וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את מי ההורים מעדיפים יותר: בכורים או בני זקונים?

13.11.2017 / 6:52

להעדיף את הילד הבכור או לפנק את בן הזקונים? כמעט לכל ההורים יש ילד מועדף, גם אם הם לא מודים בזה. כיצד זה משפיע על היחסים בתוך המשפחה? מחקר חדש טוען שזה מאוד תלוי בנקודת ההשקפה של המועדף בעצמו

קנאת אחים. ShutterStock
האחים הקטנים נוטים יותר להשוואות/ShutterStock

הקרבות הפנימיים בין אחים ואחיות על מי המועדף ומי המקופח בתוך ההיררכיה המשפחתית יכולים לספק חומר לעשרות מחקרים וספרי פסיכולוגיה. אחת התפיסות הרווחות היא שהילדים הבכורים זוכים לרוב להעדפה, משום שאחרי הכל הם היו שם קודם והם אלה שהפכו את ההורים שלהם להורים ובכל הכבוד, זה סטטוס שקשה מאוד להתחרות בו. אבל תשאלו כל בכור או בכורה והם דווקא יגידו לכם שמהצד שלהם זה ממש לא מרגיש ככה ומי שזוכה לפריווילגיות מצד אבא ואמא הם דווקא ילדי הזקונים.

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מצביע על כך שהצדק עם הבכורים ויש אמת בכך שהורים נוטים להעדיף את בני הזקונים שלהם. אולם, ליתר דיוק זה בעיקר תלוי בתפיסה של העדפת הילד ובנקודת המבט של המתבונן. חוקרים מהפקולטה לחיי משפחה באוניברסיטת בריגהם יאנג הגיעו למסקנה שלאופן שבו ההורים וילדי הזקונים תופסים את היחסים בתוך המשפחה יש השפעה קריטית על יחסיהם. כך למשל, אם בן הזקונים חש שהוא הילד המועדף על הוריו, ואלה נוטים להסכים עם קביעה זו – הקשר בין ההורים לילד הזקונים ירוויח מכך ויהיה חזק יותר. אבל אם בן הזקונים דווקא לא מרגיש שהוא המועדף, ההיפך הגמור קורה והקשר עם הוריו נפגע כתוצאה מכך.

עוד בנושא:
מקום בלב: איך להתמודד עם העדפת ילד בתוך המשפחה ומהן ההשלכות?
לילדים שניים יש סיכוי גדול יותר להיות עבריינים
ילדים צריכים חיות מחמד יותר משהם צריכים אחים

הורים ושני ילדים מטיילים. ShutterStock
מעדיפים את בן הזקונים? השאלה מה הוא חושב על זה/ShutterStock

לשם השוואה, במקרה של האחים הבכורים שחשים שהם המועדפים במשפחה, לשאלה האם הוריהם גם חשים כך יש השפעה פחותה בהרבה על הקשר שלהם. החוקרים סבורים שההבדל הזה נובע מהנטייה להשוואות – לאחים קטנים יש נטייה חזקה יותר להשוות את עצמם לאחיהם הבוגרים יותר וההשוואות הללו מעסיקות ומשפיעות עליהם במידה רבה יותר.

עוד באותו נושא

תמיד חשדנו: להורים שלכם באמת יש ילד מועדף

לכתבה המלאה

לבכורים פחות אכפת מה אחרים חושבים

"זה לא שבכורים אף פעם לא משווים את עצמם לאחיהם הקטנים או חושבים איפה הם ביחס אליהם, אבל זה פשוט מהווה חלק הרבה פחות משמעותי בחיי היומיום שלהם", הסביר אלכס ג'נסן, עוזר מרצה באוניברסיטת בריגהם יאנג. "הניחוש שלי הוא שזה משום שהרבה יותר סביר שאחים קטנים ישמעו מהוריהם משפטים כמו 'למה אתה לא יכול להיות יותר כמו אחיך הגדול?' מאשר שבכורים ישמעו משפט כזה על אחיהם הקטנים", הוסיף.

את מסקנותיהם ביססו החוקרים על בחינה של 300 משפחות שבהן שני צאצאים בגיל ההתבגרות. ההורים וילדיהם ענו על סדרת שאלות שמטרתן להעריך את מידת ההעדפה ההורית עבור כל אחד מהילדים. ההורים נשאלו לגבי מידת החום ותדירות העימותים שהם חווים עם ילדיהם, ואילו הילדים התבקשו לתאר את מערכת היחסים שלהם עם הוריהם.

החוקרים גילו שבאופן כללי, ילדים חווים יותר רגעי חום, אך גם יותר קונפליקטים עם האמהות שלהם.

שני אחים מחזיקים ידיים לתינוק. ShutterStock
שוב שכחו את ילדי הסנדוויץ'/ShutterStock

ייתכן שבשלב הזה של הכתבה מי מכם שהם ילדי סנדוויץ' שואלים את עצמם מדוע התעלמו מהם (גם) במחקר הזה – אולם, ג'נסן סבור שתוצאות המחקר יהיו רלוונטיות במידה רבה גם על משפחות גדולות יותר שבהן יותר משני ילדים. "הילד הצעיר ביותר מסתכל בהערצה על כל אחיו, הילד שלפניו מעריץ את מי שגדול ממנו וכן הלאה", אמר.

אם אתם הורים לילדים ואתם תוהים מהי הדרך הנכונה ביותר להתנהל מול ילדיכם, ג'נסן טוען שלנסות לתת יחס שווה לכל הילדים שלכם זו לא בהכרח הגישה הטובה ביותר. "אתם צריכים להתייחס לכל הילדים באופן הוגן, אבל לא בהכרח שווה. אם תשימו דגש על כך שזה בסדר להתנהג שונה עם כל אחד מהילדים משום שכל אחד מהם הוא אדם שונה עם צרכים שונים – זה בסדר", הוא מסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully