וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם הנקה של חודשיים בלבד מפחיתה בחצי את הסיכון למוות בעריסה

8.11.2017 / 6:38

החדשות הטובות הן שמחקר בינלאומי גדול הצליח לגלות כמה זמן צריך להניק כדי להפחית משמעותית את הסיכון למוות בעריסה. החדשות הטובות יותר: גם הנקה חלקית תספק את אותה הגנה

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
להניק לפחות חודשיים. אמא מניקה תינוק/ShutterStock

הנקה במשך החודשיים הראשונים לחייו של התינוק מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה (SIDS) בקרוב למחצית -בכך קובע מחקר בינלאומי מקיף. מדובר במחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וירג'יניה, והוא גילה עוד שהתינוק לא חייב להיות על הנקה מלאה כדי ליהנות מהיתרון המשמעותי הזה. לכן, מדובר בחדשות טובות גם עבור אמהות שמתקשות להניק או בוחרות לא להניק מסיבות אחרות.

"להנקה יש יתרונות רבים, וזה אחד המשמעותיים שבהם. גילינו שהיא מפחיתה באופן מאוד משמעותי את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה", אמר ד"ר קוואי טנאבה, אחד החוקרים שהיו מעורבים במחקר.

עוד בנושא:
מחקר: הנקה לא תורמת לאינטליגנציה אצל ילדים
הנחיות למניעת מוות בעריסה: שינה בחדר ההורים עד גיל שנה
למה רוב מקרי המוות בעריסה מתרחשים במשפחתונים?

בקבוקים של תינוקות בקערה. ShutterStock
אפשר גם לשלב בקבוקים ועדיין להנות מההגנה. בקבוקי תינוק בקערה/ShutterStock

מחקרי עבר כבר הצביעו על קשר בין הנקה ובין סיכון מופחת למוות בעריסה (סיבת המוות המובילה בקרב תינוקות בני חודש-שנה), אולם זהו המחקר הראשון שמצליח להגדיר מהו משך הזמן שבו יש להניק על מנת שהתינוק יוכל להנות מהיתרון הבריאותי החשוב הזה. החוקרים גילו שתינוקות שינקו במשך חודשיים לפחות נהנו מסיכון מופחת בקרוב לחמישים אחוזים למוות בעריסה. תינוקות שינקו פחות משנתיים לא זכו לאותו יתרון.

"הנקה במשך חודשיים מפחיתה את סיכון התמותה ממוות בעריסה בקרוב לחצי, וככל שהתינוק יונק יותר זמן כך גדלה ההגנה שלה הוא זוכה", אמרה ד"ר פרן הוק, אחת החוקרות ורופאה בבית החולים לילדים של אוניברסיטת וירג'יניה. "הממצא החשוב הנוסף במחקרנו, הוא שכל סוג של הנקה מפחית את הסיכון למוות בעריסה. במילים אחרות, הנקה מלאה והנקה חלקית מספקות את אותה רמת הגנה לתינוק", הבהירה ד"ר הוק.

על מנת לקבוע את השפעת ההנקה על הסיכון למוות בעריסה ניתחו החוקרים נתונים משמונה מחקרים בינלאומיים שבחנו במצטבר 2,259 מקרים של תינוקות שמתו כתוצאה ממוות בעריסה לצד נתונים של 6,894 תינוקות בריאים שהיוו קבוצת ביקורת. המדגם המייצג הרחב שנכלל במחקר איפשר לחוקרים להדגים את העקביות של ממצאיהם גם בהינתן הבדלים במנהגים תרבותיים בין מדינות שונות ברחבי העולם והוא מהווה ראיה למהימנותם של ממצאיו.

עוד באותו נושא

חלצו שד: סיבות שכדאי לאמהות להניק בגללן

לכתבה המלאה
תינוק ישן על הגב עם מוצץ. ShutterStock
ייתכן שהסיבה היא האופן שבו משפיעה ההנקה על דפוסי השינה של התינוק. תינוק ישן/ShutterStock

הסיבה לקשר המיטיב בין הנקה וסיכויי התמותה ממוות בעריסה עדיין אינה ברורה, אולם החוקרים גם במחקר הנוכחי וגם במחקרי עבר סבורים שייתכן שהשפעת ההנקה על המערכת החיסונית ועל דפוסי השינה של תינוקות קשורה לכך.

בהתבסס על ממצאיהם, קוראים החוקרים לנקיטת מאמצים מתמשכים לעידוד הנקה ברחבי העולם והעלאת שיעורי ההנקה. מחקר משנת 2007 למשל העלה שרבע מהתינוקות בארה"ב לא ינקו מעולם. ארגון הבריאות העולמי מקדם בשנים האחרונות הנקה באופן בולט והיעד שהציבו בארגון הוא שעד לשנת 2025 יותר ממחצית מהתינוקות ברחבי העולם יהיו על הנקה מלאה, עד גיל חצי שנה לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully