקה יחד עם מזון. על פי ארגוני הבריאות העולם ומחקרים שנעשו בנושא להנקה יש מספר יתרונות חשובים לבריאותו של התינוק וכן לבריאותה של האם. חלב האם מכיל מרכיבים שאינם מצויים בפורמולות והוא מחזק את מערכת החיסון של התינוק, מוריד את הסיכון למוות בעריסה ומפחית שכיחויות של מחלות מטבוליות.

"במצב של פגות הנקה היא בעלת חשיבות עליונה להתפתחות הפג ומניעת תחלואה", כך נכתב בנייר העמדה. לדברי ד"ר גרוסמן, פגים רבים סובלים מדלקות מעי וחלק מתחליפי החלב נמצאו כתורמים לכך ולכן חלב אם במקרה של פגים הוא הרבה יותר משמעותי. בהקשר זה יש לציין כי בעוד מספר חודשים עתיד להפתח בישראל בנק חלב האם הראשון, שיפעל במתכונת פיילוט ויוקם על ידי שירותי מגן דוד אדום.

אז מתי אסור להניק? על פי נייר העמדה מדובר במצבים בודדים: במידה והאם נשאית HIV או חולה באיידס, עוברת טיפול כימותרפי או טיפול ביוד רדיואקטיבי. מצב נוסף הוא במידה שהתינוק סובל מהמחלה המטאבולית התורשתית גלקטוזמיה. במצב של זיהום שחפת ובמקרה של זיהום חיידק הברוצלה או פצעי הרפס על השד, האם צריכה להפסיק להניק, אך רק באופן זמני.

"חשוב להגיד שאנחנו לא מתאבדים על הנקה, אבל אנחנו רוצים לחדד את היכולת שלנו לעזור לאמא שרוצה ובוחרת להניק. אנחנו כרופאים צריכים לתת את המענה בכל שלב. אם האמא אומרת עד כאן, אז עד כאן. רוח המסמך היא לא לגרום לרגשות אשם, אלא לתמוך באמהות שכן רוצות להניק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully