וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה זמן לוקח לפצע להחלים? תלוי מתי נפצעתם

12.11.2017 / 12:10

11 יום הפרש, זה השוני בזמן שלקח לפציעות יום להחלים בהשוואה לפציעות לילה. החוקרים ביקשו לברר למה זה קורה ומצאו שגם פה השעון הביולוגי הוא הגורם המשפיע

ShutterStock

בווידיאו: זו השיטה הכי נכונה לשים פלסטר

הנה עוד סיבה למה הלילה מסוכן יותר. חוקרים מאנגליה גילו כי לפציעות שמתרחשות במהלך הלילה הרבה יותר קשה להחלים, בהשוואה לפציעות יום. החוקרים מצאו שלפצעים שנוצרו במהלך הלילה לוקח 60 אחוזים יותר זמן להחלים. למה זה קורה?

הסיבה לכך עשויה להיות קשורה במקצבים היומיומיים של תאי העור, שכמעט כמו כל שאר התאים בגוף, פועלים במחזור של 24 שעות ומעט נכבים במהלך שעות החושך. החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת Science Translational Medicine היו מופתעים לגלות שתהליך הריפוי בלילה אכן מאט, אבל היו מופתעים עוד יותר לגלות כי גם מועד הפציעה קבע כמה מהר היא תתרפא.

"מצאנו שתהליך הריפוי תלוי במידה רבה בזמן הפציעה", אמר מחבר המחקר הראשי ד"ר נד הוייל, חוקר ביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה. "מהירות הריפוי תלויה בכמה תאים מסוימים יכולים להגיע במהירות לאזור הפציעה כדי לתקן אותו, וזה תלוי בעיקר בשעון הביולוגי".

עוד בנושא:
ממצב קשה לקל: איך מגדירים את דרגות הפציעה השונות?
הפציעות הנפוצות על מגרש המשחקים

פלסטר על ברך פצועה של ילד. ShutterStock
עדיף שזה יקרה ביום ולא בלילה. ילד פצוע/ShutterStock

כדי לבחון את התזמון של ריפוי פצעים, החוקרים בחנו תחילה תאי עור הנקראים פיברובלסטים שגדלו במעבדה במשך מספר ימים. תאים אלה נמצאים בשכבה העמוקה ביותר של העור, הנקראת דרמיס והם אחראיים לייצור של קולגן, סיבים אלסטיים וסיבים רשתיים. כאשר מתרחשת פגיעה, הפיברובלסטים מגיעים לפני השטח, שם הם בונים תמיכה מבנית של העור החדש, הכולל גם את הקולגן. החוקרים מצאו כי בהתאם לזמן ביום, המהירות שבה הפיברובלסטים זזים על פני העור משתנה בזכות חלבון שנמצא בתאים, הנקרא אקטין. מדובר על חלבון בעל תפקיד מרכזי בשלד התא.

הפרש של 11 יום בזמן הריפוי

החוקרים גילו כי כאשר השעון הביולוגי מורה לתאים "לישון", הצורה של חלבון האקטין משתנה. "מצאנו כי במהלך היום, לאקטין יש בעיקר צורה של נימים ארוכים, בעוד בלילה, הוא בעל צורה כדורית", אמר הויל. "אנו יודעים כי צורת החוט של האקטין היא חשובה מאוד על מנת ולאפשר לתאים לנוע". כתוצאה משינויים אלה, הפיברובלסטים זזים לאט יותר לכיוון הפציעה בלילה, כאשר האקטין הוא בצורת כדורית.

כאשר הצוות בדק רשומות רפואיות של חולים שהחלימו מכוויות, הם מצאו עדויות לאותה תופעה בדיוק: "הפצעים שהצטברו במהלך היום נרפאו בזמן ממוצע של 17 ימים בהשוואה לזמן הריפוי של הפצעים שנגרמו בלילה, שעמדו על 28 ימים בממוצע", אמר הוייל. למרות שהחוקרים משערים כי מצאו את המנגנון עדיין לא ברור למה פצעי לילה לוקחים יותר זמן להחלים, בעיקר כשהחוקרים בכלל ציפו שהפיברובלסטים יפצו על הזמן האבוד בעבודה מוגברת.

  • עוד באותו נושא:
  • פציעה
  • עור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully